• Chekthisout

4 veckor gammal dotter sover dåligt hemma.

hej, som rubriken lyder har vi en dotter på 4 veckor som sover ganska dåligt i hemmet plus på natten.

Vi har kommit fram till att hon sover som bäst när vi är på kalas (var på ett bröllop i helgen och då sussade hon så sött) när vi besöker familj och vänner med div. Hundar som skäller m.m. Eller när vi åker bil. Men när vi är hemma, bara jag och dottern, eller med sambon så sover hon inte. Också på natten har hon svårt att somna. Hon sover kanske mellan 22-01/02. Sen håller hon igång trots både amning och ersättning.

Någon som har några tips? Skulle verkligen vilja slippa komma in i någon rutin att vi måste ut och åka bil mitt i natten för att hon ska somna.

• Svar på tråden 4 veckor gammal dotter sover dåligt hemma.
  • Birgitta02

Det finns barn som inte sover om det är alldeles knäpptyst hemma. Dessa små sover bäst när det är rörelse och slammer och stoj. Kanske er lilla är sådan?

• straw2008

Jag har 3 barn o skulle råda dig att inte åka bil/vagn osv för att få ditt barn att sova... En nyfödd kan ine holla sig vaken av pin tji liksom. Vänta ut henne tills hon är tillräckligt trött. Många spädbarn är vakna på natten, inget konstigt i det. 
    Men låt henne sova i sängen, eller iaf ngt ställe där det är väldigt lugnt o stilla. 
    Är hon inte trött så sluta försök lägga henne, vänta 1-2h tills hon är supertrött istället. 

I kinamockaskogen.....
  • Birgitta02
    straw2008 skrev 2016-08-19 12:39:55 följande:
    En nyfödd kan ine holla sig vaken av pin tji liksom.
    Du vet att det heter "pin kiv" väl?
    hälsar
    "språkpolisen"
  • Alexi

Tänk inte att hon sover dåligt. Hon är liksom nyfödd och sover fortfarande som hon gjorde i magen.

Det blir bättre när dygnsrytmen kommer mer och mer. Men blrja inte med massa påhittade vanor som att köra bil osv, det är bara onödigt.

• Chekthisout
    straw2008 skrev 2016-08-19 12:39:55 följande:

Jag har 3 barn o skulle råda dig att inte åka bil/vagn osv för att få ditt barn att sova... En nyfödd kan ine holla sig vaken av pin tji liksom. Vänta ut henne tills hon är tillräckligt trött. Många spädbarn är vakna på natten, inget konstigt i det. 

Men låt henne sova i sängen, eller iaf ngt ställe där det är väldigt lugnt o stilla. 

Är hon inte trött så sluta försök lägga henne, vänta 1-2h tills hon är supertrött istället. 

Ja, det är precis det jag vill undvika. Men som igår då. Vi var hemma på dagen jag och bäbis. För jag var trött och kände att jag behövde passa på att sova när hon sov på dagen. Men icke sa nicke. Hon sov max 15 min ett par gånger under dagen. Men ingen längre stund som hon gör när vi gör saker på dagen. Åker bil eller så... Nu känns det så hopplöst för enda gången hon verkligen sover är som sagt när vi åker bil eller hälsar på hos någon och det stimmas. Men då kan ju inte jag sova alls. Jag börjar känna av på humöret nu att jag inte får sova. Vi har dessutom testat med allt, tv radio för att det kanske kan få henne att sova hemma. Men utan framgång.
  • mamaleona

Hon är 4 veckor. Nyfödd. Hon har ingen rytm ännu, o behöver inte ha nån rytm. Dom sover när dom sover o hur dom sover, o tyvärr sällan när mamma känner att det skulle passa att sova en timme. Tar månader att hitta rytm o just när man hittat en så ändras den totalt igen. Låt henne hållas, sådär har ngr av mina också varit.

• Gina43

Håller med de andra i tråden.

Är ni säkra på att det är ljud/brus hon "saknar"? Kanske är det för lite gung i hennes tillvaro numer?

