• 20160804

Får jag inte ta hand om mitt barn om jag är sjuk??

Jag har varit sjukskriven från min mammaledighet, och min sambo har vabbat, då jag Har varit medicinfri och är gravid.

Nu blir jag sjukskriven från arbetslöshet istället.

Har jag inte rätt att ta hand om mitt barn ensam då?

Min handläggare på FK sa att jag inte får det!

Vad grundar hon det på?

Jag är ju inte mammaledig, utan arbetslös..

• Svar på tråden Får jag inte ta hand om mitt barn om jag är sjuk??
  • MyDestiny

Förstod inte riktigt vad du menade? Menade de möjligtvis att om är du sjukskriven så kan du heller inte ta hand om ett barn kanske?

• äldreochklokare

jag vet inte om det är samma sak, men när jag var sjuk vid ett tillfälle och barnet också var sjukt, fick jag inte vabba eftersom jag själv hade varit sjuk oavsett om jag hade haft barn eller inte. Då skulle jag sjukanmäla mig själv till mitt jobb. 

• sportpappa

Det beror på vad du är sjukskriven för och ålder på barnet. Exempelvis så är det ju svårt att ta hand om ett blöjbarn om man har brutit en arm, men med en självgående femåring är ju inga större problem. Däremot vet man ju inte vad handläggarna på FK kan hitta på.

• Mälaröbo

I vissa fall resonerar FK så att om man är för sjuk för att arbeta/söka arbete 8 h/dag så är man för sjuk för att ensam ta hand om ett barn. Dvs är du frisk nog att ta hand om ett barn är du frisk nog att arbeta/söka arbete.

Svar på tråden Får jag inte ta hand om mitt barn om jag är sjuk??