• Kenny83

Ekonomiska bra blöjor?

Nybliven förälder här. Ska till att börja köpa blöjor. Som jag förstått det är blöjor svindyra så har ni något bra tips för mig till vilka blöjor man ska köpa som är bra men prisvärda? Kanske det finns något superpack med massa blöjor för att dra ner priset eller liknande? Utrymme är det inga problem med så jag kan köpa massor :)

• Svar på tråden Ekonomiska bra blöjor?
  • Carambolan

Tygblöjor är garanterat det mest fördelaktiga ekonomiskt. Dyra i inköp men räcker länge.

• viseversa

Tycker både ICAs egna och Lidl blöjor är suveränt bra. Och betydligt billigare än tex libero eller pampers.

• A4ka

Jag köper Pampers eller Libero med rabattkuponger som jag får med posten i brevlådan. Jag är medlem i Pampers respektive Libero klubben. ICA maxi har ofta erbjudande/ kampanjpriser på dem.( Max 2 st) T ex 79kr eller 69kr istället för 100kr. Ibland med krav att handla för 200kr ibland inte. Resten är matte: rabattkupong är 50kr rabatt vid köp av 2. Ica ger rabatt 21kr per förpackning, min kupong 25kr per förpackning. Då betalar jag 100 - 21 - 25 kr = 54 kr per förpackning. Det är ju halva priset! Och så kostar blöjor olika i olika butiker. Sett allt mellan 98 och 106kr.

• Kattflickan
    A4ka skrev 2016-08-05 21:08:36 följande:

Jag köper Pampers eller Libero med rabattkuponger som jag får med posten i brevlådan. Jag är medlem i Pampers respektive Libero klubben. ICA maxi har ofta erbjudande/ kampanjpriser på dem.( Max 2 st) T ex 79kr eller 69kr istället för 100kr. Ibland med krav att handla för 200kr ibland inte. Resten är matte: rabattkupong är 50kr rabatt vid köp av 2. Ica ger rabatt 21kr per förpackning, min kupong 25kr per förpackning. Då betalar jag 100 - 21 - 25 kr = 54 kr per förpackning. Det är ju halva priset! Och så kostar blöjor olika i olika butiker. Sett allt mellan 98 och 106kr.

Coop har alltid 20 % rabatt på Pampers med medmerakort. Då kostar varje förpackning ca 80 kr. Sen får jag rätt ofta 10% rabatt på hela köpet så då passar jag på att köpa blöjor.

Jag har testat olika blöjor och alla utom Pampers har läckt. Så nu kör vi på Pampers.
  • Kenny83

Intressanta svar och tips. Någon som vet om man kan t.ex beställa via nätet något storpack av något slag?

• Anonym (Aaaaaaa)

Ja, det finns på mathem.se och apotea (månadsbox och storpack), men det blir inte billigare som ovan.

• Anonym (Mamma)

Köp inte massa blöjor innan barnet är fött, du vet inte vilken storlek som kommer passa. Jag tycker inte libero är dyrt om man använder kupongerna och kombinerar med butikens erbjudande.

• Ka11e

Nu är tråden inte helt ny, men jag vill slå ett slag för tygblöjor. Förstår inte varför alla skriver att de är dyra in inköp. Ett rejält startpaket behöver inte kosta mycket mer än 500 kr, vilket knappt räcker till 250 pappersblöjor -> en knapp månadsförbrukning.

Ett bra startpaket 3 x blöjbyxor från imse vimse och 32 "vikblöjor" i form av IKEA ELLA kökshandduk fungerar första året (mot slutet kan man använda tvättlapp 10x för 29 kr som extra inlägg om barnet kissar mycket) kostar 512 kr.

Som någon skrev tidigare så är det inte så bra att köpa blöjor innan barnet är fött. Våra barn har växt otroligt olika, vår senaste vägde lika mycket vid två månader som vår förste vid sex månader.. Snart väger de lika mycket trots att det skiljer tre år..

• Hannaliv

Säger också tygblöjor. Med engångs kommer du inte under 10000 för en blöjperiod, hur mycket rabatter du än hittar. Runt 15 är troligt. Jag har köpt alla blöjor min bebis kommer behöva tills hon slutar och det har gått på 3700. Kommer säkert få tillbaka hälften när jag säljer sen så typ 2000 för en hel blöjperiod. Då har jag både kinablöjor, begagnade såväl som de dyraste märkesblöjorna. Några är krångliga vikblöjor men mest allt i ett eller pocket som är väldigt lika engångs i enkelhet. Prova! Finns begagnade på facebook och nya på massa nätsidor :)

• nnnnnnnn

Funderar bara lite på om det är en allmän uppfattning att det är SVINDYRT med blöjor?
    Min uppfattning är att det blivit otroligt mycket billigare. En bekant fick barn i början på 90-talet. Då kostade 1 paket ca 99 kr, man hade ungefär 400 kr i barnbidrag = barnbidraget täckte nästan blöjinköpen.
    Numera kostar ett paket ofta samma, men man har nästan tredubblat barnbidraget...

När barnen är nyfödda får man oftast massor med kuponger. Vissa paket blir då helt gratis, andra kostar några tior eller tjugor.
    När barnen är större så blir paketen dyrare, men inga jättepengar. Vi har köpt willys egna (som tydligen bytt namn precis) och de har kostat ca 80 kr/paket och det varar ungefär en vecka => ca 10 kr/dag.
    Även icas egna, för ungefär samma pris. Ibland har det varit väldigt bra rabatt på dessa, då har de kostat runt 50 kr/paket => under 10 kr/dag.
    Sen rätt som det är så är det en kampanj på något annat märke, då köper vi dessa.
    Min uppfattning är att ifall man är lite medveten och inte bor på ett ställe där det inte finns rabatter, så kan man fixa och trixa lite så att det inte blir en jättekostnad.
    Har även informerat barnens mor och farföräldrar om att de kan hålla utkik efter billiga blöjor.

• Geminis

Tipsar om att testa olika märken till en början då det är högst individuellt vad som passar.

Som exempel kan vi ej använda Pampers till dottern då blöjorna läcker. Libero fungerar utmärkt men ICAs (ej Basic) och Hemköps är lika bra till en lägre kostnad.

Jagade Liberos rabatter i början men ogillar att behöva tänka på det när det finns bra alternativ.

Ej testat Lidls men blivit rekommenderad Toujours Night and Day och Willys blöjor när barnet är lite äldre. Tipsar vidare då det kan vara värt att testa.

• Jemp

Jag har också hört massor om hur dyrt det är med blöjor tidigare. Vi lägger runt 200/mån i blöjor, Libero. Ingen betungande summa direkt.

Svar på tråden Ekonomiska bra blöjor?