• Druvsockret

BÖR MAN GÖRA NÅGOT!? (kort 9-årig flicka på väg in i puberteten).

Hej!

Det här gäller en (snart) 9-årig tjej som är snäppet längre än 120 cm.

Hon har börjar få armsvett, antydan till bröst, samt hår "där nere". - Så att puberteten ligger bakom hörnet är nog inget att ens diskutera. Det känns som ett faktum.

Det jag undrar är om man bör göra något? Exempelvis skjuta fram puberteten (om det inte redan är försent, dvs). Skjuta fram den dels då hon är så liten (ung) än, men även då hon ska få lite extra tid att hinna växa på. Hon har liksom 40 (fyrtio!!!) cm kvar till 160 cm. Och då är 160 cm inte ens långt.

Jag undrar även om mensen kommer snart, som ett brev på posten. Eller om den, trots första steget in i puberteten, fortfarande kan dröja en massa år?

Hur pass mycket växer man under de berömda "första två åren med mens"? Finna det folk som växer väldigt mycket även efter de två åren?

Kan tillägga att föräldrarna och släktingarna inte är särskilt långa. Pappan är omkring 169 cm, mamman är omkring 165 cm (möjligen kortare än så), barnets farmor är ynka 150 cm och farfarn är väl omkring 170 cm. Så rent genetiskt så finns det ju inte så väldigt många centimeter att hämta. Men hinner hon verkligen med att växa hela 40 cm???

Hur har ni vuxit? När drog ni iväg och när avstannade det? Era barn?

Fler som har korta döttrar? Hur tänker ni? Är de på väg in i puberteten?

Snälla, bolla detta med mig.

Tack på förhand!

• Svar på tråden BÖR MAN GÖRA NÅGOT!? (kort 9-årig flicka på väg in i puberteten).
  • Fia 28

Jag växte rejält innan mensen kom vid 10-års ålder. Växte 9 cm efter mensen kom och hamnade på 162cm.

Jag minns faktiskt inte när brösten började växa i förhållande till när jag fick mens, men tror det var ungefär samtidigt. Kanske högst ett år innan.

Du kanske kan prata med skolsystern?

• Druvsockret

Så året innan(?)/tiden innan mens så drog du iväg i längd? Sedan "bara" 9 cm under menens två första år? Sedan inget mer?

Tack för ditt svar och ursäkta om jag missförstod det. :/

• Linnis92

Började få bröst, behåring och sånt när jag var 8-9, mensen kom 2 månader innan jag fyllde 11. Var typ 150 när mensen kom, och två år efter det så slutade jag på 163.

Skjuta på puberteten kan vara lite sent eftersom det redan börjat, pratat med en läkare så fort som möjligt om det i så fall.

Nu är han visserligen kille men min sambo var extremt kort, de trodde han skulle bli under 150 cm. Så de sköt på puberteten och han fick börja äta tillväxt hormoner när han var 12-13 år. Puberteten kom sen vid 15-16 för honom.

• Fia 28
    Druvsockret skrev 2016-08-11 15:08:08 följande:

Så året innan(?)/tiden innan mens så drog du iväg i längd? Sedan "bara" 9 cm under menens två första år? Sedan inget mer?

Tack för ditt svar och ursäkta om jag missförstod det. :/

Året jag fick mens var jag längst i klassen, och numera är jag ju inte alls lång :). Så ja jag växte rejält speciellt året innan. Jag växte totalt 9cm efter jag fick mens, minns inte exakt om de var inom 2 år eller inte, men troligen. 
  • Druvsockret

Tack så jättemycket för att ni engagerar er i tråden!

Jag minns att jag också fick mens tidigt och att jag var längst i klassen där och då, men att kompisarna började växa om mig en efter en. Jag slutade på 165-166 cm. Tror jag växte cirka 10 cm under mensen (enligt mitt pass då så var jag 156 cm).

Men jag var ju inte så liten som denna flickan är. Hon är jämnlång med 5-6 åringar.

• Sarita

Sök läkare direkt och red ut detta med proffsen! Jag har en kort dotter som hela tiden legat på gränsen till att sätta in åtgärder. Med nöd och näppe "följt sin kurva" (understa) hela tiden. Hennes pappa är 170 och jag 175, så för mig känns det konstigt att hon kanske bara blir 150.., Vi har gått på uppföljning på barnendokrin sen hon var 8-9. Nu har hon fyllt 11 och är ca 130. Och puberteten börjar så smått nu.

Börja på vc el skolsyster och be om remiss!

• Bibbidi

Gå till en läkare och låt de bestämma, de kan sådant här bättre än oss.

När jag fick min mens så växte jag bara 2 cm eller liknande till efter det, sedan tog det stopp och jag är inte särskilt lång och ståtlig...

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Druvsockret

Jag läste att det finns hormonsprutor, men för att få det måste man genomgå en väldigt långt och till viss del "intim" undersökning för att fastställa att det handlar om "för tidig könsmognad", som det kallades.

Det står att det aktiva ämnet _inte_ påverkar puberteten i framtiden, samt att det _inte_ ska påverka fertiliteten. Men när jag googlar det på engelska så står det att det visst _kan_ påverka, på så vis att man blir underutvecklad samt blir infertil.

Finns det någon här som tagit dessa sprutor? Som känner någon som gjort det? Helst någon som är vuxen idag.

• Druvsockret

När jag läste mer ingående så insåg jag att detta förmodligen inte anses vara "för tidig könsmognad". Men att man ändå kan få hormoner för mensen skull.

Men ni har rätt. Detta får man ta med någon som är utbildad på området. Men det var ändå väldigt gulligt av er att engagera er. Tack!

Svar på tråden BÖR MAN GÖRA NÅGOT!? (kort 9-årig flicka på väg in i puberteten).