• Anonym (va?)

tvingad till antabus

Tagit antabus i ca 1 år på mottagningen. Vill inte mer.

Grejen var att jag drack på antabusen och blev dålig. Nu tjatar dem att jag ska försätta ta min anabus. Känner mig tvingad.

Vad är vitsen

Kunde ju dricka men blev jätte dålig.

Är rädd att jag dricker igen och blir dålig.

Har förklarat detta de förstår ej.

Hur blir man av med antabusen?

• Svar på tråden tvingad till antabus
  • Anonym (va?)

Kan man verkligen bli tvingad antabus?

• Anonym (S)

Syftet är ju att du ska bli dålig när du dricker. Och du tycks behöva hjälp att sluta.
    Har du tagit antabus ett år och druckit endast en gång så är väl det framsteg antar jag?
    Det känns väl bra att lyckas med något, och förhoppningsvis bidrar antabus till att du lyckas sluta eller trappa ner.
    Lycka till TS. Ge inte upp.

• Anonym (va?)

Jo men känna sig tvingad.

Dock kunde jag inte dricka lika mycket. Blev ju jätte sjuk. Mår forfarande dåligt. Det var i helgen.

Är skit rädd att dricka igen på medecinen.

• Anonym (Duff)
    Anonym (va?) skrev 2016-07-28 07:14:18 följande:

Jo men känna sig tvingad.

Dock kunde jag inte dricka lika mycket. Blev ju jätte sjuk. Mår forfarande dåligt. Det var i helgen.

Är skit rädd att dricka igen på medecinen.

Lite detta som är meningen med antabusen.

Att du känner dej tvingad är inte samma sak som att vara tvingad så det är ditt eget hjärnspöke du får jobba med.

Vill du ens sluta dricka?
  • Anonym (va?)
    Anonym (Duff) skrev 2016-07-28 07:23:48 följande:

Lite detta som är meningen med antabusen.

Att du känner dej tvingad är inte samma sak som att vara tvingad så det är ditt eget hjärnspöke du får jobba med.

Vill du ens sluta dricka?

Vet inte längre?
  • Anonym (Hmm)

Kan du inte skippa antabus och istället ta naltrexon till exempel?

Den medicinen minskar sug men om du dricker kommer du inte må dåligt, däremot får du ingen effekt av alkoholen. Du blir inte påverkad, belöningssystemet triggas inte.

Men är det verkligen okej att ta antabus så länge? Antabus är extremt skadligt mot levern, värre än alkohol.

Vem/vilka "tvingar" dig? Av vilken anledning?

Avstår du alkohol nu så kommer du snart må bättre igen. Oroa dig inte för den saken.

• Anonym (Hmm)

Antabus används även som råttgift, det säger väl en hel del om den "medicinen"?

• Anonym (hmm.)

Det gör Waran också. Ska vi strunta i att ge det till alla som haft blodproppar också?

• Anonym (Hmm)
    Anonym (hmm.) skrev 2016-07-28 08:07:59 följande:

Det gör Waran också. Ska vi strunta i att ge det till alla som haft blodproppar också?

Om det finns andra likvärdiga läkemedel så varför inte?
  • Anonym (hmm.)

Korkade resonemang. Det finns tillfällen då vinsten är högre än riskerna. Är meningen att man inte ska dricka så mår man inte dåligt på antabus. Så länge man inte är under tvångsvård så får man inte bli tvingad att ta dem. Vill man inte sluta dricka så gör man inte det. Jag som sköterska hade hundra gånger hellre satt in mina föräldrar på Waran än på pradaxa, eliquis eller xarelto pga att det är mycket lättare att hindra en blödning vid fall eller liknande. Men ss vill man inte sluta dricka bör man naturligtvis inte ta antabus men vad är meningen med att ta några läkemedel alls om man inte vill sluta?

• Anonym (va?)

Vet inte. De bara tjatar på mottagningen.

Känner mig tvingad.

Testat camprall mäktre ingen skillnad.

• Anonym (Drick)

Säg att du vill sluta med antabus och fortsätt och drick då. Tydligen så vill du inte sluta dricka och då funkar det inte. Jag har en del alkoholism i släkten och det går inte att få någon att sluta om den inte är motiverad själv.

• Foreverlove

TS , men tjat och tvång är väl inte samma sak? Skit i att gå dit då om du nu vill dricka.
    Går du dit självmant så vill du ju sluta.
    Det ÄR tufft att sluta!
    Skriv en lista med för och nackdelar.
    Är du missbrukare, beroende eller har du ett riskbeteende ?
    Förresten hur mkt brukade du dricka innan antabusen?

