• LillaMi81

Sjukskrivning från föräldraledighet

Jag ska opereras på torsdag och kommer vara sjukskriven i två eller tre veckor (fått lite oklara besked). Jag är föräldraledig och min man kommer att vara hemma istället för mig under den tid jag är sjukskriven. Nu till min fråga.

Ska jag endast sjukanmäla mig till försäkringskassan i samband med att sjukskrivningen börjar eller ska jag kontakta mitt arbete också? Jag kollade på fk.se och där stod inget om att sjukanmäla till arbetsplatsen men jag tycker att jag hört det tidigare.

• Svar på tråden Sjukskrivning från föräldraledighet
  • nnnnnnnn

För om barnet är över 8 månader så räcker det att pappan anmäler VAB, han måste inte ta ut FP för den tiden (sparar dagarna!).

DU anmäler till jobbet och gärna även till FK att din ledighet ska ändras från FL till sjukskriven.

• LillaMi81

Jaha. Det var inte alls vad jag tyckte att jag läste nyss på fk. Varför kan pappan ta VAB? Eller förresten. Jag har ju medvetet valt att bara ansöka om dagar för barnet fram till onsdag då jag visste om den här operationen i förväg. Jag ska fortsätta föräldraledigheten efter den, men tänkte ansöka om det när jag vet hur länge jag blir sjukskriven. Har jag gjort fel då? Kan pappan ändå ta VAB fastän jag inte fyllt i dessa dagar?

• AnkiC
    LillaMi81 skrev 2016-08-15 11:48:53 följande:

Jaha. Det var inte alls vad jag tyckte att jag läste nyss på fk. Varför kan pappan ta VAB? Eller förresten. Jag har ju medvetet valt att bara ansöka om dagar för barnet fram till onsdag då jag visste om den här operationen i förväg. Jag ska fortsätta föräldraledigheten efter den, men tänkte ansöka om det när jag vet hur länge jag blir sjukskriven. Har jag gjort fel då? Kan pappan ändå ta VAB fastän jag inte fyllt i dessa dagar?

Du är fortfarande ordinarie vårdare om inte pappan har ansökt om fl-dagar redan. När ordinarie vårdare av barnet är sjuk kan man ta ut vab om barnet är över 15 månader. Han anmäler vab på sin arbetsplats, ansöker om tillfällig fp på fk. Du sjukskriver dig på arbetsplatsen.
  • LillaMi81

Jaha, vad bra. Spelar det någon roll att jag inte ansökt om de dagarna ännu, eller ska jag gå in och göra det, och sen ändra när sjukskrivningen börjar?

• AnkiC
    LillaMi81 skrev 2016-08-15 12:39:46 följande:

Jaha, vad bra. Spelar det någon roll att jag inte ansökt om de dagarna ännu, eller ska jag gå in och göra det, och sen ändra när sjukskrivningen börjar?

Nej det spelar ingen roll. Du sjukskriver dig bara på arbetet.
  • AnkiC
    AnkiC skrev 2016-08-15 12:37:48 följande:
    Du är fortfarande ordinarie vårdare om inte pappan har ansökt om fl-dagar redan. När ordinarie vårdare av barnet är sjuk kan man ta ut vab om barnet är över 15 månader. Han anmäler vab på sin arbetsplats, ansöker om tillfällig fp på fk. Du sjukskriver dig på arbetsplatsen.
    Jag menar förstås när barnet är över 8 månader. Inte 15.
  • LillaMi81

En sak till. Är det då min arbetsgivare som måste betala min sjuklön? Känns lite olustigt att ringa till dem och säga att "hej, hej, kommer ni ihåg mig? Nu måste ni betala min sjuklön ett tag, sen fortsätta vara föräldraledig." Min chef har nämligen slutat nyligen så jag måste ringa nån annan chef. Men det är alltså så jag måste göra, eller?

• AnkiC
    LillaMi81 skrev 2016-08-15 14:31:00 följande:

En sak till. Är det då min arbetsgivare som måste betala min sjuklön? Känns lite olustigt att ringa till dem och säga att "hej, hej, kommer ni ihåg mig? Nu måste ni betala min sjuklön ett tag, sen fortsätta vara föräldraledig." Min chef har nämligen slutat nyligen så jag måste ringa nån annan chef. Men det är alltså så jag måste göra, eller?

Ja det är så du måste göra men det är ju inga konstigheter. Det finns ju ingen annan möjlighet för dig. Du får ju inte ta fp och när man är sjuk har man ju rätt till sjuklön. Det vet ju din arbetsgivare.
  • Holma

Nä du sjukskriver dig till FK inte arbetet när du är föräldraledig

• Holma

Eller har du sagt på arbetet att du ska jobba från torsdag ? Om inte är du fl från jobb o sjukskriver dig till FK

• AnkiC
    Holma skrev 2016-08-15 19:25:23 följande:

Eller har du sagt på arbetet att du ska jobba från torsdag ? Om inte är du fl från jobb o sjukskriver dig till FK

Ja jag kanske missförstod. Om du är föräldraledig från arbetet under dessa dagar är det hos FK du sjukanmäler dig. Om du skulle arbetat är det hos arbetsgivaren. Läkarintyget behövs ändå från dag 8.
  • LillaMi81

Ok. Nu tror jag att jag förstått det hela rätt. Jag är föräldraledig nu (kommer vara det ett år till) och när jag blir sjukskriven anmäler jag till FK samt skickar in läkarintyg. Jag anmäler INTE till min arbetsgivare att jag blir sjukskriven. Min man tar VAB för perioden, inte föräldrapenning.

Då behöver jag bara förbereda mig mentalt på operationen då!

• AnkiC
    LillaMi81 skrev 2016-08-15 20:46:32 följande:

Ok. Nu tror jag att jag förstått det hela rätt. Jag är föräldraledig nu (kommer vara det ett år till) och när jag blir sjukskriven anmäler jag till FK samt skickar in läkarintyg. Jag anmäler INTE till min arbetsgivare att jag blir sjukskriven. Min man tar VAB för perioden, inte föräldrapenning.

Japp. Nu bör det vara helt rätt.
  • Holma
    LillaMi81 skrev 2016-08-15 20:46:32 följande:

Helt rätt
Svar på tråden Sjukskrivning från föräldraledighet