• Frida9876

Skärmtid

Hej! Jag är nyfiken på hur ni andra föräldrar resonerar kring era barns skärmtid, dvs tid framför TV, dator och platta. Har ni regler? Hur gör ni för att reglera tiden?

Om min 5-åring skulle få välja själv skulle han växla mellan dataspel, TV-spel och youtube på plattan hela dagen.

• Svar på tråden Skärmtid
  • Holma
    Frida9876 skrev 2016-08-08 20:41:11 följande:

Hej! Jag är nyfiken på hur ni andra föräldrar resonerar kring era barns skärmtid, dvs tid framför TV, dator och platta. Har ni regler? Hur gör ni för att reglera tiden?

Om min 5-åring skulle få välja själv skulle han växla mellan dataspel, TV-spel och youtube på plattan hela dagen.

Inga regler , dom blir tvungna att gå ut när vi andra går ut o är på aktiviteter
  • Carambolan

Vi har inte heller regler. Än så länge verkar inte mina barn (3, 6, 9 år) välja skärmar oftare än de väljer andra aktiviteter.

De ägnar sig också åt en stor bredd av olika saker med sina skärmar när de väl sitter. Nioåringen läser mycket, programmerar egna spel och spelar spel med vänner, sexåringen spelar spel, gör stop-motion-filmer eller gör egen musik och treåringen spelar mest med mig, lägger pussel eller kollar på film.

• Jasmin Karlsson

Min snart 5-åring skulle också spela hela dagen om han fick välja. Han kollar också mycket på klipp på youtube (bilar).
    Ibland gömmer jag iPaden flera dagar för att "vänja av honom". Den är alltid gömd så han inte ska ta den själv. Om han får den så bestämmer jag oftast en maxtid. Ibland får han sitta längre tid med den. Ibland säger jag att när klockan är så (och visar) ska han stänga av. För det mesta gnäller och gråter han ändå när jag tar den. Datorspel får han inte spela alls, tänkte vänta några år med det.

• Anonym (123)

Sålänge de går till respektive träningar och hjälper till hemma med gräsmattan, städning osv så har vi inga speciella tider.

Äldsta (12) och jag spelar ofta CS tillsammans, ibland många timmar. Tvillingarna (9) läser mest böcker.

• Lena

Före frukost och efter middagen är det normalt skärmtid.

• scanmia

Våra får paddan varje morgon efter de har gjort sig färdiga medan de väntar på att vi ska ge oss iväg. 10-30 minuter blir det i vanliga fall. Fungerar superbra.

Sedan har de en halvdag i veckan då de kan spela eller titta på något. Vi hade en period med fruktansvärt mycket tjat och tjafs om spelen och när de skulle fram och stoppas undan så det här är enklare. Det funkar hyfsat för numer tjatas det mycket mindre. Nackdelen är att de ibland faktiskt sitter fyra timmar i streck och spelar och sedan mår ganska ämligt efter det, men jag försöker intala mig att det är nyttigt att lära sig hur det känns att överdosera.

Paddorna kommer också med om vi ska på ställen med långa väntetider för barnen, som extra barnvakt och tidsfördriv där de inte kan leka med något annat.

Skoluppgifter, främst då för 11-åringen, är undantag, men det har ju inte varit något att ta med i beräkningen nu under sommarlovet.

• Anonym (Tegel)

Japp reglerat. Har ingen tv och spelar inte datorspel. Ipaden får 8-åringen använda till att spela på när han äter men inte annars. Sen en filmdag i veckan då vi kollar film på kvällen (om vi inte glömmer bort). 6-åringen får spela när hon frågar (dvs nästan aldrig) och ibland titta klipp.

Används ofta på buss/tåg när vi är på väg hem också. Och film vid sjukdom.

Svar på tråden Skärmtid