Hoppas du klarar av detta!

• Anonym (Kapitulera)

Det är inte så att sjukvården tvingar Sveriges alla medborgare till att käka antabus, du får det antagligen just för att du har problem med spriten. Det enklaste vore ju om du bad om att bli inskriven på ett behandlingshem istället, typ Minnesotainriktad och prova det istället. Du har två val, sluta med antabus och fortsätta dricka, skita i att ta antabus och fortsätta dricka alternativt besluta dig för att bli nykter. Valet är ditt, du måste själv bestämma över om du tycker det är värt det eller inte.

Hur har ditt liv sätt ut innan du började medicinera?

• Anonym (Ugglan)

Men är det största problemet att du har ett alkoholberoende eller saker du kan få för dig att göra när du dricker alkohol? 

Jag har en vän som inte kan dricka för han blir galen då, skulle ut på motorvägen och fäkta lastbilar typ. Då kan man verkligen inte dricka, han fick själv blackout och visste inte ens efteråt att tre pers fick slåss med honom för att rädda honom till livet från den där motorvägen.

Och om du är ung och reagerar avvikande på alkohol så förstår du väl någonstans att vården vill ditt bästa, eller? 

• Gynekologstol
    Anonym (Kapitulera) skrev 2017-10-22 20:41:35 följande:

Det är inte så att sjukvården tvingar Sveriges alla medborgare till att käka antabus, du får det antagligen just för att du har problem med spriten. Det enklaste vore ju om du bad om att bli inskriven på ett behandlingshem istället, typ Minnesotainriktad och prova det istället. Du har två val, sluta med antabus och fortsätta dricka, skita i att ta antabus och fortsätta dricka alternativt besluta dig för att bli nykter. Valet är ditt, du måste själv bestämma över om du tycker det är värt det eller inte.

Hur har ditt liv sätt ut innan du började medicinera?

Jag skulle avråda från så kallad minnesotabehandling eftersom att det rör sig om tolvsteg, det vill säga en sekt.

TS: Om du vill bli nykter så är det bara att betstämma dig och sedan ge dig fan på att stå fast vid det beslutet. Om du vill undvika antabus så behöver vi mer information om hur du hamnade i din nuvarande situation. Blev du tvingad till mottagningen av din arbetsgivare till exempel?
  • Anonym (A)
    Anonym (S) skrev 2016-07-28 07:09:50 följande:
    Syftet är ju att du ska bli dålig när du dricker. Och du tycks behöva hjälp att sluta. Har du tagit antabus ett år och druckit endast en gång så är väl det framsteg antar jag? Det känns väl bra att lyckas med något, och förhoppningsvis bidrar antabus till att du lyckas sluta eller trappa ner. Lycka till TS. Ge inte upp.
    Håller med
  • Anonym (Kapitulera)
    Gynekologstol skrev 2017-11-25 11:42:12 följande:

Jag skulle avråda från så kallad minnesotabehandling eftersom att det rör sig om tolvsteg, det vill säga en sekt.

TS: Om du vill bli nykter så är det bara att betstämma dig och sedan ge dig fan på att stå fast vid det beslutet. Om du vill undvika antabus så behöver vi mer information om hur du hamnade i din nuvarande situation. Blev du tvingad till mottagningen av din arbetsgivare till exempel?

Hur är tolvstegsprogrammet en sekt??
  • Gynekologstol
    Anonym (Kapitulera) skrev 2017-11-26 22:59:58 följande:
    Hur är tolvstegsprogrammet en sekt??
    Jag hinner inte skriva utförligt om detta nu eftersom att jag skall till jobbet, men jag han i alla fall börja med en länk:

www.vof.se/folkvett/ar-2012/nr-4/tolvstegsideologin-som-pseudovetenskap/

Det finns hur mycket som helst att skriva om detta och jag kommer att återkomma, men jag kan även passa på att bidra med det kanske viktigaste citatet från stora boken (vilket kan betraktas som AA:s bibel)

"För ögonblicket är det våra liv vi försöker få ordning på. Men detta är inte ett självändamål. Vårt verkliga syfte är att förbereda oss själva för att vara till största möjliga nytta för Gud och människorna omkring oss"

Anonyma alkoholister, svenska utgåvan, andra upplagan, sidan 98.
Svar på tråden tvingad till antabus