• 5847Alexandra

Måste man värma ersättning på tetra?

Min amning funkar inte riktigt och jag hade tänkt börja ge ersättning på tetra till min 2 veckor gamla son, måste den värmas eller går det bra att endast hälla det i flaskan som den är och mata? Alltså rumstempererad?

Om man går ut och ska ge ersättningen, hur är det smidigast att göra?

• Svar på tråden Måste man värma ersättning på tetra?
  • hajnor

Du kan ge den rumstempererad enligt vad som står på förpackning. Dock är det inte alla bebisar som verkar acceptera det... Våran vägrade de första gångerna, men sen gick det bra. 

Jag brukar ha tetrapack ersättning i nödfall i skötväskan, men annars brukar jag koka vatten och hälla i nappflaskan, och mäta upp den mängd pulverersättning som behövs till flaskan innan jag går hemifrån. Lägger ersättningen i en (ny och oanvänd, om någon nu undrar) 1 liters fryspåse. När sonen sen vill äta brukar vattnet vara lagom temp, och då häller jag på pulverersättningen.
    Funkar bra för oss!

• nnnnnnnn

Det är inte farligt att ge den rumstempererad ifall barnet tycker det är OK att äta, vissa gillar inte mat som inte är kroppstempererad.
    Den är det bättre att blanda själv, för det blir så otroligt oekonomiskt att ha tetra så länge som barn äter ersättning. Vanligtvis rör det sig om minst ett halvår.
    Vi gjorde såhär:
    Måtta upp ersättning i ett mått som har 3 fack.
    Ha kokt vatten i en liten termos.
    När barnet blir hungrig så tar man en liten mängd kokt vatten, man lär sig snabbt hur mycket som behövs på ett ungefär + kallt vatten direkt ut kranen, snurra flaskan så det blandas, känn på temperaturen mot läpparna eller armen eller var du tycker är lämpligt, är det lagom varmt, så häll i pulver och skaka. Klart.
    När man gjort det några gånger, så får man till det så det tar ca 10-20 sekunder. Snabbare än att värma tetran.

Ute har jag med kallt vatten i vattenflaska + termosen + vällingdispensern.
    Eller ber om lite tevatten + kallt vatten i flaskan.

Vill man ha tetra så kan man be någon micra den på café, men det blir i princip alltid för varmt...
    Eller värma flaskan i en stor tekopp med tevatten (vattenbad).

Men enklast är pulver + vatten.

• nnnnnnnn

En sådan här burk är guld värt!

Finns i massor av olika varianter och märken, vi har en tupperware men de har nog inte kvar sin modell längre. Se bara till att locket sluter tätt mot väggarna som är mellan facken.
    Så att ersättningspulvret inte rinner mellan facken...

• The one in Blue

Testade med terra som den är en gång när dottern var bebis. Slutade med att hon ratade och jag fick värma flaskan mellan brösten på bussen med hungrig bebis.

Men visst går det att göra så. Testa bara innan så din bebis accepterar det.

• Polipoli

Om bebisen går med på rumsvarmt så går det bra. Av ekonomiska skäl blandade vi pulver när vi var hemma och gav tetra när vi var ute.

• Jill 79

Jag ger alltid tetran ouppvärmd. Har ju med den för de situationer som man inte har möjlighet att värma vatten. Skulle aldrig orka hålla på att släpa på en termos. Nu när man flängt runt i värmen på sommaren har det snarare känns som det varit lite svalkande.

• Jill 79

Men skulle dock aldrig använda teori hemma till vardags. Känns onödigt dyrt. Bättre att blanda pulver när man är hemma.

Svar på tråden Måste man värma ersättning på tetra?