• Grodanojag

Faror i samhället

Hej,

Sista tiden har våra barn (mina bonusbarn) som är 11 och 13 år velat slita sig loss mer och mer från oss vuxna och velat åka in till stan själva, åka till Liseberg själva, åka in till stan på torsdagskväll (uppträde med start 21-22.30) själva, hänga ute i samhället till sent ca22 mm.

Dagens samhälle är en hemsk och fruktansvärt tråkig utveckling och är verkligen inte som den var när jag växte upp. Allt har blivit tuffare!

Vi försöker att vara öppna med samtal kring vad som händer i samhället men tjejerna blir såklart förbannade och säger att "snart får vi väl inte gå ut på tomten ens". Senast igår var det skjutning mitt i centrum kl 18 på em och senare på natten ytterligare en skjutning. Därför är vi inte jätte pigga på att låta dem åka in till centrum just nu om det är någon uppgörelse av något slag...

Vi är "dumma" och "alla andra får" osv osv...

Hur gör man för att få dem att förstå att vi bara vill dem väl o är rädda om dem? Vad säger ni till era barn i denna ålder? Vad låter ni dem göra? Vart sätter man gränsen?

• Svar på tråden Faror i samhället
  • Maddi

Aldrig att jag hade släppt iväg dom själv i den åldern. Dom är för små. Liseberg hade jag kunnat släppa 13 åringen lös på om jag kunde lita på dom, men jag hade också varit inne på Liseberg och bestämt träff olika tider under dagen och även att man kan ringa varandra. 10 åringen hade fått följa med 13 åringen om det är så att 13 åringen lovar att se efter 10 åringen, att dom kan hålla sams och ha roligt med varandra. Och att jag vet att 10 åringen lyssnar på 13 åringen.

• Grodanojag

Tack för svar!

Vi var på Liseberg men gjorde just som ni skriver: 13åringarna fick gå själva men vi bestämde tidpunkter osv för att kolla av läget under dagen. 11 åringen hängde med en kompis och pappan som agerade karusellmannen denna dag.

Frågan från 13åringen var först att de själva skulle ta bussen till Liseberg o gå fritt. Men det tvärvägrar vi såklart med argumentet att skulle någonting hända är vi för långt borta (ca 1,5tim). Hon förstod väl detta tillsist.

Men hur får man dem att förstå att stan/centrum inte heller är någon "lekplats"? Visst, det är närmre och man kan inte skydda dem från allt. Men just nu har det precis varit två skjutningar inom loppet av ett dygn. Chansen för vedergäldning och gängkrig ligger i luften... Hur får man de att förstå detta?

• Långbenopluto
    Grodanojag skrev 2016-08-15 21:45:24 följande:
    Tack för svar!
    Vi var på Liseberg men gjorde just som ni skriver: 13åringarna fick gå själva men vi bestämde tidpunkter osv för att kolla av läget under dagen. 11 åringen hängde med en kompis och pappan som agerade karusellmannen denna dag.
    Frågan från 13åringen var först att de själva skulle ta bussen till Liseberg o gå fritt. Men det tvärvägrar vi såklart med argumentet att skulle någonting hända är vi för långt borta (ca 1,5tim). Hon förstod väl detta tillsist.
    Men hur får man dem att förstå att stan/centrum inte heller är någon "lekplats"? Visst, det är närmre och man kan inte skydda dem från allt. Men just nu har det precis varit två skjutningar inom loppet av ett dygn. Chansen för vedergäldning och gängkrig ligger i luften... Hur får man de att förstå detta?
    Det går inte, tonåringar är så tjuriga.

Men det spelar ingen roll, dom ska inte dit iallafall.
Svar på tråden Faror i samhället