• milania

Hon vägrar potta

Har en dotter på 2 1/2 år. Har försökt potträna henne i några månader men det är helt omöjligt. Så fort man tar av henne blöjan så blir hon ledsen och säger att hon vill ha blöjan på sig. "inte bajsa kissa pottan" "måste ha blöja". 

Dock lyckas jag ibland. Jag sätter fram pottan och säger att i den kissar man och bajsar. Så sätter hon sig där och kan sitta i en timma. Men hon gör ej nåt. 
    Till slut blir hon ledsen igen och tjatar om blöja. 
    Och så fort jag tar på henne blöjan så kissar hon i den. Så hon håller sig alltså för hon inte vill kissa i pottan. 

En gång satt hon på pottan och behövde kissa men då ställde hon sig upp och kissade på golvet och säger "inte pottan neeeeej" och blev ledsen.

Har en toalettring till henne med. Den vill hon sitta på i kanske fem minuter och sen inget mer. 

Hon har dock kissat och bajsat på pottan en gång. dagen då hon fyllde två. 
    Såg hur hon tog i när hon satt på pottan. Men så kollade hon ner, började skrika och ville ställa sig upp. Fick hålla i henne så det inte skulle komma bajs på golvet. När hon var färdig sa jag att hon var jätteduktig och att vi skulle tvätta pottan. Då blev hon jätteglad och sa "Jag duktig  bajsa pottan". men efter det så har hon inte velat alls.

Har två kusiner på snart två år och dom är nästan helt utan blöja. Har en kompis med barn och han är två år och blöjfri på dagen. 
    Fått höra av folk att jag ska vara hård mot dottern och inte ta på henne blöja så fort hon vill. Men ska hon då hålla sig massa timmar och vara ledsen för hon inte vill sitta på pottan??

Vad ska jag göra?

Har testat med att hon ska få sätta upp klistermärke på en tavla när hon kissat och att hon kan få en godis efter hon gjort nåt i pottan. Men icke. Inget funkar.

• Svar på tråden Hon vägrar potta
  • Bertram

Ta en paus från pott-tränandet i några veckor och börja om igen. Säg typ att "Oj, det är slut på blöjor, mamma glömde köpa" på morgonen ni börjar och låt henne gå med bar underkropp i några dagar, olyckor kommer hända men då säger ni bara ops, det här torkar vi upp, nästa gång försöker vi på pottan. Googla tre dagars potträning, funkat kanon på mina pojkar :) Men som sagt, ta en paus först på några veckor.

• milania
    Bertram skrev 2016-08-08 10:20:01 följande:

Ta en paus från pott-tränandet i några veckor och börja om igen. Säg typ att "Oj, det är slut på blöjor, mamma glömde köpa" på morgonen ni börjar och låt henne gå med bar underkropp i några dagar, olyckor kommer hända men då säger ni bara ops, det här torkar vi upp, nästa gång försöker vi på pottan. Googla tre dagars potträning, funkat kanon på mina pojkar :) Men som sagt, ta en paus först på några veckor.

Okej tack så mycket :)
  • Frontline

Alla barn är ju olika vissa går tidigt andra sent, hon kommer gå på pottan när hon känner sig redo för det..

Vårt första barn han blev helt blöjfri och gick på pottan strax efter han fyllde 2 andra barnet var 2½ och tredje var strax över 3 år innan det släppte.

Min brors dotter var över 4 år innan hon kunde bajsa på potta/toaletten så ge det lite tid så fixar det sig..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Inte)

Hon är väl helt enkelt inte mogen än. Ta det lugnt och ta det i hennes takt. Min dotter va nästan 3,5 när hon slutade med blöja på dagen. Fyller 4 nu men har fortfarande blöja på natten. Men vi stressar inte, försöker ibland, men det kommer också när hon är redo.

• Birgitta02

Som Bentram sa, ta en paus. Och "glöm" köpa blöjor. Ta bort känsliga mattor så de inte förstörs vid ev. olyckor. Att jämföra med kusiner är vanskligt. Och då pratar jag om jämförelse med allt: prat, gående, springande, sjungande, språk, när man börjar läsa och skriva, vem som kan vad osv osv osv. Låt barn vara individer. Precis som vi vuxna är vi duktiga på olika saker. Och jag har aldrig hört talas om ett skolbarn som har blöjor på sig, om de är friska.

Risken finns, om ni fortsätter framhärda, att det blir traumatiskt att överhuvudtaget gå på toa/potta. Och då har ni verkligen skjutit er själva i foten.

• Ellie

Vår dotter var livrädd för potta och toalett. Hon kunde också tänka sig att sitta där ett tag, men det kom aldrig något. Hon bestämde sig tidigt för "när jag fyller 4 år skall jag kissa i toaletten" (var då nyss fyllda 3). Hon blev torr nattetid rätt tidigt (strax efter 2) och fick då sova utan blöja. Efter ett tag var hon torr även dagtid och hade trosor, i och med att hon sade till när hon behövde kissa. Det gjorde hon dock i blöja, som användes som hennes "toalett". När vi bara tog bort blöjan höll hon sig i över ett dygn och fick jätteont i magen, innan vi gav henne en blöja igen.

När hon var ca 3,5 år så började vi på allvar arbeta med rädslan. Första steget var att alltid kissa inne i badrummet, i blöja. Sedan fick hon sitta på toaletten med blöja på sig. Efter ett tag klippte vi ett litet hål i blöjan så att lite kiss kom i toan. Det hålet blev större och större, och mot slutet hade hon nästan ingen blöja alls, bara lite trådar kring benen och magen. En dag glömde hon bort att blöjan skulle på, och insåg då att hon rätt länge kissat i toan.

Hon har fyllt 4 men bajsar fortfarande i blöjan. Vi är nu inne på att sitta på toa med blöja med litet hål (där inget bajs kommer ut). Snart gör vi större hål, och jag räknar med att hon är helt blöjfri om några veckor. Segt, men viktigt att vi tar det i hennes takt i och med att hon varit så rädd för det.

• mammalovis

Då hon fått en hang-up på att det är läskigt att bajsa och kissa i toaletten/pottan måste hon ju få en chans att koppla av från detta och helst glömma det. Så släpp potthetsen någon/några månader. Kanske bestämmer hon sig för det helt själv om hon får chansen att upptäcka att det är hon som styr, annars får ni erbjuda igen om några månader, men hon bestämmer om hon ska eller inte.

Vi testade med äldsta vid 2,5 med trosor, men gav upp efter 6 blöta på en timme. Halvåret efter kunde hon hålla sig tills jag jag hämtade efter 5 timmar, sedan upptäckte hon först när hon hade kissat, när hon behövde kissa och till sist kunde hon säga till innan någon gång efter 3 års ålder. Belöningsschema fungerade absolut inte.

Nu är lillasyster 3 år. Vi har försökt en vecka med klistermärke utan bättre resultat. Nu har vi släppt på det och hon börjar vilja byta blöjan självmant och kan tänka sig att gå på toa bara för att få ett klistermärke, oftast med resultatet att något kommer. Det viktiga är att hon bestämmer själv om hon ska sätta sig på toan. Sedan är hon lurig och säger att inget kommer, för att 10 sekunder senare så kommer det. Blir det resultt får hon 2 klistermärken, annars 1. Hon får ta det i sin takt, det är lugnast. Er tvångsmetod att sitta en timme låter fruktansvärd. Mina barn hade fått sittmärken i rumpan då och gått därifrån långt innan.

Svar på tråden Hon vägrar potta