• Anonym (Una)

Ägglossning men bara en äggledare

Jag opererades för utomkveds för några år sedan och har därmed nu bara en äggledare. Har hört att den kvarvarande kan bli överaktiv för att kompensera den avlägsnade men stämmer det?

Försöker nu bli gravid ( kör dock en med ÄL-test ännu) och funderar på hur många ÄL man kan ha per år med en äggledare?

Känner en som tagit bort sin ena äggledare och hon har många barn och tätt mellan dem.

Jag antar att det är individuellt.

När jag opererades nämndes inget av detta och jag var så inte så intresserad av att fråga heller.

Jag antar att det finns fler med samma erfarenhet här. Hur har det gått för er?

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Ägglossning men bara en äggledare
  • Anonym (J)

Inte samma erfarenhet som du, men skriver ändå. Jag har två äggledare, men har de sista kanske 5-10 åren i princip alltid haft ägglossning på höger sida. Jag har haft (eller har fortfarande), en cysta på vänster sida i minst två år, och antar att den spelar in. Jag fick i alla fall veta att det inte skulle göra mina chanser mindre att bli gravid. Det stämde, har fått två barn efter att cystan upptäcktes. Lycka till med att bli gravid! :)

• Anonym (Una)

Vad bra att det har gått bra för dig ändå! Cystorna spelar säkert in.

Tack!

• Anonym (Oxå en äggledare)

Kroppen är så finurlig så din kvarvarande äggledare plockar ägg från båda sidorna. Jag gjorde ett tidigt vul för att utesluta fler utomkveds och då såg läkaren att ägget släppt på den sida som saknade äggledare och förklarade detta för mig. Ägget blev en dotter som är 6 år nu och det blev ytterligare barn därefter. Lycka till!

• Anonym (Una)
    Anonym (Oxå en äggledare) skrev 2016-08-02 22:32:46 följande:

Kroppen är så finurlig så din kvarvarande äggledare plockar ägg från båda sidorna. Jag gjorde ett tidigt vul för att utesluta fler utomkveds och då såg läkaren att ägget släppt på den sida som saknade äggledare och förklarade detta för mig. Ägget blev en dotter som är 6 år nu och det blev ytterligare barn därefter. Lycka till!

Ja, kroppen är fantastisk! Spännande att få veta och vad härligt att det blev en liten bebis av just det ägget!

Tack för ditt svar och lyckönskningen!
Svar på tråden Ägglossning men bara en äggledare