• dreaming1

nyinflyttad honkatt morrar åt min gamla katt

Igår skaffade vi en till katt, 13,5 vecka gammal honkatt. Har en kastrerad hankatt hemma redan som är 1,5 år ungefär, världens snällaste katt. Han gör verkligen ingenting, vill bara gå fram och lukta på henne typ.
    Men hon morrar och fräser åt honom, och snäll och lite mesig som han är så gör han ingenting, ibland backar han och går iväg. Man vill ju att han ska visa vem som bestämmer och som bodde här först.
    Hur ska jag göra?? Bara låta henne morra för någongång måste hon ju känna sig bekväm med honom. Han går ju självklart före i alt, han bodde ändå här först. Någon som har förslag på vad vi ska göra?

• Svar på tråden nyinflyttad honkatt morrar åt min gamla katt
  • Birgitta02

Låt dom fixa det. Din lilla katt är ny och det brukar bli en del morr och fräs, och till och med lite småfighter. Du ska inte göra något alls. Du kommer få se den lilla studsa runt den gamle med tjock svans och se "livsfarlig" ut också. Lillkatten är osäker och försöker ta det säkra före det osäkra. Ge det några dagar.

• viseversa

Hon kom igår klart hon är osäker och rädd. Låt henne vara. Dom kommer komma överens tids nog. Du kan ju inte tro att dom ska bli bästisar från första stund. Katter är inte flockdjur egentligen.

• dreaming1
    viseversa skrev 2016-08-10 11:27:45 följande:

Hon kom igår klart hon är osäker och rädd. Låt henne vara. Dom kommer komma överens tids nog. Du kan ju inte tro att dom ska bli bästisar från första stund. Katter är inte flockdjur egentligen.

Skrev jag att jag tror dom kommer bli bästisar direkt? Det är väl självklart att jag fattar det, jag är inte dum i huvudet.
    Min fråga var ifall det fanns något speciellt man kunde göra.
  • dreaming1
    Birgitta02 skrev 2016-08-10 11:27:08 följande:

Låt dom fixa det. Din lilla katt är ny och det brukar bli en del morr och fräs, och till och med lite småfighter. Du ska inte göra något alls. Du kommer få se den lilla studsa runt den gamle med tjock svans och se "livsfarlig" ut också. Lillkatten är osäker och försöker ta det säkra före det osäkra. Ge det några dagar.

Okej. Tack så mycket för ditt svar!
  • Birgitta02
    dreaming1 skrev 2016-08-10 11:32:03 följande:
    Okej. Tack så mycket för ditt svar!
    Det kan hända att din stora katt ger kattungen en rejäl tass så den lilla flyger. Men det är sällan klor inblandat. Nu ska de rangordna sig. Jag har själv haft vuxna katter som introducerats med kattungar. Det har sällan tagit mer än fyra dagar, oftast färre, tills de faktiskt ligger ihop och mår bra ihop. Låt det ta den tid det tar.
  • dreaming1
    Birgitta02 skrev 2016-08-10 11:57:36 följande:
    Det kan hända att din stora katt ger kattungen en rejäl tass så den lilla flyger. Men det är sällan klor inblandat. Nu ska de rangordna sig. Jag har själv haft vuxna katter som introducerats med kattungar. Det har sällan tagit mer än fyra dagar, oftast färre, tills de faktiskt ligger ihop och mår bra ihop. Låt det ta den tid det tar.
    Tror inte min stora skulle göra det. Han backar ju bara hon morrar åt honom.
    Hade bara varit skönt om han kunde visat att det var han som va här först typ. Men jag får ge det några dagar! Det är ju ändå första gången lillan försvarar sig själv utan sin mamma
  • LB2016

Honkatter morrar oftast mest på hankatter då de är rädda. Hon vet att han är större än henne så hon vill skydda sig. När vi var på besök hos min mamma, så morra osv hennes två honkattungar också på våran hankatt. Han var mer intresserad av de när de gjorde så, han ville bara vara deras vän haha. Så det är normalt, och det är något som kommer gå över om några dagar kanske 1-2 veckor.

Då hon är jätte rädd och känner inte sig trygg osv. Så kan du lägga din katt i rummet en halvtimme och låta henne gå runt i huset, lukta på hans lukt osv. Vissa henne att det också är hennes hem, så hon känner sig bekväm gör så i början. Vi gjorde så och min och min mammas honkatt blev bästa vänner.. (Detta var när de var kattungar).

