• ACJ

Skostorlekar!

Hej!

Skulle behöva lite hjälp från er mamas och papas som har koll.

Har en liten dam vars fötter är 15,1 cm långa. Ska köpa höstskor och är sugen på ett par kängor från Kavat. Stl 26 är 16,3 cm (dvs 1,2 cm större än foten) och stl 27 är 17 cm (dvs 1,9 cm större än foten). Skor ska ju vara 1-1,5 cm större än foten när de tas i bruk, och det är ju inte riktigt dags att ta dem i bruk än. Känns rimligast att köpa stl 27 men det kanske blir för stort?

Om man ska ha sula, köper man en i samma storlek som skon?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Skostorlekar!
  • cosinus

Jag hade köpt den mindre, men då är mina barn såna som växer långsamt och så även fötterna. Köper jag 2 cm marginal räcker skorna 2 år.

Så är barnet typ 5 år säger jag den mindre storleken, är barnet yngre med snabbväxande fötter hade jag möjligen kunnat gå på den större storleken.

Och ja, sula i samma storlek som skon (inte nödvändigt visa samma numeriska storlek men lika stor sula som skon är stor invändigt)

• Vickan I

Jag hade tagit den mindre strl. Nästan två cm större är rejält stort. De ska ju kunna röra sig lätt också. Så fort växer inte fötterna och jag gissar att de ska tas i bruk om ngn månad/lite mer ungefär? Det är inte långt bort.

• ACJ

Tusen tack till er båda! Vilken tur, då tar jag nog den mindre skon. :)

Svar på tråden Skostorlekar!