• Hanna 535

Honkatt fräser åt vår hankatt, kastrerade

Hej alla!
    Jag tänkte ta upp två saker i den här tråden angående vår honkatt, vilka kan ha ett samband:

1. På senare tid har vår honkatt, som är väldigt långhårig med tjockt hår, börjat få mycket tovor. Vi har alltid gett våra katter Eukanuba, men då Eukanuba nu utgått blev vi istället tvungna att byta foder. Vi blev rekommenderade att prova Pure Natural, vilket jag var skeptisk mot i början då jag trodde det likade Acana, som mina katter inte mådde bra av att äta. Hur som helst, nu har de alltså ätit Pure Natural, för steriliserade katter, hela sommaren och min honkatt, som är 3 år, har aldrig haft så mycket tovor som hon haft den här sommaren. Hennes underpäls känns väldigt kompakt och fet på många ställen. Jag misstänker att det beror på fodret, men samtidigt ska det fodret vara bra för pälsen. Det positiva med fodret är att hårbollarna minskat. Innan vi bytte till Pure Natural köpte jag en påse av Iams, då den skulle likna Eukanuba. Vi hade slut av Eukanuba och gjorde alltså övergången mot Pure Natural med Iams istället. Katterna har inte haft några problem med att äta Pure Natural, dvs. Inte spytt, inte mått dåligt, inte varit lös i magen eller så. Min fråga är alltså, kan tovorna bero på fodret eller beror de på någonting annat? Hur kan jag göra för att minska att tovor uppstår? Blir det värre i längden att spraya med balsam och borsta henne?

2. Min andra fundering rör också min honkatt. Hon har sedan några månader tillbaka då och då börjat fräsa åt vår hankatt som är drygt två år. Vi skaffade vår hankatt för ganska precis 2 år sedan och de har alltså bott ihop sedan dess. Inte tidigare har de på något sätt varit osams. Tidigare har de busat med varandra, jagat och brottats. I början sov de även med varandra, men det försvann ganska fort. Nu har hon alltså börjat fräsa åt honom om han kommer nära henne. Inte alltid, men ca 1-2 gånger per dag, vad jag själv märker. Vad kan det beteendet bero på? Kan det vara så att hon har dålig hälsa, vilket även kan förklara tovorna? Kan tovorna göra så ont att hon tar ut det på vår andra katt, för att hon på något sätt associerar smärtan med honom? Jag har lyckats få bort i princip alla tovor, men trots det fortsätter hon med beteendet. Hon verkar inte på något sätt må dåligt. Hon kan springa runt och leka, mysa och göra allt hon tidigare gjort. Kan hon ha kommit in i någon slags trotsålder, som en tonåring tänker jag?

Förstår att det inte finns någon direkt förklaring på de funderingar jag har, men vore bra med tips och råd, eller någon som känner igen situationen som kan berätta hur ni gjorde!

Jag kan även tillägga att båda är innekatter, men brukar vara ute på balkongen. Båda är även kastrerade och har varit det från 6 (hankatt) respektive 8 (honkatt) månaders ålder.

Tack på förhand! :)

/Hanna
Svar på tråden Honkatt fräser åt vår hankatt, kastrerade