• Mammamia77

Hysterisk 2-åring

Sonen blir helt tokig om mjnsta lilla går fel och när han inte får bestämma allt. Kan handla om vart resten av familjen ska ha på sig, sitta eller äta. Han ska bossa och ha koll på alla och allt ska vara som det brukar annars blir han tokig. Ibland förstår man inte ens vad som blivit tok och han får ett hystersikt anfall som kan pågå lång tid.

Går inte att prata med honom då utan allt är fel och han är okontaktbar.han får så här många gånger per dag. Vad göra? Han kan ju inte bestämma över allt och få allt som han vill.

Trots? Tänder?

• Svar på tråden Hysterisk 2-åring
  • Alexi

Det är åldern. Sätt tydliga gränser för er skälva, dvs visa honom vad han får bestämma över och inte. Och välj era strider noggrant.

• daimstrut

Min tvååring är exakt likadan. Som trebarnsmor vet jag att det går över och är fullt normalt för åldern. Välj era strider. Men det är banne mig inte lätt. Vår lilla får välja ganska mycket men ibland får hon grina istället. Försöker just nu vara konsekvent med att hon ska ha glasögon...puh...helt hopplöst!

• Frontline

In med han på sitt rum så får han sitta där tills han är lugn..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Annelie 76

Trotsålder. Försök ha gott om tid och vänta ut utbrotten. Fråga om hen vill ha en kram när det är slut. Trots tycker jag är fel ord. Trots är ju nåt man gör med vilje, det som verkar hända är mer som att det blir kortslutning i hjärnan på barnet så hela tillvaron rasar. Jobbigt för alla parter.

• Huggggg

Han är tvååring hör jag. Vi har också en. Flera gånger om dagen illvrålar hon för att hon inte omedelbart lyckas sätta ihop två legobitar...

Jag säger som ovan, välj striderna. Mitt barn får tex välja kläder så länge de passar för vädret. Hon får välja frukostmat också. Men man måste hålla handen invid bilvägar och man får inte leka med saxen. Ja, du förstår.

Att straffa arga små barn skulle jag däremot inte rekommendera. Straff, som instängning på rummet (min 2-åring har fö inget rum!), har sällan god effekt. Såna straff kan skrämma barnet till lydnad men det bryter ner självkänslan.

• Mammamia77

Skulle inte funka att stänga in i rummet för han skulle bara komma igen.???? Skulle inte vilja göra så ändå. Väntar ut för det går ju över. För mycket för lilla hjärnan att ta in med allt som händer. Kan man ju själv få ibland och då blir man irriterad.

Tack för allt och hoppas att det lugnar ner sig snart.

D
Svar på tråden Hysterisk 2-åring