• Pojkmamma01

Barn som slåss

Har en tjej på snart 1,5 år som snart ska börja förskolan. Jag gruvar mig lite för när hon blir arg eller inte får som hon vill så slåss hon.. Sparkas även ibland. Nu tror jag att många av ggr så är det ju bara ren reflex, alltså inte att hon medvetet vill vara "dum" men jag tycker inte om hennes beteende. Vi säger alltid till henne och visar att det är fel att slåss men det hjälper inte..

Barn som slåss brukar inte bli omtyckta. Vill inte att hon inte ska vara omtyckt av de andra barnen.

Jag ska prata med lärarna vad man kan göra åt det men är det nån som haft samma problem som har råd och tips! Jag känner mig som världens sämsta mamma..

• Svar på tråden Barn som slåss
  • Alexi

Det går över! Gör inte för stor grej av det nu med massa arga tillsägelser, visa bestämt bara att man inte slåss och att det gör ont på er. Men hon kommer lära sig, sannolikt när hon lär sig prata bättre.

• Pojkmamma01
    Alexi skrev 2016-08-14 14:17:00 följande:

Det går över! Gör inte för stor grej av det nu med massa arga tillsägelser, visa bestämt bara att man inte slåss och att det gör ont på er. Men hon kommer lära sig, sannolikt när hon lär sig prata bättre.

Hon är annars världens sötaste och finaste tjej som visar men en hand som täcker ansiktet när hon gjort nåt fel så det känns skönt att hon förstår att det är fel.. Det kanske bara blir värre när vi blir arga och grälar på henne.. Blir bara så frustrerad..

Tack för ditt svar!
  • Birgitta02

Det beror ofta på att de ännu inte har ett språk. Frustrationen att inte kunna gör sig förstådd kan ta sig uttryck i att slåss. Vissa slåss, andra bits, ytterligare andra skriker. Så ta det med ro. Hon växer ur det.

• Zeko

Finns alltid äldre barn på dagis och de kommer sätta henne på plats... Så det går över , de lär sig på dagis

• Erizajo
    Birgitta02 skrev 2016-08-14 14:34:19 följande:

Det beror ofta på att de ännu inte har ett språk. Frustrationen att inte kunna gör sig förstådd kan ta sig uttryck i att slåss. Vissa slåss, andra bits, ytterligare andra skriker. Så ta det med ro. Hon växer ur det.

Som ovanstående skriver så är det vanligt! Mina har bitit istället. Man får helt enkelt bara vara konsekvent och visa att det är fel. Det går oftast över ganska fort!
Svar på tråden Barn som slåss