• AnnaStina80

1-åring somna utan gråt?

Min dotter är 1 år och jag ammar henne fortfarande till sömns, både dag och natt. Hon börjar snart förskolan och då måste hon kunna somna själv samt att jag gärna vill sluta med amningen.  Jag har i två dagar försökt att få henne att somna själv i sin säng och det har hon gjort efter 2 timmars bråkande och gråt. Jag lägger henne i sängen med nallen och sjunger men hon bara ställer sig upp och till slut blir hon frustrerad och gråter, men jag har inte gett mig utan fortsatt att lägga henne ner och sjunger eller pratar om att hon ska sova. Till slut blir hon så ledsen/frustrerad och gråten övergår i skrik varpå jag känner att jag måste ta upp henne i famnen och då brukar hon somna efter ett tag. Därefter går det bra att lägga henne i sängen. Men då har hon alltså somnat för att hon är utmattad av gråt och det känns inte bra. Känns som jag använder en skrikmetod fast jag är hos henne hela tiden. Går jag och bär henne i famnen från början, börjar hon också skrika efter ett tag och jag orkar inte bära henne i timmar. Det jobbigaste är att inte veta om man gör rätt, skulle jag veta att det bara är att fortsätta på samma sätt kan jag kämpa vidare men känns jobbigt när jag inte vet om hon tar skada/bli otrygg. Någon som har några tips? Hur gjorde ni?

• Svar på tråden 1-åring somna utan gråt?
  • Carambolan

Det är tufft och svårt att sluta amma! Jag har nattammat mina barn till kring 2 år när de varit möjliga att prata med på ett annat sätt, så där har jag inga konkreta tips tyvärr.

Något jag gärna vill dela med mig av är däremot att du inte ska känna dig stressad av själva förskolestarten. Två av mina tre barn var fortfarande helt omöjliga att lägga själva och ammade till sömns fortfarande medan de började förskolan (och gjorde fortfarande en lång tid efteråt hemma). På plats på förskolan har det däremot ALDRIG varit problem för pedagogerna att få dem att somna :) De kommer in i en egen lunk där med väldigt tydliga rutiner och andra barn att ta efter.

• Maddi

Jag säger som ovan, många barn är de oftast inga bekymmer att sova på förskolan, dom kommer in i rutinerna så småningom. Jag vet många som undrat hur deras barn ska kunna sovapå madrasserna som brukar dras i vagnen, men efter några dagar sover dom som stockar, antagligen för att dom blir tröttre där.

Svar på tråden 1-åring somna utan gråt?