BÖR MAN GÖRA NÅGOT!? (kort 9-årig flicka på väg in i puberteten).
Hej!
Det här gäller en (snart) 9-årig tjej som är snäppet längre än 120 cm.
Hon har börjar få armsvett, antydan till bröst, samt hår "där nere". - Så att puberteten ligger bakom hörnet är nog inget att ens diskutera. Det känns som ett faktum.
Det jag undrar är om man bör göra något? Exempelvis skjuta fram puberteten (om det inte redan är försent, dvs). Skjuta fram den dels då hon är så liten (ung) än, men även då hon ska få lite extra tid att hinna växa på. Hon har liksom 40 (fyrtio!!!) cm kvar till 160 cm. Och då är 160 cm inte ens långt.
Jag undrar även om mensen kommer snart, som ett brev på posten. Eller om den, trots första steget in i puberteten, fortfarande kan dröja en massa år?
Hur pass mycket växer man under de berömda "första två åren med mens"? Finna det folk som växer väldigt mycket även efter de två åren?
Kan tillägga att föräldrarna och släktingarna inte är särskilt långa. Pappan är omkring 169 cm, mamman är omkring 165 cm (möjligen kortare än så), barnets farmor är ynka 150 cm och farfarn är väl omkring 170 cm. Så rent genetiskt så finns det ju inte så väldigt många centimeter att hämta. Men hinner hon verkligen med att växa hela 40 cm???
Hur har ni vuxit? När drog ni iväg och när avstannade det? Era barn?
Fler som har korta döttrar? Hur tänker ni? Är de på väg in i puberteten?
Snälla, bolla detta med mig.
Tack på förhand!