• Medlem_123

Tips för separerade

Hej. 

Jag och min ex sambo har ett gemensamt barn. 
    Detta barn pendlar varannan vecka emellan oss. 

Vi är båda mån om att barnet har det bra och att "livet rullar på" 
    Nu till frågan; 

I vilken form tycker ni man ska ha inblick i varandras liv. Vad för information har man rätt att få veta av den andra föräldern vid överlämning? 

• Svar på tråden Tips för separerade
  • mammalovis

Vilken ålder är det på barnet? Kan det förmedla något själv?

Ju yngre barnet är desto viktigare är det väl att få koll på dagsformen, d v s hur det har ätit, sovit, bajsat typ, precis som på förskolan. Om barnet är 4-5 år kan det ju förmedla mer själv. Då är det väl mer om man märkt av trötthetstendenser, dålig aptit och liknande som tecken på begynnande sjukdom, d v s avvikande beteenden. 

Tösens pappas stående kommentar är att de åt för 2 timmar sedan och kanske något de gjort. Jag kan påtala hennes humör det senaste. Sist var jag tokig på att hon jämt är så kaxig och otrevlig när hon kommer från umgänge på mer än en dag och att det eskalerat under sommaren. Då får ju han chans att tänka till på varför och se om det går att förebygga.

• Eena

Egentligen har man väl inte rätt att få veta någonting. Men för att göra det så bra dom möjligt för barnen tycker vi att det är viktigt att berätta vad som hänt i veckan. Om något av barnen sovit dåligt, är på gång att bli sjukt, varit rädd eller orolig för något etc. Vi är också överens om att om man träffar någon ny som det blir så allvarligt med att man planerar introducera barnen så berättar vi innan. Av respekt och för att kunna bemöta barnens ev funderingar eller reaktioner.

Svar på tråden Tips för separerade