• tollareellerbordercollie

Border Collie eller Tollare?

Vilken av raserna tycker ni jag ska skaffa?
    Har en australian shepherd nu och vill skaffa en till hund, valet står mellan tollare och border collie.

Jag är en utomhus människa så behöver en hund som orkar hänga med på långa vandringar/jogging turer och bergsvandring. Den ska vara smart och lättlärd. Jag och min nuvarande hund brukar även surfa tillsammans när vi åker utomlands.

så jag behöver en hund som orkar hänga med, jag vet att border collie gör det men frågan är om Tollare gör det?

• Svar på tråden Border Collie eller Tollare?
  • scanmia

Vad är anledningen till att du inte vill ha en australian sheperd till? Är det några särskilda egenskaper som du förväntar dig vara annorlunda eller samma? 

Uthållighet är ju något som kan tränas upp, men medfödd intensitet kan vara svår att dämpa.  

• Kirsty

Klart att en tollare hänger med! De är ju avlade för att jaga heldagar. 

Däremot finner jag det lite märkligt att du har två så olika hundraser och väljer mellan, en utpräglad vallhund och en vattenapporterande jakthund. Vad för egenskaper söker du hos hunden egentligen?

De aktiviteter du beskriver för hunden är ju rent fysiska och det skulle i mina ögon "duga" med vilken sällskapshund som helst, finns ingen anledning att gå mot "extremare" raser om du inte tänker använda rasegenskaperna till något vettigt.

• irmelins

Jag har haft två hundar i mitt liv. Den första en Border Collie och den andra (som nu är sju år) är en Tollare. De är väl ärligt talat två helt olika hundar. De gemensamma faktorerna är att de är aktiva, samma storlek, samma pälsvård, smarta och lättlärda. 

Tollaren är dock en väldigt mycket enklare hund att ha att göra med. Anspassar sig extremt enkelt, väldigt okomplicerad med en stor personlighet. Kan ta med henne överallt och med vem som helst. Fantastisk ras. 

Border Collien var ännu mer lättlärd, väldigt familjekär annars väldigt reserverad mot andra människor och hundar. Väldigt förtjust i de hon kände men svår att anpassa till nya situationer. Border Collien skulle jag säga är mer en hund om man bor långt ut på landet, har ett liv som ser i princip likadant ut hela tiden. 

Tollaren kan du ha hur som helst och när som helst. Ett mycket stabilare psyke. Båda raserna behöver en ägare som leder och ger en bra uppfostran. Annars går det nog lite åt helvete :)

Lycka till.

Svar på tråden Border Collie eller Tollare?