• Malva2015

ont där revbenen går ihop v 26

Gör så sjukt ont . Som att det bränner under revbenen precis där de möts på mitten och lite snett åt höger. Det blir värre när jag sitter såklart så jag vill helst ligga raklång på rygg:(

Någon som känner igen sig/vet vad det är?

• Svar på tråden ont där revbenen går ihop v 26
  • Tigger78

Hej!

Är bara i v 4 men har oxå extremt ont där revbenen slutar och strålar ut mot sidorna så att säga...
    Har mest ont på vänster sida och det underlättar när jag ligger på den sidan konstigt nog...och när jag inte har på mig BH.
    Undra om det är på ungefär samma ställen vi har ont?

Hoppas det går över för dig fort!

• Malva2015
    Tigger78 skrev 2016-08-05 19:15:14 följande:

Hej!

Är bara i v 4 men har oxå extremt ont där revbenen slutar och strålar ut mot sidorna så att säga...
    Har mest ont på vänster sida och det underlättar när jag ligger på den sidan konstigt nog...och när jag inte har på mig BH.
    Undra om det är på ungefär samma ställen vi har ont?

Hoppas det går över för dig fort!

För dig är det nog ligamenten:) grattis till din grav.
    Jag tror att det är själva gravidmagen som trycker på men helvete vad ont!:(
  • tvillingar oktober 2016

Hej! Jag är i v.30 och har ständigt ont under brösten,revbenen på både höger och vänster sida.

Det är en brännande känsla med huggande "stick" lite då och då.

När det känns som värst så är det som om någon kör in en kniv å det gör fruktansvärt ont.

Anledningen till smärtan är att mina tvillingar ligger med huvudena upp och buffar på revbenen så de blir ömma.

Grattis å lycka till med bebis ????

• Malva2015
    tvillingar oktober 2016 skrev 2016-08-05 19:37:44 följande:

Hej! Jag är i v.30 och har ständigt ont under brösten,revbenen på både höger och vänster sida.

Det är en brännande känsla med huggande "stick" lite då och då.

När det känns som värst så är det som om någon kör in en kniv å det gör fruktansvärt ont.

Anledningen till smärtan är att mina tvillingar ligger med huvudena upp och buffar på revbenen så de blir ömma.

Grattis å lycka till med bebis ????

Åh grattis till dig med! Men då kan det ju inte va det heller för mig.. Min bebis har precis börjat sparka så högt men detta beror nog inte på det..
  • tuuli

Låter som halsbränna. Det kan göra fruktansvärt ont faktiskt, och har man inte haft det innan är det inte säkert att man fattar vad det är. Men det brukar inte bli bättre av att man lägger sig ner, snarare hjälper det att sitta, men inte ihopsjunken utan ganska spikrak. Du kanske har en nerv i kläm? Omeprazol hjälper mot halsbränna iaf. (receptfritt, får man ta som gravid). 

Sitter det ännu mer åt vänster och blir successivt värre under natten/tidigt på morgonen, strålar ut mot ryggen och du dessutom börjar må illa så är det nog gallstensanfall. Normalt sett får man Diklofenak/Voltaren mot det men det ska man inte ta som gravid, så du får nog fråga en läkare i så fall. Det är vanligt med gallsten i vecka 20+ som du ju är nu. 

Jag har haft båda. :/

• tuuli

Jag kanske ska tillägga att inget av det är farligt, det gör bara ont. 

• Malva2015
    tuuli skrev 2016-08-05 20:10:10 följande:

Jag kanske ska tillägga att inget av det är farligt, det gör bara ont. 

Hej , nja det känns liksom inte som det är brännande på det sättet. Mer som att jag fysiskt skulle ha ett stålbälte under revbenen som gnids fram och tillbaka.
    Kan set vara ihoptryckta tarmar som pressas ihop?:/
  • Malva2015

Nu när natten är över så har jag bara mer ont. Kan lokalisera det till en punkt i storlek som en femkrona någon cm till höger från mitten av där revbenen går ihop.

Gör ont när jag trycker eller spänner magmusklerna och som sagt hela nätterna. Svårt att hitta ett bra sätt att sova på. Ingen som upplevt detta ?

Är som sagt i v 26 så det är inte ett stort huvud som ligger och skaver..

• Emelie1234

Hej!

Arbetar som sjukgymnast och utan att ha undersökt dig är det lite svårt att säga men då det fortfarande är relativt tidigt i graviditeten tror jag inte det beror på att barnet sparkar utan snarare att dina magmuskler har börjat dela sig vilket är helt normalt.

Svar på tråden ont där revbenen går ihop v 26