• ulliiz

Sömnrutiner 9 månader, hjälp

Hej. Har en tjej på 9 månader som börjat strula oerhört när hon ska sova. Hur mycket sover era små?

Här ser de ut såhär att hon vaknar ca 6.00

Ca 9.30 sover hon 1-1,5 timme

Ca 13.30-14.00 sover hon 30 minuter - 1 timme

Somnar för kvällen runt 19.30 och vaknar 1-5 ggr per natt och ammar.

Nu till problemet, hon somnar i famnen, vilket är helt okej enligt mig och på förmiddagen somnar hon lätt men på eftermiddagen har hon börjat strula och skriker bara, har ca 1 timme att få henne att somna så hon har inte somnat förän 15.00 senaste dagarna, samma sak på kvällen.

Får hon kanske för mycket sömn? Kanske de räcker att sova lite senare på förmiddagen eller är de för tidigt att sova en gång per dag vid 9 månader?

Eller är de något annat som spökar? Hon har nyligen lärt sig krypa, kan de ha med de att göra?

• Svar på tråden Sömnrutiner 9 månader, hjälp
  • Carambolan

De flesta behöver sova middag två gånger i den åldern, men att sova 1-1,5 timme på morgonen och sen försöka sova igen bara tre timmar senare kan vara tjorvigt. Försök korta ner förmiddagssömnen till 45 minuter?

• ulliiz

Tack för tips :) tidigare om man väckt henne har hon vart jätte gnällig tills hon sovit igen, men kan ju ha ändrats nu när hon blivit lite äldre så ska testa :)

• annabellelee

Prova att helt enkelt sova på EM mellan 15.00-16.00. Min lille är lika gammal oc flyttar sömnpassen så att han en period ville sova lite senare och en annan period lite tidigare. Han sover ungefär lika mycket som din.

• Aileen Allannah

Det är inte ovanligt att det strular med sömnen kring den åldern, och det ger ingenting att börja ta bort vilan eller väcka barnen efter 45 minuter om de behöver sova 1,5 timme. Gilla läget, häng i, det kommer bli bättre.

• ulliiz

Sover hon 15-16 på EM blir de nog ännu kämpigare på kvällen tyvärr.

Jo tänkte också så att sover hon 1.5 timme är de ju för att hon behöver de, så känns knepigt att väcka. Får hålla ut och se om de ger med sig.

Va lite lättare ikväll iallafall

• mammalovis

Vi har också en sömnstrulare som blir ilsk när han blir trött. Vi har det sista fått sjunga massor, främst i bilen i sommar, för det är först då han lugnar sig och kommer till ro. Idag hittade vi en ny tand halvvägs igenom och den skapade eller magen nog problemen idag, då han var tvärilsk och spände sig i båge.

Fundera också på om det är lättare att söva i vagn, sele eller hemma? I mörkt eller ljust rum, med ljud eller tyst o s v.

På sonen märks det så väl när han läggs i sängen, kastar han snuttefilten eller skriker så kommer vi inte lyckas, accepterar han och vänder sig på sidan så kommer han somna om ingen tjoar just då. Gnuggar han sig i ögonen och skriker då får jag oftast gunga eller gå med honom i sele. Just nu är separationsångesten stor både trött och pigg.

Idag hade vi första förskoledagen för mellanbarnet. Han sov på förmiddagen ca 30 minuter tror jag, sedan liknande efter lunch och en omgång till nu ikväll vid 18, kanske 2 timmar. Nu hoppas jag att han ska somna snart. Jag kunde lagt mig för 1 timma sedan. Han somnar senast 23.30 och sover till 7-9. Nu hoppas vi få tidigare läggningar till äldstas skolstart annars får jag alldeles för lite sömn med oftast 2  uppvak för amning med 3 timmars mellanrum och skrik vid avsaknad av snutten några gånger.

Svar på tråden Sömnrutiner 9 månader, hjälp