Lycka till!

• dreaming1
    lila9 skrev 2016-08-10 16:08:52 följande:

Honkatter morrar oftast mest på hankatter då de är rädda. Hon vet att han är större än henne så hon vill skydda sig. När vi var på besök hos min mamma, så morra osv hennes två honkattungar också på våran hankatt. Han var mer intresserad av de när de gjorde så, han ville bara vara deras vän haha. Så det är normalt, och det är något som kommer gå över om några dagar kanske 1-2 veckor.

Då hon är jätte rädd och känner inte sig trygg osv. Så kan du lägga din katt i rummet en halvtimme och låta henne gå runt i huset, lukta på hans lukt osv. Vissa henne att det också är hennes hem, så hon känner sig bekväm gör så i början. Vi gjorde så och min och min mammas honkatt blev bästa vänner.. (Detta var när de var kattungar).

Lycka till!

Tack så mycket för ditt svar! Upplever situationen lite bättre nu iallafall, hon morrar inte lika mycket nu. Men min stora har tuffat till sig lite nu, så dom kan springa runt och jaga varandra ibland och hålla på. Men sålänge inget allvarligt händer så får dom hålla på.
    Det enda är att lillan verkar hungrig jämt, såfort hon ätit upp sin blötmat så går hon och äter ur den stores skål. Min stora katt äter inte så mycket men blir nog bättre. Håller koll på dom hela tiden iallafall
  • Birgitta02
    dreaming1 skrev 2016-08-11 12:24:26 följande:
    Tack så mycket för ditt svar! Upplever situationen lite bättre nu iallafall, hon morrar inte lika mycket nu. Men min stora har tuffat till sig lite nu, så dom kan springa runt och jaga varandra ibland och hålla på. Men sålänge inget allvarligt händer så får dom hålla på. Det enda är att lillan verkar hungrig jämt, såfort hon ätit upp sin blötmat så går hon och äter ur den stores skål. Min stora katt äter inte så mycket men blir nog bättre. Håller koll på dom hela tiden iallafall
    Ge blötmat en gång om dagen och ha alltid torrfoder framme. Problemet är att den lilla ska ha kattungefoder helst, det är lite mer fett i det torrfodret än i den vuxna maten.
  • LB2016
    dreaming1 skrev 2016-08-11 12:24:26 följande:
    Tack så mycket för ditt svar! Upplever situationen lite bättre nu iallafall, hon morrar inte lika mycket nu. Men min stora har tuffat till sig lite nu, så dom kan springa runt och jaga varandra ibland och hålla på. Men sålänge inget allvarligt händer så får dom hålla på.
    Det enda är att lillan verkar hungrig jämt, såfort hon ätit upp sin blötmat så går hon och äter ur den stores skål. Min stora katt äter inte så mycket men blir nog bättre. Håller koll på dom hela tiden iallafall
    Det brukar vara så, haha att den andra blir tuffare senare.

Kattungar äter mer än vuxna katter, min katt äter normalt vi har våra rutiner. Men när han var liten så kunde han slicka varje skål, och åt allt han hitta. Samma sak med min mammas kattungar.

Och som någon ovan säger, kattungen måste ha kattunge foder/blötmat.

Dock ska man inte ge mer foder än blötmat!
    Foder ska man ge precis som det står på påsen, våran får 2 dl per dag och väger 4 kilo. Då det står så på våran foder, ibland får han mindre. Foder är bra att de äter ibland då de rensar tänderna osv. Foder har inte vätska i sig därför är det inte bra att de äter mer än vad de borde göra. Så kör mer på blötmat då den har alla vitaminer och vätska, och ge torrfoder så som det står på förpackningen.

Så som en veterinär sa "kattägare ger sina katter mer torrfoder pga vana, och det blir "lättare" för kattägarna men egentligen ska de äta mer blött".

Man kan läsa allt om torrfoder på internet, bra att allt blev bra med din lila kisse! Så småningom kommer de bli bästa vänner.
  • dreaming1
    lila9 skrev 2016-08-11 13:01:52 följande:

Kattungar äter mer än vuxna katter, min katt äter normalt vi har våra rutiner. Men när han var liten så kunde han slicka varje skål, och åt allt han hitta. Samma sak med min mammas kattungar.

