• MariaLinnea

Hjälp mig motivera namnval till dottern!

Vi väljer mellan namnen Anna och Ingrid som tilltalsnamn. Vilket skall vi välja? inget av namnen är mitt förstaval utan snarare en kompromiss mellan mig och pappan och de enda namn vi kan enas om. 

1. Anna är klassiskt och tidlöst och funkar i alla länder. När jag tänker på namnet är det vackert sött och mjukt.Inte så vanligt på nyfödda. Jag är född på 70-talet och många av mina klasskompisar hette Anna och jag tycker därför inte det är så speciellt utan känns som ett extremt vanligt och lite tråkigt namn just pga det. 

2. Vackert och starkt.Nordiskt och kungligt namn. Älskar namnet men jag har provat att kalla dottern för Ingrid och det känns inte naturligt utan jag upplever det litehårt. Men man kanske vänjer sig och barnet växer i namnet? 

Vilket hade ni valt och varför? Det ena kommer vi att ha som tilltalsnamn och det andra som "andranamn". 

• Svar på tråden Hjälp mig motivera namnval till dottern!
  • Carambolan

Jag hade valt Ingrid just för att det känns lite mer spännande än Anna. Samtidigt är det en namnstil som är mode just nu (vår treåring har flera Ingrid och Sigrid på sin förskola) så jag tror inte att andra kommer uppleva det som "hårt" även om du känner så just nu.

• Linnis92

Jag röstar för Ingrid! Anna är ganska trist...

Min dotter heter Sigrid, och jag upplevde det också väldigt hårt, så valde ett mjukt andranamn, Josefin. Jättefint tycker jag! :)

• MariaLinnea
    Carambolan skrev 2016-08-06 09:56:16 följande:

Jag hade valt Ingrid just för att det känns lite mer spännande än Anna. Samtidigt är det en namnstil som är mode just nu (vår treåring har flera Ingrid och Sigrid på sin förskola) så jag tror inte att andra kommer uppleva det som "hårt" även om du känner så just nu.

Vilken del av landet bor du? I mitt område vet jag bara en Ingrid .
  • MariaLinnea
    Linnis92 skrev 2016-08-06 10:10:10 följande:

Jag röstar för Ingrid! Anna är ganska trist...

Min dotter heter Sigrid, och jag upplevde det också väldigt hårt, så valde ett mjukt andranamn, Josefin. Jättefint tycker jag! :)

Vande du dig vid Sigrid? Upplevde du att dottern har vuxit i sitt namn? Sigrid Josefin är en väldigt fin kombination. 
  • Carambolan
    MariaLinnea skrev 2016-08-06 10:13:58 följande:

Vilken del av landet bor du? I mitt område vet jag bara en Ingrid .

I Stockholm.
  • Fjäril kär

Sigrid utan tvekan!

Är själv 70-talist och heter Anna och är uppvuxen med ca 22 andra klasskamrater och skolkamrater med det namnet. Trist så klockorna stannar.

Finns idag många småflickor som heter Sigrid och även varianter av namnet som Signe tex.

• race

Jag tycker att Anna är tråkigt. Men det låter som om Anna funkar bättre för dig när det känns konstigt med Ingrid. 

• race
    race skrev 2016-08-06 10:52:42 följande:

Jag tycker att Anna är tråkigt. Men det låter som om Anna funkar bättre för dig när det känns konstigt med Ingrid. 

Jag menade att det kändes onaturligt för dig att kalla henne det. 
  • fluu

Kan inte välja något över det andra, men känns ett namn lite fel så bör du ta det andra. Det vore ju tråkigt om du skulle fortsätta tänka så och ångra dig. Annars kan ni ju köra på dubbelnamn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Hjälp mig motivera namnval till dottern!