• Tummeliza

Ni som gjort akut kejsarsnitt!

Jag genomgick ett akut kejsarsnitt för snart två år sedan. Det gick till så att jag fick åka ner till förlossningen efter ett TUL och genast ta av mig kläderna och fördes omgående till operation (utan att bli sövd). Allt gick väldigt fort.

Idag är ärret fortfarande djupt, krokigt och på ett ställe ser det ut som att de sytt in för mkt hud. När jag gör vissa yogapositioner stramar det som att det är för lite hud på magen. Vissa troskanter och byxlinningar skaver in i ärret om de råkar hamna där. Ska det vara såhär? Jag känner bara personer som gjort prydliga planerade snitt och de har inte alls de här besvären. Finns det något man kan göra? När jag var till min gynekolog sa hon bara att det inte var det snyggaste ärret hon sett.

Jag kan tillägga att jag hade en liten gravidmage.

• Svar på tråden Ni som gjort akut kejsarsnitt!
  • BeautifulMoments

Jag gjorde ett katastrofsnitt som ser ut som på bilden idag 4 år senare.

Jag hade sökt läkare för att kolla ditt snitt det låter ju inte så bra!
    My life, My choice!
  • Anonym (Akut)

Jag gjorde också akutsnitt för 2.5 år sedan, det ser ut typ som på bilden i förra inlägget. Känns inte alls!

• Archandra

Jag fick ett akutsnitt för nio år sedan och ett urakut (sövt) snitt för 5,5 år sedan. Det första snittet är ett sk bikinisnitt och det andra är lite bredare och lagt ca två cm ovanför det första. Jag har fortfarande inte full känsel på magen efter snitten.

Nu ser ärren ut som två vita streck, med lite inbuktningar här och var. Ingen fara tycker jag. Både jag och döttrarna överlevde och mår bra, så i det sammanhanget känns lite känselbortfall och inbuktningar som ett acceptabelt pris att betala.

• cattus

Gjorde ett akut snitt för 3 år sedan och mitt är inte så fint som det på bilden i första inlägget. Det är längre, bredare och rödare än ärret på bilden. Bryr mig inte speciellt förutom att ibland kliar det så jag kan bli galen.

Funderat ibland på om det går att snitta om lite om det skulle vara någon nerv som ligger konstigt och ger den kliande känslan, men tvekar då det i värsta fall kanske blir värre.

Är bara tacksam att vi inte levde för 100 år sedan, då skulle ingen av oss leva idag, då hon låg på tvären med ryggen nedåt. Det skulle inte ha slutat lyckligt, så vad är ett kliande ärr? / "den obotliga optimisten"

• Tummeliza

Men då ska jag nog kolla upp mitt ärr!

Jag blir orolig för hur det kommer kännas om man blir gravid igen och magen växer. Hur mkt kommer det inte strama då?!

Svar på tråden Ni som gjort akut kejsarsnitt!