• johanstromgren

Orkar inte med min flickvän, men älskar henne oerhört.

Hej!

Jag har under några veckor försökt förklara för min flickvän att hon är elak mot mig jävligt ofta. Att jag varken känner mig älskad eller ens respekterad.

Hon dumförklarar mig säkert tio gånger om dagen. Säger att jag är korkad, frågar hur gammal jag är egentligen, att jag beter mig som en femåring, o.s.v.

Utöver detta härmar hon alltid mig med en tillgjord och jobbig röst varje gång jag säger till henne att något är jobbigt eller frustrerande.

Det värsta av allt är att hon verkar älska att göra sig till "offret". När jag säger till henne är det till slut HON som blir sur och ledsen för att jag kallar henne elak eller respektlös. Och detta använder hon sig av emot mig i diskussioner eller bråk, genom att säga något i stil med: "nej men den diskussionen behöver vi ju inte ens ha, för jag är ju bara en hemsk person", och liknande.

För typ 15 minuter sen lämnade hon lägenheten utan att pussa mig eller någonting. Jag sa till henne att jag skulle komma till henne senare i eftermiddag och fick till svar att hon inte tyckte jag skulle komma eftersom jag bara tyckte hon var elak hela tiden.

Detta gör mig så jäkla frustrerad. Det värsta av allt är att jag älskar henne så fruktansvärt mycket. Bara tanken av ett liv utan henne gör mig tårögd och helt ångestfylld intill benen. Jag vill leva mitt liv med henne. Varenda sekund. Hon är det bästa som någonsin har hänt mig. Och typ 85% av tiden är hon helt perfekt och underbar.

Någon som har något tips eller råd till vad jag ska göra, tänka, säga eller vad som helst? Det hade jag uppskattat till tusen!

Tack på förhand och ha en trevlig helg.

• Svar på tråden Orkar inte med min flickvän, men älskar henne oerhört.
  • augustibebis2016

"Det bästa som någonsin hänt mig"? Mja det låter inte så. Tyvärr. Men ett förhållande ska bygga på ömsesidig respekt och när man går runt och förolämpar så finns ingen respekt.

• Frontline

Tänk efter hur du tror det kommer att bli i framtiden.
    Ni låter unga och vill du ha det så resten av livet så fortsätt annars gör dig av med henne.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • SupersurasunkSara

Om hon är det bästa som hänt dig undrar jag vad för skit du råkat ut för tidigare...

Verbal misshandel kallas det hon håller på med. Här har du en länk där du kan läsa mer: www.varningstecken.n.nu/uttryck-av-verbal-misshandel  Förvisso vänder den sig till kvinnor, men just vad som är verbal misshandel gäller ju båda könen. Det är väl annat där som vänder sig specifikt till kvinnor kanske..

Vid vilka tillfällen frågar hon tex hur gammal du är? Gör du verkligen något barnslig då eller varför säger hon så?
    Som ex: Ett gammalt ex till mig kunde rätt vad det är kladda ner mig med smör från smörkniven, gärna vid helt olämpliga tillfällen som när vi hade bråttom iväg. Då kunde jag säga: Men lägg av, hur gammal är du egentligen?

Men jag härmade honom aldrig, jag kallade honom aldrig korkad osv.

• Hadraniel

Kan ni inte lära er kommunicera med varandra på ett vettigt och konstruktivt sätt lär det ju inte fungera speciellt bra att ha en relation på sikt. Hur ska ni lösa framtida problem i relationen om hon vägrar lyssna och ta till sig sådant som du tycker är ett problem och dessutom förlöjliga dina känslor alternativt spela på dina skuldkänslor genom att göra sig själv till offret?

Det är väldigt lätt att tycka om någon och att ha en relation så länge som allt är bra, men det viktigaste om det ska kunna fungera bra på lite längre sikt är ju hur man fungerar tillsammans när det dyker upp problem i relationen och saker inte fungerar så bra längre.

• Anna74a

Brukar du beté dig omoget?
    Vad tycker du själv?
    Har hon rätt i det så kan du ju ändra på det.
    Är det så är inte att lämna det bästa alternativet utan att utvecklas.

Svar på tråden Orkar inte med min flickvän, men älskar henne oerhört.