• johul2cc

Chans till lån för bostad då partnern är student?

Hej Alla! Jag har fast jobb med lön på 29,000kr brutto. Min fru är student med CSN. Hon behöver studera 2 år till sen är hon klart med sina studier. Vi bor just nu i en studentlägenhet och det är riktigt trångt och dyrt! Vi har kikat på bostäder och kommit fram till att det är billigare månadskostad(bolånekalkylen) att köpa än att hyra för just bostaden vi eftersöker på 1,4miljoner kr. 

Jag har tidigare pratat med banken och fått lånelöftet på 1,200,000kr vilket är en bit under det vi vill ha som lönelöftet på ca. 1,4-1,5miljoner då är det bara jag själv som står på lånekontraktet. Vi tänkte att det kan bli negativt då min fru har privatlån på 300,000kr.

Är det någon som har diskuterat med en bank om lånemöjligheter i liknande situation? Vi vill gärna diskutera med banken igen och ta med min partner i ansökan för att höja lånelöftet. Har ni fått avslag på ansökan? Hur gick det för er? Är det negativt att den ena partnern är student och har privatlån? Ska jag låna själv eller är det större chans att man är två trots sambons privatlån och situation som student?

• Svar på tråden Chans till lån för bostad då partnern är student?
  • Vinterankan

Om ni tar med båda på låneansökan kommer ni kanske få mindre k lånelöfte än om du är själv. De flesta banker räknar inte med studiemedel som inkomst så det resulterar då i att du kommer behöver räknas som försörjningsansvarig för två vuxna istället för en.

Om ni hittar en bank som räknar med studiemedlet så kommer fortfarande summan som ni ska ha kvar efter lånekostnaderna r betalda att öka eftersom att ni blir två vuxna. Så det tillsammans med att hon har skulder redan kommer nog inte att höja hur mycket ni får låna.

Och om ni vill köpa lägenhet för 1.4 miljoner och har lånelöfte på 1.2 så behöver ni ju inte mer heller, kontantinsatsen är ju en del också.

• Holma
    Vinterankan skrev 2016-08-14 07:39:04 följande:

Om ni tar med båda på låneansökan kommer ni kanske få mindre k lånelöfte än om du är själv. De flesta banker räknar inte med studiemedel som inkomst så det resulterar då i att du kommer behöver räknas som försörjningsansvarig för två vuxna istället för en.

Om ni hittar en bank som räknar med studiemedlet så kommer fortfarande summan som ni ska ha kvar efter lånekostnaderna r betalda att öka eftersom att ni blir två vuxna. Så det tillsammans med att hon har skulder redan kommer nog inte att höja hur mycket ni får låna.

Och om ni vill köpa lägenhet för 1.4 miljoner och har lånelöfte på 1.2 så behöver ni ju inte mer heller, kontantinsatsen är ju en del också.

Bor dom ihop räknas 2 personer in i utgifter ändå även om en står på lånet
  • infochristina

Tänk på sambolagen om ni skaffar bostad för gemensamt bruk. Tar du hela lånet är det extra viktigt

• NemasNomas

Är ni gifta så kommer ju båda iaf att räknas med, oavsett om endast en står på lånet.

• Zeko

Glöm lånet, och har ni ett barn. Så räcknar banken barnet som en vuxen.

• NemasNomas
    Cl4udio skrev 2016-08-14 09:18:28 följande:

lämna henne.

Konstruktivt! Intelligensen är på TOPP! Yeah, man!
  • Holma
    Zeko skrev 2016-08-14 09:35:49 följande:

Glöm lånet, och har ni ett barn. Så räcknar banken barnet som en vuxen.

Ingen bank räknar ett barn under 18 som vuxen
Svar på tråden Chans till lån för bostad då partnern är student?