Foder ska man ge precis som det står på påsen, våran får 2 dl per dag och väger 4 kilo. Då det står så på våran foder, ibland får han mindre. Foder är bra att de äter ibland då de rensar tänderna osv. Foder har inte vätska i sig därför är det inte bra att de äter mer än vad de borde göra. Så kör mer på blötmat då den har alla vitaminer och vätska, och ge torrfoder så som det står på förpackningen.

Så som en veterinär sa "kattägare ger sina katter mer torrfoder pga vana, och det blir "lättare" för kattägarna men egentligen ska de äta mer blött".

Man kan läsa allt om torrfoder på internet, bra att allt blev bra med din lila kisse! Så småningom kommer de bli bästa vänner.
    Precis, hon får både blötmat och torrfoder för kattungar, men blir så dumt när den stora inte får ha sitt ifred. Men får ge han sitt när han är ensam och lugnt istället så han får i sig sitt också.
    Ger precis som det står på förpackningarna precis som du säger också så det är inga problem :)
    Ja det hoppas jag verkligen att dom kommer bli, dom är söta tillsammans och ser nästan likadana ut. Men tack så mycket för dina svar! Hjälp en hel del :)
  • LB2016
    dreaming1 skrev 2016-08-11 13:10:55 följande:
    Precis, hon får både blötmat och torrfoder för kattungar, men blir så dumt när den stora inte får ha sitt ifred. Men får ge han sitt när han är ensam och lugnt istället så han får i sig sitt också.
    Ger precis som det står på förpackningarna precis som du säger också så det är inga problem :)
    Ja det hoppas jag verkligen att dom kommer bli, dom är söta tillsammans och ser nästan likadana ut. Men tack så mycket för dina svar! Hjälp en hel del :)
    Ja precis, du kan ge lillen och senare ge honom. Så han kan äta ifred, äter han inte upp allt så bara ta skålen och lägg på bordet ex så lillen inte äter upp resten.

Men då är det bra! Nä tänkte bara på vad någon ovan säger. Man ska inte ge katten torrfoder 24 timmar om dygnet..

Det var så lite så, lycka till!
  • dreaming1

Åh vad glad jag blir, den stora är ute och lillan gick runt och pep på golvet och hoppade upp i min famn ovh jag börjar klappa henne. FÖRSTA gången jag hör henne spinna och trampa på mig, Gud vad härligt
  • Birgitta02
     Foder har inte vätska i sig därför är det inte bra att de äter mer än vad de borde göra. Så kör mer på blötmat då den har alla vitaminer och vätska, och ge torrfoder så som det står på förpackningen. Så som en veterinär sa "kattägare ger sina katter mer torrfoder pga vana, och det blir "lättare" för kattägarna men egentligen ska de äta mer blött". Man kan läsa allt om torrfoder på internet, bra att allt blev bra med din lila kisse! Så småningom kommer de bli bästa vänner. smile1.gif
    Äter katten blötfoder så dricker den nästan inget vatten då den får det genom blötmaten. Äter den torrfoder så dricker den en hel del vatten. Så det går på ett ut kan jag tycka.
  • BandAnna

Att katter fräser och ibland ger en hurring eller två i början är helt normalt. De gör upp om rangordning en och testar varandra.

Och är det så att din nya katt hamnar överst i heirarkin så är det inget du kan göra något åt. Vem som var vart först har sekundär betydelse i deras värld, där mäts annat.

Så låt de bara vara. Men ha självklart koll på de hela tiden. Måste du lämna hemmet så lna de inte i samma rum utifall att det urartar till rent slagsmål.

• LB2016
    dreaming1 skrev 2016-08-11 13:17:06 följande:

Åh vad glad jag blir, den stora är ute och lillan gick runt och pep på golvet och hoppade upp i min famn ovh jag börjar klappa henne. FÖRSTA gången jag hör henne spinna och trampa på mig, Gud vad härligt

Kul, katter är så söööta!!
    Birgitta02 skrev 2016-08-11 13:22:18 följande:

Äter katten blötfoder så dricker den nästan inget vatten då den får det genom blötmaten. Äter den torrfoder så dricker den en hel del vatten. Så det går på ett ut kan jag tycka.

Min katt äter både och, och dricker vatten vanligt (jag ser varje dag då han dricker från kranen). När jag gav honom bara blött en dag ja då drack han inget, men annars när han äter både då dricker han.

Hur som helst, så är det inte bra att en katt äter torrfoder 24 timmar om dygnet.
Svar på tråden nyinflyttad honkatt morrar åt min gamla katt