• Misho88

Kattungar som leker eller inte.

Hej, har två stycken kattungar här hemma som är runt 15 veckor gamla, vi skaffade den ena först vid 12 veckor och den andra nu vid 15 veckor för att den första skulle ha en kompis. Den första kattungen är uppvuxen med hundar och andra katter men den andra har bara haft sin mamma och dessutom varit utomhus en del, när vi introducerade de två kattungarna för varandra så var där lite tjafs på gång men nu kommer dem överens bra, tvättar varandra och sover ihop.

Problemet är när dem ska leka, den andra katten leker jättebra med leksaker och oss människor och gillar även att jaga/bli jagad av den första katten. Den första katten gillar dock mer att brottas och "bita" lite lätt på fingrar och nu även på den nya katten, det gillar hon inte alls. Hon lägger sig på rygg och slår och fräser  mot vår första kattunge som fortsätter med sitt påhopp en stund innan hon ger upp, bara för att några minuter senare börja igen.

Är orolig att dem ska göra sig illa eller börja tycka illa om varandra. Den första kattungen var alltid jättekelig med oss människor men sedan den nya kom in i hemmet är hon inte lika intresserad längre och vill inte sova med oss heller.

De är båda honor och 15 veckor gamla, äter, bajsar, dricker och sover väl. Förutom den här hårdhänta leken så verkar dem trivas tillsammans.

Bör jag straffa min första kattunge när hon hoppar på den andra ? Det ser inte jättevåldsamt ut och jag vet även när jag handbrottas med henne så biter hon lite i handen men det gör inte ont alls så, överreagerar den nya kattungen ? Blev hon kanske påhoppad utomhus och är rädd?

Mvh

• Svar på tråden Kattungar som leker eller inte.
  • Jenna Eriksdotter

Var med om precis samma sak. Låter inte onormalt på något sätt. Dom är nu 2 år, den enda bits fortfarande så det gör jätte ont, det är otroligt svårt att lära katter något över huvud taget och leder bara till frustration. Det som funkar för mig är att upphöra allt lekande så fort katten börjar bli på det humöret då det ska bitas, den fattar och går därifrån för avreagera sig på leksaker och annat. Den biter den andra katten också men inget som den lider av eller får dom att slåss.  Lite tjafs ibland i början när dom var små. Ha mycket saker dom kan förstöra så slipper du och dina möbler falla offer. Sen finns det ju en del okontroversiella medel och spray för att lugna ner dom när dom blir äldre och vildare. Lycka till! =D

Svar på tråden Kattungar som leker eller inte.