• Anonym (Förvirrad)

Bryter han mot lagen eller jag

Ska försöka förklara mitt problem kortfattat.

För ca tre månader sedan så drog jag från min sambo och flyttade in på ett skyddat boende.

Har nu flyttat tillbaka till samma stad då skydd inte behövs längre (hoppas jag). Jag bor tillfälligt och kan inte skriva mig på den här adressen.

Jag står alltså fortfarande skriven på min och exsambons adress.

Han säger nu att jag har tills nästa fredag på mig att hämta sakerna annars så är det hans (enligt någon lag han hänvisar till) och han ska slänga dom.

Jag får tillgång till ett förråd nästa vecka men eftersom jag inte har tillgång till bil eller någon som kan köra så hade jag tänkt hämta lite i taget och det som är viktigast. Bryr mig inte om möbler och sådant det får han ha kvar men han säger att jag får en förmiddag på mig att hämta sakerna.

Får jag gå dit när jag fortfarande är skriven på adressen och får han verkligen slänga alla saker?

Jag vill inte bryta mot någon lag men vill ha mina saker. Vad har jag för rättigheter?

Är absolut inte intresserad av att tjafsa om huset då det är hans. Vill bara ha mina saker! Ingen av oss har barn om det gör någon skillnad.

• Svar på tråden Bryter han mot lagen eller jag
  • Birgitta02

Nej. Han kan inte kasta ut dig. Han kan möjligen ge dig skriftlig uppsägning på tre månader. Rent lagligt. Han får absolut inte kasta dina saker, det kallas för "egenmäktigt förfarande" och är ett brott. Inte heller kan han konfiskera dom och hävda att det är hans saker. Så länge du är skriven på adressen är du i full rätt att då och då gå dit och hämta dina saker. Byter han lås så är även det egenmäktigt förfarande.

Ditt ex begår ett lagbrott om han genomför sina planer. 

• Birgitta02

Läs här:

lagen.nu/1962:700 8 kap 8§

(8 § Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla om någon utan tillgrepp, genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes, olovligen rubbar annans besittning eller ock med våld eller hot om våld hindrar annan i utövning av rätt att kvarhålla eller taga något.

Är brottet grovt, dömes till fängelse i högst två år.)

• Anonym (qq)

det är väl detta att rent "lagligt" ska han i så fall ha sagt upp dig, att ni har det skriftligt och då har man tre månader på sig att flytta. Om ni inte gjorde så, så har han eg inget att komma med. Sen är det väl ändå bäst att du tar dina saker så fort du kan, men slänga det får han inte

• Anonym (Förvirrad)
    Birgitta02 skrev 2016-08-17 12:16:28 följande:

Nej. Han kan inte kasta ut dig. Han kan möjligen ge dig skriftlig uppsägning på tre månader. Rent lagligt. Han får absolut inte kasta dina saker, det kallas för "egenmäktigt förfarande" och är ett brott. Inte heller kan han konfiskera dom och hävda att det är hans saker. Så länge du är skriven på adressen är du i full rätt att då och då gå dit och hämta dina saker. Byter han lås så är även det egenmäktigt förfarande.

Ditt ex begår ett lagbrott om han genomför sina planer. 

Okey tack. Han har låst och jag har ingen nyckel. Han låter mig inte heller komma dit och gå igenom det som är mitt. Jag vill hämta mina saker men kan inte ta allt på en gång. Vill bara bli klar så jag kan flytta ut på riktigt men krävs ju att han släpper in mig så jag kan gå igenom det som är mitt.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (qq) skrev 2016-08-17 12:33:48 följande:

det är väl detta att rent "lagligt" ska han i så fall ha sagt upp dig, att ni har det skriftligt och då har man tre månader på sig att flytta. Om ni inte gjorde så, så har han eg inget att komma med. Sen är det väl ändå bäst att du tar dina saker så fort du kan, men slänga det får han inte

Så jag kan kräva att han och jag skriver på sådana papper så ger det mig tre månader att hämta saker och då har jag rätt att komma och gå som jag vill? Har inget behov av att hänga där mer än nödvändigt utan vill bara ha tid att gå igenom mina saker och hämta dom.
  • Anonym (gvjuyio)

Som ovanstående säger så har du rätt till tre månaders uppsägningstid MEN du har flyttat därifrån redan så jag tror inte det gäller i det läget. DU är dock skriven på adressen så rent krass borde du kunna ringa låssmed och begära öppning. Dock så kostar det ju pengar och med tanke på er situation så hade iaf jag kontaktat polisen först.

Om det nu blir så att du ändå har rätt till tre månaders uppsägning så kan han ändå inte kasta sakerna efter det. Han måste ge dig påminnelser och vända sig till kronofogden och jag tror att det då är 6 månader som gäller SEN kan han kasta dina saker.

Jag tycker dock du ska ta taxi eller kolla via FB eller nåt om du kan få hjälp att hämta allt på en gång så du slipper dra ut på det. Det är givetvis oerhört irriterande för honom att ha dina saker där.

• Birgitta02
    Anonym (Förvirrad) skrev 2016-08-17 12:58:44 följande:
    Så jag kan kräva att han och jag skriver på sådana papper så ger det mig tre månader att hämta saker och då har jag rätt att komma och gå som jag vill? Har inget behov av att hänga där mer än nödvändigt utan vill bara ha tid att gå igenom mina saker och hämta dom.
    Ja, så är det.
    Du behöver tillgång till dina saker. Det innebär också en nyckel.  Jag tycker du ska gå till polisen och be om råd faktiskt. Gå till anmälningsexpeditionen och säg att du just nu inte vill göra en anmälan, men att du behöver ett råd hur du skall förfara. Om du går juridiskt tillväga så kommer det ta hur lång tid som helst. Polisen är fantastisk att hjälpa och ge råd.

• Anonym (Man40)

Ja, gå till Polisen och fråga om råd.

Jag skulle också rekommendera dig att i n t e åka ensam till den där mannen när du ska hämta grejorna. Är nog en och annan kvinna som har råkat ut för tråkigheter på det viset...

• Anonym (Duff)

Helt omöjligt att hämta grejerna den dagen? Hyra skåpbil flyttjänst eller nått?

Nu känner du troligtvis din fd bättre än mej men hur stor chans är det verkligen att grejerna finns kvar dagen därpå? Huruvida grejerna blir kastade lagligt eller ej skulle ju vara rätt oväsentligt för min del iaf.

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Duff) skrev 2016-08-17 13:38:06 följande:

Helt omöjligt att hämta grejerna den dagen? Hyra skåpbil flyttjänst eller nått?

Nu känner du troligtvis din fd bättre än mej men hur stor chans är det verkligen att grejerna finns kvar dagen därpå? Huruvida grejerna blir kastade lagligt eller ej skulle ju vara rätt oväsentligt för min del iaf.

Problemet är att inga av mina saker är packade så det är därför jag behöver tid atg gå igenom vad som är mitt. Jag måste få en chans att plocka ihop sakerna som finns. Det är en villa med två våningar och en vind. Det är helt omöjligt att göra det på en förmiddag som han har gett mig att hämta sakerna på.
Svar på tråden Bryter han mot lagen eller jag