Hon vägrar potta
Har en dotter på 2 1/2 år. Har försökt potträna henne i några månader men det är helt omöjligt. Så fort man tar av henne blöjan så blir hon ledsen och säger att hon vill ha blöjan på sig. "inte bajsa kissa pottan" "måste ha blöja".
Dock lyckas jag ibland. Jag sätter fram pottan och säger att i den kissar man och bajsar. Så sätter hon sig där och kan sitta i en timma. Men hon gör ej nåt.
Till slut blir hon ledsen igen och tjatar om blöja.
Och så fort jag tar på henne blöjan så kissar hon i den. Så hon håller sig alltså för hon inte vill kissa i pottan.
En gång satt hon på pottan och behövde kissa men då ställde hon sig upp och kissade på golvet och säger "inte pottan neeeeej" och blev ledsen.
Har en toalettring till henne med. Den vill hon sitta på i kanske fem minuter och sen inget mer.
Hon har dock kissat och bajsat på pottan en gång. dagen då hon fyllde två.
Såg hur hon tog i när hon satt på pottan. Men så kollade hon ner, började skrika och ville ställa sig upp. Fick hålla i henne så det inte skulle komma bajs på golvet. När hon var färdig sa jag att hon var jätteduktig och att vi skulle tvätta pottan. Då blev hon jätteglad och sa "Jag duktig bajsa pottan". men efter det så har hon inte velat alls.
Har två kusiner på snart två år och dom är nästan helt utan blöja. Har en kompis med barn och han är två år och blöjfri på dagen.
Fått höra av folk att jag ska vara hård mot dottern och inte ta på henne blöja så fort hon vill. Men ska hon då hålla sig massa timmar och vara ledsen för hon inte vill sitta på pottan??
Vad ska jag göra?
Har testat med att hon ska få sätta upp klistermärke på en tavla när hon kissat och att hon kan få en godis efter hon gjort nåt i pottan. Men icke. Inget funkar.