• Sofieviktoria

Ivf provrörsbefruktning

Hej!

Min partner och jag försökte bli med barn utan resultat. Under ett gynekologiskt ultraljud fick vi reda på att jag hade en cysta som behövdes opereras bort. Jag förklarade då för min läkare om våra misslyckade försök att bli med barn och hon föreslog att vi skulle kolla med blå färg under operationen om något inte stämde. Det konstaterades då att båda mina äggledare var förstörda och att om jag vill bli med barn är enda chansen till detta genom provrör. Har nu varit i kontakt med Nordic ivf i malmö och fått en tid den 24 oktober detta året. Jag undrar om någon här gått igenom något liknande och kan berätta lite. Vad händer under de första mötet och hur har det sedan gått för er? Hur lång är processen efter de första mötet med provtagning? Har någon här erfarenheter från Nordic ivf center malmö och läkaren Pia Saldeen? Tacksam för alla svar! // Ett par ofrivilligt barnlösa

• Svar på tråden Ivf provrörsbefruktning
  • amandawic

Hej! 

Här har du en till med förstörda äggledare... Jag har till och med fått operera bort en och den andra sitter sammanväxt med min tarm. Så där är det totalstopp.

Vi är inne på vår andra IVF-behandling, men gör den inte i Malmö utan i Stockholm där vi bor. Men ska försöka berätta så gott jag kan :) 

Första besöket är egentligen bara en massa information. Man går igenom hur själva IVF-processen går till. Sedan får man träffa en barnmorska och gå igenom hur sprutorna ser ut, hur de fungerar och när och hur man ska ta de. 

Sedan får man invänta sin mens. På mensens andra eller tredje dag början man ta sprutor på sig själv, och under tiden får man gå på några kontroller i form av vaginalt ultraljud (VUL) för att kolla så att äggblåsorna växer som de ska.
    Har de sedan kommit upp i rätt storlek så gör man äggplock, man plockar helt enkelt ut äggenur blåsorna. Detta görs under lokalbedövning,

Efter det blir det insättning och sedan får man vänta ca 2 veckor på att ta ett gravtest. 

För oss blir det den 4e insättningen nu.. Vår andra insättning med ett färskt embryo blev ett plus men sedan missfall... 
    Vi har en liten kämpe kvar i frysen från vårt andra äggplock. Vid första försöket fick vi bara ut ett ägg. Andra blev det ett tillbaks till mig och två i frysen.
    Andra FET (frozen embryo transfer) för oss nu snart förhoppningsvis.

Hela IVF-karusellen tar extremt mycket på krafterna och energin. Så att du är beredd på det. Alla mår självklart inte dåligt, men vill bara att du ska veta det. Jag visste inte det innan och önskar att någon hade sagt det till mig. Jag trodde vi skulle lyckas på första försöket, för så svårt kan det väl inte vara? Tji fick jag... 

Hoppas detta gav dig lite svar på de frågor du hade. Gå gärna in på min blogg också, där får du mer information om hur våra behandlingar gått till och sett ut :) 
    www.nouw.se/ivfresan

• Cyanea

Jag beklagar verkligen er situation :(

amandawic
     har beskrivit processen väldigt bra, så jag låter bli att upprepa ;) Jag gjorde dock långa protokollet. Då börjar man med att "nedreglera" kroppen, alltså ta bort de kroppsegna hormonerna som påverkar ägglossning mm. Det gör man med en nässpray som man tar vid bestämda tidpunkter, tre ggr per dag. När man tagit dem i några veckor gör man blodprov för att säkerställa att man är fullt nedreglerad, och då får man klartecken att börja spruta.

Vi gjorde först fertilitetsutredning, så många prover blev ju tagna redan då. Vi gick på vårt första möte med IVF-kliniken (Sahlgrenska) före sommaruppehållet och började med spray i Juli. I mitten av augusti plockades ägg som befruktades.

Jag fick ett tvådagars odlat embryo tillbaka två dagar efter plocket, det blev ingenting. Sen gick jag in i väggen och slutade ägglossa. Vi väntade på en naturlig ägglossning för att återföra ett fruset embryo (FET), men den kom aldrig så tillslut fick jag stimuleras. I januari fick jag tillbaka ett embryo, det blev inte heller något av.  I mars fick jag tillbaka embryo nr. 3 som blev en kortvarig graviditet, ett tidigt missfall. I maj fick jag tillbaka sista embryot innan ny behandling som hade odlats i fem dagar istället för två. Det blev min lilla dotter som nyss blev ett halvår gammal :) 

IVF är för många en bra metod, så oroa dig inte :) Det är på många sätt omvälvande och jobbigt, men även ganska fascinerande och häftigt. Vi fick t.ex. se vår dotter med egna ögon genom ett mikroskop när hon var en liten blastocyst, hur många kan säga det om sina barn? 

Sen är det ju precis som amandawic skriver - extremt tärande på psyket. Du kommer att klara det, för på något vis gör man det hur svårt det än är, men var beredd på det redan nu. Du kan inte göra något för att förbereda dig, men det kanske hjälper att känna igen det när eller om det kommer, att veta att det är normalt och att du inte är ensam om att känna så. 

Sen är det klart att man alltid är orolig och rädd tills man vet att det går vägen, så är det. Jag var rädd och orolig jämt. Men nu i efterhand kan jag absolut tänka mig att göra om det igen. Inget jag direkt längtar efter, dock, men helt klart Ok.