Min yngste pojk somnade gott på pappas arm när han sparkade boll med äldste sonen. Han somnar också gott i bärsjalen om det är dags för sömn.

Om ni är säkra på att det är brus kan ni ju alltid prova brusappar (det finns ett par olika) som ni kan fasa ut sedan när hon hittat dygnsrytmen. Jag har dock själv inte provat och vet inte om det är ett bra eller ett dåligt råd.

• straw2008
    Chekthisout skrev 2016-08-19 13:01:00 följande:
    Ja, det är precis det jag vill undvika. Men som igår då. Vi var hemma på dagen jag och bäbis. För jag var trött och kände att jag behövde passa på att sova när hon sov på dagen. Men icke sa nicke. Hon sov max 15 min ett par gånger under dagen. Men ingen längre stund som hon gör när vi gör saker på dagen. Åker bil eller så... Nu känns det så hopplöst för enda gången hon verkligen sover är som sagt när vi åker bil eller hälsar på hos någon och det stimmas. Men då kan ju inte jag sova alls. Jag börjar känna av på humöret nu att jag inte får sova. Vi har dessutom testat med allt, tv radio för att det kanske kan få henne att sova hemma. Men utan framgång.
    Jo jag förstår absolut det, därför råder jag er att inte prommenera eller köra bil för att få henne att sova. Liksom skjuta sig i foten lite...Plus at ni ändå inte kan sova då ni kör bil eller promenerar.

Men när sover hon då ? Väldigt ovanligt att ett spädbarn sover 2*15 minuter o även är uppe halva natten ? (för du menar att hon sover till 01 sen är vaken resten av natten o hela dagen efter oxå??)

Sen måste jag nog säga att det tyvärr är så det är för många, hade detta varit ert andra barn så hade ni ju ändå inte fått sova då större syskonet varit vaket. 

Kan inte förklara på bättre sätt än att försöka få henne ännu tröttare så hon faktiskt sover, har hon varit klarvaken 20h borde hon sova mer än 15 min kan man tycka? 

Eller missar jag ngt? 
    I kinamockaskogen.....
  • MyDestiny

Sov när barnet sover.. Det är svårt men så får man göra, det tar några månader innan de hittar dygnsrytmen.
    Blir du alldeles för trött så får väl pappan ta bebis på helgen (eller när han är ledig) så du kan sova ut.

• Birgitta02

Funderat lite hur jag gjorde. Först minns jag att på kvällen när det var dags för nattsömn, i egen säng, så lade jag täcket tätt tätt kring barnet. Sömnryckningar (framförallt i dag när alla ska sova på rygg) gör att de vaknar. Om man lägger täcket tätt kring kroppen så blir inte ryckningarna så häftiga att de vaknar.

Sen minns jag att jag verkligen pumpade barnet fullt med mat vid 23-tiden innan sängdags. Min dotter sov hela natten från 3 veckors ålder då (23.00-06.00 ca).

Jag hade tydliga nattrutiner från scratch. Alltid pyjamas innan sista målet med blöjbyte och prat och gos. Lugnt och stilla, TV på och alla de vanliga ljuden. Sen sängdags. Funkade bra för oss.

• Ramborg

Prova dammsugaren. Min äldsta somnade fint till det ljudet. Jag minns att vi åt middag med dammsugaren brummande någon gång för att få äta ifred.

Min yngsta somnade till ljudet av den elektriska amningspumpen. Jag behövde inte använda den, bara ha den påslagen.

42.
  • Gina43
    Ramborg skrev 2016-08-19 21:51:54 följande:

Min yngsta somnade till ljudet av den elektriska amningspumpen. Jag behövde inte använda den, bara ha den påslagen.

Tack, du gjorde min fredagskväll lite roligare!
  • NollÅtta

Finns olika appar med ljud av brus, regn bilar osv. Kanske kan vara nåt? Eller sätta på teven. Finns babysitter med liggläge som har lite vibrationer i.

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
Svar på tråden 4 veckor gammal dotter sover dåligt hemma.