• Mittilivet1

Enskild egendom vid gemensam ekonomi

Hej

Jag och min fru har gemensam ekonomi( dvs vi har ett konto där bådas löner går till och sen delar vi på alla utgifter)

Till saken hör till att hon nu har blivit tilldelat en sommarstuga av sina föräldrar som enskild egendom, dvs att även om vi skiljer oss så ärver bara hon den. De vill skydda den och att den går vidare inom släkten då vi även har ett barn på väg.

Förstår helt och hållet deras resonemang MEN min fru har inte satt sig in i hur situationen skulle bli om vi Tex måste renovera mm. Vill inte lägga massor av pengar och all min ledig tid på detta om det inte är mitt. När jag nämner detta så säger hon att jag inte behöver lägga in med pengar då hon kommer ärva pengar från dem som kan gå till renoveringar mm. All tid och engagemang, hur värderad detta?

Jag är inte ute efter pengarna men eftersom vi har bestämt oss att leva utifrån en gemensam ekonomi så känns det rätt märkligt att hennes föräldrar plötsligt för in detta i deras testamente, lite som skriva ett äktenskapsförord i efterhand.

Kan också tilläggas att det är jag som har valt att jobba deltid och kommer ha en längre föräldraledighet så hon kan satsa på sitt jobb.

I det stora hela så känns det som en nitlott nu när jag även är beredd att offra mig i min karriär och påtal om min usla pension. Hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Enskild egendom vid gemensam ekonomi
  • Anonym (kvinnofällan)

Välkommen till kvinnofällan! Ta hjälp av en jurist istället för Familjeliv så det blir rätt.

• AnniAy

Stugan går väl till ert/era gemensamma barn sen väl så vad spelar det för roll hur mycket tid och pengar du lägger? Ditt barn kommer iaf att ärva stugan och din fru får inte ut något av det. Sen är det lite ge och ta i ett äktenskap. Min mamma kommer ärva min mormor och morfars hus och det är mina föräldrar gemensamt som har betalat både handpenning och renovering samt att min pappa har lagt ut mer tid och pengar (för att han tjänar mer). Min pappa tänker absolut inte på det som du gör utan det är som det är helt enkelt. Dessutom kommer du åka dit och bo där så du får ju utnyttja stället gratis.
    Förlåt men det här är typiskt svenskt tänkande som jag stör mig på

Svar på tråden Enskild egendom vid gemensam ekonomi