• PiPe

Dödsfall / livförsäkring

Hej

Jag undrar om här är någon kunnig till min undran.

Min far gick bort för 4 månader sedan.
    Jag vet att året innan han gick i pension tecknade han en livförsäkring.
    Vid bouppteckningen ser vi att förenade liv enbart ersätter grupplivförsäkring 39 000:-
    Kan det verkligen stämma? Är man över 64 år för man inte ha kvar sin livförsäkring då?
    Jag och mitt syskon tyckte det var så bra att min mamma skulle klara sig själv nu då hon skulle få pengar från livförsäkringen.
    Hur fungerar detta egentligen?

• Svar på tråden Dödsfall / livförsäkring
  • Gladskit

Du måste få tag i villkoren och läsa på där. I vissa försäkringar är beloppet beräknat utifrån ett fast värde, tex prisbasbeloppet  och så väljer man själv att jag vill vara försäkrad till 1 prisbasbelopp eller jag vill vara försäkrad till 15 prisbasbelopp. Och så är premien givetvis högre ju högre belopp du vill få ut.
    Andra försäkringar kan se ut på andra sätt.
    Men generellt i många av de grupplivförsäkringar som finns så sjunker värdet med åren. Det faller ut mer på försäkringen ju yngre du är när du går bort och sedan minskar beloppet vartefter.
    Så det är inte helt orimligt.

Men du måste få utrett om det är en livförsäkring via tex. en bank eller om det är en gruppliv som han kan ha haft kvar efter sin tidigare arbetsplats eller liknande.

Svar på tråden Dödsfall / livförsäkring