• ewa975

Min tonårsdotter kissar på sig

Jag är en orolig mamma. Jag har en dotter som nu är snart 17 år och hon har ofta haft problem med att kissa på sig. Hon blev torr lagom till skolan började. Hon började rida när hon var ca 10 år och då hände det rätt ofta att hon kissade på sig när hon red. Jag gjorde ingen stor sak av det utan sa bara att vi ska ju ändå tvätta byxor och trosor. Det har fortsatt under alla år. Hon rider fortfarande men nu tror jag hon använder trosskydd så det blir inte lika mycket tvätt. Jag märker dock att hon kommer hem blöt ibland. Nu är det svårare att prata med henne. 

Det som oroar mig mest är att hon kissar på sig vid andra tillfällen också. Hon har aldrig velat gå på offentliga toaletter utan vill alltid vänta till hon kommer hem. Nu har hon börjat gå ut med kompisar på disko och liknande och jag har vid flera tillfällen efter sådana kvällar hittat blöta trosor och jeans eller andra byxor i tvättkorgen. Jag har också märkt att hon ibland hänger kläderna på tork i garderoben innan hon lägger i tvättkorgen. För någon vecka sedan hörde jag henne när hon kom hem och strax därefter hörde jag ljud från hennes rum. Jag är rätt säker på att hon onanerade. Morgonen efter hittade jag kläderna i garderoben. Nu är jag orolig att hon kissar på sig för att hon tycker det är skönt och onanerar därefter. 

När man läser på nätet finns det tydligen flickor som gillar det. Jag vet inte vad jag ska göra. Ska jag försöka prata med henne eller låta det vara, vare sig det är olyckor eller frivilligt.

• Svar på tråden Min tonårsdotter kissar på sig
  • IsDimma

Är det frivilligt så finns det ju inget att prata om.
    Är det ofrivilligt så behöver tösen hjälp.

• syntharen

En tjej som hunnit bli 17 år och fortfarande kissar på sig borde kanske ha blivit undersökt av en läkare för länge sedan, tycker jag. Har ni verkligen inte kollat upp det? Jag menar, har hon kissat på sig regelbundet hela livet? Klart du måste prata med henne, och ta henne till en läkare om det inte är nåt hon kan styra.

• CarinaL26

Det låter som om hon utforskar sin sexualitet.

Skulle hon verkligen lida av inkontinens skulle du nog märka av det i alla fall på hennes mentalitet. Är hon öppen och glad och inte tvekar att gå ut skulle jag inte oroa mig alltför mycket. Att kissa ner sig för att man inte kan hålla sig kan vara direkt traumatiskt i den åldern beroende på omständigheterna. Finns inga tecken på det tror jag inte du behöver vara alltför orolig. Men prata med henne så mycket du kan även om hon inte svarar.

• Agnescecila

Kanske dags för henne att börja tvätta sina kläder själv?
    Tycker nog att du ska ta upp problemet med henne. Om det inte är av fri vilja borde hon undersöks redan för 7 år sedan. Kissar hon på sig av fri vilja tycker jag att hon får sköta det bättre och själv.

• ewalena29

Är det vanligt med problem när man rider? Trycker det mot urinröret. Jag har själv aldrig ridit.

Svar på tråden Min tonårsdotter kissar på sig