Förhoppningsvis går det lätt och smidigt nu när ni vet att äggledarna är problematiska och går vidare. Det är väl sällan att IVF funkar på första försöket (även om jag känner folk det gått så snabbt för), men efter några försök går det bra för de flesta. "Ett försök" räknas för övrigt som ett äggplock. Vi anses ha klarat oss på första försöket trots att det tog över 8 månader och 4 insättningar med embryon innan det blev plus (vilket jag förstås är enormt ödmjuk och tacksam över, det finns de som behöver kämpa betydligt hårdare än så). Jag önskar er stort lycka till! Undrar du nåt är det bara att fråga :) 

Önskar förstås även er stort lycka till, amandawic <3 

• Sofieviktoria

Är jätte tacksam för era svar!

Jag ska absolut följa bloggen!

Som jag förstod det så skulle jag ta en massa prover på första besöket, hur lång tid tar det att få provsvaren så man kan börja sätta igång?

Grattis till din dotter!!

/sofieviktoria

• Eliotta

Här är en till IVF:are. Första barnet via RMC Malmö - Korta protokollet menopur och ICSI. 
    Syskonförsök gjorde vi i våras på Nordic IVF Malmö, samma behandling och samma resultat och jag är nu i vecka 19. Inga förstörda äggledare dock, men det spelar ingen roll i IVF-sammanhang. 
    Vi hade Pia några gånger och Sorana några gånger. Minns iaf att jag tyckte Pia var mycket lättare på handen vid ultraljud och Sorana var ganska hårdhänt. På RMC gick vi till provtagningen för att ta prover, på Nordic IVF tar de prover direkt på kliniken. Det kostade 1500 för proverna har jag för mig.

Det enda negativa jag har att säga om Nordic IVF är att dagen för återföring ringde de och sa att ett embryo hade utmärkt sig framför de andra och att jag skulle få det. När jag kom dit (utan mannen eftersom han jobbade) sa läkaren att de ville sätta in två embryon. Det ena som var bra och ett sämre som ändå inte skulle klara sig till frysen. Risken för tvillingar var ändå minimal tyckte hon. Då sa jag att jag måste ju prata med min man, men hon sa att om jag tvekar sätter de bara in ett och det gjorde de. Efteråt hade jag lite ångest och tänkte att varför ville de sätta in två? Var båda så dåliga och chanserna så låga? Hade det inte blivit plus hade jag ångrat mig massor. Men nu blev det plus och jag är glad att det bara blev en. Tog även upp detta med dem vid ultraljudet några veckor senare. Jag tyckte iaf de kunde frågat när de ringde så jag hade haft några timmar på mig att tänka...

Om ni inte har barn sedan innan, varför går ni inte gratis via RMC? 

• Cyanea
    Sofieviktoria skrev 2016-08-12 20:45:11 följande:

Är jätte tacksam för era svar!

Jag ska absolut följa bloggen!

Som jag förstod det så skulle jag ta en massa prover på första besöket, hur lång tid tar det att få provsvaren så man kan börja sätta igång?

Grattis till din dotter!!

/sofieviktoria

Det beror nog väldigt mycket på vad det är för typ av prover du behöver ta. Ska din cykel först kartläggas så tar ju bara provtagningen en månad medan t.ex. estradiolmätningar (vilket är ett av proven som ingår i de man tar under en cykel) oftast analyseras samma dag. Åtminstone är det så här. VUL och sånt gör man annars under behandlingen, så den behöver man inte vänta på. 

Stort tack :) 
  • Sofieviktoria

Vi har inte barn sedan tidigare, vad är RMC?

De sa att proverna kostar oss tillsammans 600 kr och sen om alla prover ser bra ut, hiv tester osv så kopplas landstinget in automatiskt utan att jag behöver kontakta någon när man sedan går vidare men nu blev jag väldigt osäker.

Skönt att höra att Pia verkar bra.

Vilken inställning gick ni in med när ni började?

Vet inte riktigt om jag ska ställa in mig på att vi kanske inte lyckas eller jag ska ställa in mig på att vi kommer klara detta utan tvekan...

Är jätte nervös och man vill ju inte bli besviken!

Är jätte tacksam för alla svar jag fått!

Hur taggar man någon i inläggen, någon som vet?

• Cyanea

Jag gick in med pessimism. Det är inget jag rekommenderar. Hoppas man inte blir det oerhört tungt, och man blir inte bättre förberedd på motgångar för det. Jag tycker att du ska hoppas så mycket du bara kan, så länge du är medveten om att det kan ta tid och/eller bli svårt. 

Hur man taggar beror på om man är vid dator eller telefon ;) Är du vid dator står det "citera" ovanför inlägget, trycker du på den så taggas personen. 

• Eliotta

RMC är reproduktionsmedicinskt centrum i Malmö. Där får man landstingsfinansierat tre IVF-försök till första barnet. Man betalar för läkarbesök, vanlig taxa på 300 upp till högkostnadsbeloppet sedan gratis. Man betalar även för medicinerna upp till högkostnadsbeloppet. Har ni inga barn sedan innan bör ni definitift vända er dit. Lite längre väntetid, men ni sparar en smärre förmögenhet.

Svar på tråden Ivf provrörsbefruktning