• leexxii

Oansvarig?

Jag är mamma till en underbar 2,5 åring, jag lever ihop med en man som inte är hans biologiska pappa men som tagit den rollen till 100% så har även hans övriga familj gjort. Nu väntar vi vårat första barn tillsammans.

Jag är en väldigt bekymerslös person jag hetsar inte upp mej i onödan, och är inte orolig i onödan. Så uppfostrar jag ju även min son. Jag lägger mej inte i när han leker, och försöker styra upp det. Slår han sej så lär han sej förhoppningsvis något av det, tar han eller barnet han leker med leksaken av den andre så får de försöka lösa det själva jag ingriper inte förens de blir ev bråk på riktigt. Han får prova sej fram på egenhand med det mesta, självklart ingriper jag om det är något som är FARLIGT. slår han sej så finns jag där för tröst.

Detta resulterar ju i att jag har en orädd, tuff, killen med ständiga skrapsår som sällan bekommer honom. Min sambos familj är raka motsatten vi är alltså två extrem poler som möts. De skyddar barnen från allt dom kan göra dem ledsna och kan göra ont. Leker barnen är de ständigt med och ordnar och grejar. Vilket gör att jag ständigt känner mej som en dålig oansvarig mamma, det gör ja fresten i de flesta samanhang med andra familjer. Är jag det? Jag tror att jag gör rätt jag skyddar honom när han behöver det, och i min värld finns inga andra sätt. Jag har inte en bortskämd unge som gråter för minsta lilla. Utan han känns rustad för att ta sej an problemen som en 2,5 åring ställs inför.

• Svar på tråden Oansvarig?
  • Erizajo

Jag är likadan som du. Mina barn är åtta, sex och två år och det funkar jättebra. Blir irriterad på hönsmammor, för det som känns rätt för dig! Antar att du inte låter honom göra riktigt farliga saker som gå själv på vältrafikerad väg, bada ensam osv.

• NollÅtta

Man behöver ju inte vara för överbeskyddnade, det har du ju rätt i.

Men en 2,5 åring är inte bortskämd för att han/hon gråter om det slår sig? För mig är det viktigt att visa att det är ok att bli ledsen och vara sårbar, man måste inte vara tuff osv. Sen kan inte en 2-åring lära sig själv det här med att vänta på sin tur, inte ta andras saker osv utan du måste ju vägleda honm där, annars kan han bli rätt bökig när han blir större tror jag.

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • leexxii

Självklart finns man med när det är farligt som tex stora vägen, klart man måste lära barnen innan de kan hantera något själva. Men tex springa för fort eller klättra i lekparken är inte farligt på det sättet.

Bortskämd om de gråter ständigt för mina lilla jo det tycker jag. Min kille gråter med när han slår sej som alla barn gör. Sen finns det många barn som gråter för allt, och det tror jag ofta beror på överbeskyddande, ser jag aTT han trillar men de verkar gå bra så säger jag ju bara något i stil med upp och hoppa de gick bra det där, jag springer inte fram och kontolerar och ojoj lilla gubben slog du dej.

Men blir han ledssen så är det klart han får tröst,

Jo jag tror faktiskt de lär sej bättre på egenhand hur man beter sej med kompisar ja under viss vägledning så klart. Tar kompisen hans leksak så får han själv tala om att han vill ha den tillbaka, eller finna sej i det och leka med något annat. Och vise versa såklart. Då kan de bli ledsna och gråta lite, men vad gör det?

Oftast så löser de det själv men blir det bråk om någon slår den andre lr så så ingriper man och säger till, och ger dem en lösning.

Svar på tråden Oansvarig?