• enannananna84

Hur lång tid tar det?

Bokade en resa idag, som jag tänkte att det är ingen fara att åka på, den 29/8. Vi hinner med en ivf innan det. Det är min första ivf nu i augusti, men hur lång tid tar det från första mens till att allt är klart? Själva tillbakasättningen ????

Vi ska köra Bemfola i 6 dagar och sen ytterligare en spruta och sen den sista för att äggen ska lossna.

Jag beräknas få mens den 10/8...

Blev orolig nu när jag började tänka extra mycket, att det kanske är kört i augusti.

• Svar på tråden Hur lång tid tar det?
  • Cyanea

Jag hänger inte riktigt med på vad du menar, men jag gör ett försök att svara.

Det beror på vad du menar med när IVF:en börjar, om du ska köra långa eller korta protokollet och räknar med nedregleringen (om du ska nedregleras?). Jag körde långa protokollet, och då började jag nedreglering på CD21 och i tre veckor framåt. Därefter Gonal-f (spruta) i ca 10 dagar och ägglossningsspruta dag 11. Äggplocket var väl två dygn efter om jag inte missminner mig, Sen odlas ägg olika länge. Mina odlades i två dygn och sattes därefter tillbaka (alltså två dagar efter plocket). En del odlas längre, upp till 5-6 dygn. 

Är du osäker - ring din klinik och fråga. 

• enannananna84

[quote=76843866][quote-nick]Cyanea skrev 2016-07-31 21:19:25 följande:[/quote-nick]Jag hänger inte riktigt med på vad du menar, men jag gör ett försök att svara.

Det beror på vad du menar med när IVF:en börjar, om du ska köra långa eller korta protokollet och räknar med nedregleringen (om du ska nedregleras?). Jag körde långa protokollet, och då började jag nedreglering på CD21 och i tre veckor framåt. Därefter Gonal-f (spruta) i ca 10 dagar och ägglossningsspruta dag 11. Äggplocket var väl två dygn efter om jag inte missminner mig, Sen odlas ägg olika länge. Mina odlades i två dygn och sattes därefter tillbaka (alltså två dagar efter plocket). En del odlas längre, upp till 5-6 dygn. 

Är du osäker - ring din klinik och fråga. [/

Oh, förlåt min otydlighet. Jag ska ta Bemfola sprutor i 6 dagar, sen Orgalutran sprutor i 4 dagar, Oxhagen den sista Ovitrelle sprutan för att ägget ska lossna. Redan där är det ju 11 dagar. Men sen är det ju undersökningar, äggplock och de ska mogna för att sen sättas tillbaka. Hur lång tid tar det allt som allt, hur många dagar. Hänger du me?

Det är väl korta protokollet det här.

• Cyanea
    enannananna84 skrev 2016-08-01 10:01:09 följande:

Oh, förlåt min otydlighet. Jag ska ta Bemfola sprutor i 6 dagar, sen Orgalutran sprutor i 4 dagar, Oxhagen den sista Ovitrelle sprutan för att ägget ska lossna. Redan där är det ju 11 dagar. Men sen är det ju undersökningar, äggplock och de ska mogna för att sen sättas tillbaka. Hur lång tid tar det allt som allt, hur många dagar. Hänger du me?

Det är väl korta protokollet det här.

Ok, då tror jag att jag hänger med bättre :) 

Du kommer alltså att börja med sprutorna när din mens kommer, förstår jag rätt då? 

I så fall bör du, om allting går exakt som det ska, ta din Ovitrelle den 21:a, sen plockas äggen den 23:e och sätts tillbaka någon gång mellan den 25:e och 28:e, beroende på hur länge de ska odlas (så vitt jag vet är det normala att de odlas mellan 2-6 dagar). 

Sen händer det ju att det tar längre tid. Jag blev överstimulerad och behövde gå helt utan hormoner ett par dagar för att låta de minst mogna äggen tillbakautvecklas, så jag tog alltså sprutor 10 dagar, vilade 2, tog Ovitrelle och plockade äggen 36 timmar efter (alltså ca 15 dagar totalt). Det finns alltså en risk att äggplocket blir något senare. Dessutom hänger det ju på att mensen verkligen kommer den 10:e, annars blir ju sprutandet fördröjt också. Mognar äggen långsamt kan man också behöva spruta längre tid. 

Det känns tyvärr som väldigt väldigt snävt. Det är på håret, även om allt går exakt som planerat. Jag rekommenderar dig som sagt att rådfråga din klinik för säkerhets skull. 
  • Regnbågsdröm

Det är omöjligt att säga hur lång tid det kommer ta. Det beror ju på hur lätt/svårstimulerad du är. Eftersom du skriver och frågar så antar jag att det är din första IVF-behandling? På en planering står det ofta 7 dagar med sprutor innan flesta ultraljudet. Det betyder inte att du är klar med sprutorna efter det. Det beror på hur det ser ut. Det är ju liksom det man kollar på ultraljudet.

Jag är tex extremt svårstimulerad och behöver spruta mellan 12-14 dagar. På andra räcker det med de första 7. Men det är nog väldigt sällan som man vid första försöket träffar rätt direkt. Du kan behöva reglera dosen flera gånger.

Så jag hade absolut inte åkt iväg om jag var du. I så fall hade jag åkt iväg och börjar behandlingen månaden därpå istället.

• Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-08-01 16:17:36 följande:

Det är omöjligt att säga hur lång tid det kommer ta. Det beror ju på hur lätt/svårstimulerad du är. Eftersom du skriver och frågar så antar jag att det är din första IVF-behandling? På en planering står det ofta 7 dagar med sprutor innan flesta ultraljudet. Det betyder inte att du är klar med sprutorna efter det. Det beror på hur det ser ut. Det är ju liksom det man kollar på ultraljudet.

Jag är tex extremt svårstimulerad och behöver spruta mellan 12-14 dagar. På andra räcker det med de första 7. Men det är nog väldigt sällan som man vid första försöket träffar rätt direkt. Du kan behöva reglera dosen flera gånger.

Så jag hade absolut inte åkt iväg om jag var du. I så fall hade jag åkt iväg och börjar behandlingen månaden därpå istället.

Regnbågsdröm! Hur mår du? Har tänkt så mycket på dig/er! Kram
  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-08-04 18:26:10 följande:
    Regnbågsdröm! Hur mår du? Har tänkt så mycket på dig/er! Kram
    Åh! Hej min vän! Vad fin du är som tänkt på oss. Det har varit kämpigt. Upptäcktes en polyp på min livmoder, så har fått opereras. Men nu är den borta och var godartad. Så nu har vi fått planering inför kommande behandling. Vi hoppas på fjärde gången gillt Hur har ni det? <3
Svar på tråden Hur lång tid tar det?