• Anonym (En aning frustrerad)

Behöver relations råd!

Hej allihopa, ska försöka hålla detta så kort som möjligt då jag verkligen behöver lite råd från folk.

Situationen:

Jag (kvinna, 25) och min sambo (man, 26) har snart varit tillsammans, förlovade och sambos i 5 år.

Dessa 5 år har varit fyllda utav en jäkla massa problem, inte problem med eller mellan Varandra, utan det har varit kantat av tillfälliga kortare arbetslösheter, mycket runtflyttande, ont om pengar och vi har allmänt tvingats leva snålt och kanske inte haft råd att ha sådär optimalt roligt än (unnat oss att gå ut ofta, resa mm.)

Det är själva "livssituationen" vi haft, hyfsat småjobbigt alltså.

Men vår relation till varandra har under dessa 5 åren trots allt skit runtomkring varit helt jävla underbar. Vi har varit varandras bästa vänner samtidigt som vi dagligen haft extremt mycket passion och kul mellan varandra.

Vi har varit oskiljaktiga i över 4 av dessa 5 åren, tills nyligen för först 6 månader sen då jag blev deprimerad då min mamma började hota med att ta självmord och grejer under en period, vilket såklart tog all min tid och energi, något som slutligen ledde till att Jag gick in i en depression och har varit rätt lealös tills nyligen för nån vecka sen då jag börjat ta tag i mig själv och mitt liv ordentligt igen.

TILL DET SLUTLIGA PROBLEMET:

Min sambo, bästa vän, passionerade partner och bara allmäna love of my life har sen 2-3 veckor tillbaka börjat stöta bort mig, ta avstånd och bara beter sig inte alls som vanligt.

Något som gör mig både känslomässigt förstörd och fysiskt frustrerad, han brukade tills nyss kyssa, krama och ta på mig så fort han fått chansen, överösa mig med kärlek och små interna saker som har fått mig att känna mig otroligt älskad under våra år tillsammans, men nu har det alltså bara runnit ut i sanden.

Han tar nästan varje chans han får till att starta bråk, han rör mig Knappt längre, han rör mig men inte alls som förut.

Vi har sex kanske 2 gånger i veckan, vilket är rätt lite för oss, vi har som sagt haft det sjukt passionerat sen början så sex 4-5 gånger i veckan har inte vart nåt ovanligt.

Jag vet inte vad som har hänt och jag vet inte vad jag ska, eller kan, göra åt saken.

Är det nån tjej eller kanske kille där ute som känner igen situationen och kan ge mig lite vägledning?

Är bara förvirrad och känner mig olyckligt kär i min partner just nu...

• Svar på tråden Behöver relations råd!
  • Anonym (N)

Antigen har han börjat få öga för någon annan eller svalnat hans känslor. Min gissning.

• MrFlex

Som i så många andra fall handlar det mest om kommunikation. Du måste tala med din kille. Även om han är ointresserad, blir irriterad eller försöker försäkra dig om att "allt är bra". Tyvärr brukar den parten i dessa situationer inte vara säkert villiga att diskutera ärligt men stå på dig!

Vägrar han tala ärligt med dig så finns det inget du kan göra förutom att förklara konsekvenserna för honom, oavsett vad konsekvenserna nu må vara.

Lycka till

MrFlex skrev 2016-08-18 16:11:08 följande:

Som i så många andra fall handlar det mest om kommunikation. Du måste tala med din kille. Även om han är ointresserad, blir irriterad eller försöker försäkra dig om att "allt är bra". Tyvärr brukar den parten i dessa situationer inte vara säkert villiga att diskutera ärligt men stå på dig!

Vägrar han tala ärligt med dig så finns det inget du kan göra förutom att förklara konsekvenserna för honom, oavsett vad konsekvenserna nu må vara.

Lycka till

Tack för svaren båda två!

När jag försöker ta upp att det har blivit skevt mellan oss så blir han bara tjurig och sätter sig på tvären eller så blir han helt överdramatisk för att sedan skylla "dramatiken" på mig.

Detta om något är konstigt, då vi alltid kunnat snacka öppet med varandra förut.

Tycker att han velar mellan att närma sig tillbaka för att sedan nästan springa åt andra hållet när han ser mig nästa dag.

Personligen så tror jag inte att det är mig det är fel på, inte för att jag saknar självinsikt utan för att jag faktiskt har det, och jag är både smart, snygg och snäll. Till och med rätt kul i mellan åt.

Och just att vi haft det så tight tills nu, varit som två jäkla hundvalpar efter varandra.

I vilket fall så är allt sånt som bortblåst just nu.
  • Anonym (Kille)

2-3 veckor kan ju vem som helst ha en svacka. Jag kan t.ex. ha det om det är stressigt på jobbet. Eller att man är orolig för något (tex släktings hälsa, jobbiga räkningar, omstrukturerigar eller nästan vad som helst). Mitt humör brukar dessutom följa börsen lite upp o ner, men det beror ju på att jag har rätt mycket pengar där.

Du har ju själv haft en svacka på 6 månader där du kanske inte varit så rolig att vara med. Klart att hans känslor kanske falnat lite. Det går ju upp o ner i förhållanden.

Försök att göra något extra åt honom, det där bara du vet att han älskar. T.ex. massage, eller nån speciell maträtt, något alldeles extra i sängen eller liknande.

Klart det finns risk att han träffat nån annan, men då tror jag att du kommer få allt mindre o mindre närhet o sex tiden som kommer.

• MrFlex

Tyvärr verkar det ofta bli den reaktionen när ena parten av någon anledning inte vill prata om "problemet".

Oftast tror jag det beror på att personen inte våga erkänna vad den känner och därför försöker undvika en diskussion. I vissa fall kanske personen inte själv förstår varför den känner på ett visst sätt, tex minskad sexlust.

Om en person vill hålla kvar en relation så är det nog väldigt svårt att leverera en sanning som hotar relationen. Det är nog få personer som sagt rakt ut till sin partner att de tappat attraktionen eller kärleken, särskilt om det finns en familjesituation. Det är enklare att försöka skyla över, skylla ifrån eller hitta på ursäkter.

Hör vad ni säger och tack för svaren! (Keep 'em coming om ni har fler tankar och råd)

Får väl helt enkelt ge honom space utan att göra någonting dumt på annat håll och försöka finnas för honom tillbaka helt enkelt. Så gott det går nu med allt avståndstagande.

Vet inte vad mer det finns att göra, efter att han haft sin space vet han kanske hur han vill göra så man åtminstone kan få slut på velandet.

Svar på tråden Behöver relations råd!