• TheLazyGirl

Krympa byxor i tvätten?

Jag fick precis hem ett par byxor jag har beställt och när jag provade dem så var de bra på längden och de satt tighta och bra förutom att de var en aning för stora. Midjan är några cm för stora och dom skulle kunna sitta thightare eftersom de är så stretchiga. Jag undrar om det skulle gå att krypa dem en aning i tvätten på lite högre värme? Någon som har gjort det förut och funkar det och isåfall på hur hög värme ska man tvätta dom?

Anledningen till att jag inte bara byter dom och väljer en mindre storlek är för att jag köpte byxorna på eBay för typ 80kr och tycker inte det är värt att vänta ännu 1månad på att få ett nytt par när de ändå passar helt ok.

• Svar på tråden Krympa byxor i tvätten?
  • BuoBä

Är det stretch så finns det risk att de blir helt förstörda om du tvättar varmare än de är märkta. Ta till en skräddare och låt sy in dem istället.

• Lena

De krymper antagligen lika mycket på längden som bredden och de kan krympa lite även om du tvättar på rätt temperatur

• TheLazyGirl
    BuoBä skrev 2016-08-12 17:50:03 följande:

Är det stretch så finns det risk att de blir helt förstörda om du tvättar varmare än de är märkta. Ta till en skräddare och låt sy in dem istället.

Det är denim jeans och det stod att materialet var bomull, går det att tvätta varmare då? (Rekommendationen är 40grader)
  • BuoBä
    TheLazyGirl skrev 2016-08-12 18:01:12 följande:

Det är denim jeans och det stod att materialet var bomull, går det att tvätta varmare då? (Rekommendationen är 40grader)

Ingen lycra eller liknande alls?

Jag skulle inte göra det. Jeans har en tendens att krympa mer på längden än på bredden. Men jeans krymper alltid lite så kör dem i 40 grader och prova dem efterråt. Har du tur blir de bra.
Svar på tråden Krympa byxor i tvätten?