• Sommarlöv

Överreagerar jag?

Min son börjar ettan imorgon. Vi fick hemskickat ett papper igår där det stod vilken lärare som är ansvarig för respektive klass. Det står en annan lärare på min sons klass än vad som var sagt innan sommaren, ingen mer ingående info om detta. Jag frågade idag på fritids hur det kommer sig att föräldrar och barn inte blivit mer informerade om detta och de förstår inte alls varför jag tycker detta är märkligt? Då visar det sig även att den nya läraren inte kommer vara på plats första tiden (pga uppsägningstid på tidigare jobb) utan en fritidspedagog kommer vara ansvarig för klassen. Det hade varit ok och jag hade varit lugn i det om man fått veta det utan att själv ställa frågan. Är inte detta väldigt bristfällig info? På fritids verkar de inte alls fatta varför jag reagerade på detta.

• Svar på tråden Överreagerar jag?
  • äldreochklokare

det har troligen skett förändringar alldeles nyligen. Det är många lärare i rörelse nu när det är lärarbrist. Många hoppar på en tjänst som de tror är bättre än den de lämnar, det kan vara svårt för rektorer att lösa om folk vill byta nu. 

Jag tror de har gjort så gott de kunnat. Du fick ju info nu, i brevet. Visst, kort varsel men det går inte att trolla.

• äldreochklokare

sen är det nog så att fritidspersonalen inte har en aning om hur rektorerna informerar, så vad kunde de säga egentligen?

• IsDimma

På mitt jobb så skull vi fått tillbaka en kollega som varit mammaledig. Hennes svärmor skulle ta hand om bebisen dagtid. Men under semestern visade det sig att svärmor är sjuk så nu blir kollegan hemma på obestämd framtid.
    Min chef började terminen utan att veta hur det skulle bli. Nu har hon omorganiserat och flyttat ner en person från en förskola, hon kommer först nästa vecka.
    Saker och ting händer när man är människa...

• Sommarlöv

Ja, det är inte ett problem att det har hänt. Den nya läraren blir säkert också bra, men varför inte informera lite bättre?

• blomman 2
    Sommarlöv skrev 2016-08-16 17:26:15 följande:

Ja, det är inte ett problem att det har hänt. Den nya läraren blir säkert också bra, men varför inte informera lite bättre?

Jag var med om samma när min dotter skulle börja första klass. Klasslärare berättade första skoldagen att hon hade fått en ny tjänst på en annan skola och bara skulle jobba under uppsägningstiden. Klart vi blev besvikna. Jag gissar på att detta inte har kommit till kännedom hos rektorn innan sommarlovet eller att rektorn inte har velat oroa föräldrarna under sommarlovet då det är ett stort steg när barnen börjar första klass och man vill känna sig lugn inför barnens första skoldag.
  • Punkster

Om du undrar över varför du inte fått info så är det ju bara att höra av sig till rektorn. Det kan ju mycket väl vara så att fritidspersonalen inte alls varit inblandade i organisationen och därför inte kan ge något bra svar. Det kan ju vara så som redan påpekats, att den nya läraren blivit klar med mycket kort varsel. Att hen inte kan börja direkt pga uppsägningstid kan ju tyda på det. Då är det ju kanske bättre att vänta med att informera tills någon är anställd än att gå ut och säga "En i personalen har sagt upp sig så till hösten står klass 1A utan lärare. Vi jobbar på det". 

Det är lite samma visa på skolan där jag arbetar. Den organisation som sades vara klar innan sommaren gäller inte alls längre. Min rektor har de senaste veckorna haft intervjuer för tjänster som innan sommaren var tillsatta, men som inte längre är det. Någon bytte jobb, någon kom in på universitetet, någon blev sjukskriven osv. Det är en sådan tid nu, det är lärarbrist och många rör på sig. 

• buggi

Det är så det kommer att varaframöver. Lite på att skolan löser problemen, folk säger upp sig, blir sjuka, gravida etc och lita på att rektorns löser det. Kolla bara in hur just ditt barn mår, och om det finns anledning så ffpr ni ta upp det framöver.

• buggi

Det är så det kommer att varaframöver. Lite på att skolan löser problemen, folk säger upp sig, blir sjuka, gravida etc och lita på att rektorns löser det. Kolla bara in hur just ditt barn mår, och om det finns anledning så ffpr ni ta upp det framöver.

Svar på tråden Överreagerar jag?