• KimLoe

Hjälp!! Lugn bebis - lite fosterrörelser

Hej alla,

Jag är helt ny och väntar mitt första barn. Tror jag läst varenda tråd som man får upp på Google när man söker på "lugn bebis i magen" och alla förslagen under oxå.

Jag har moderkakan i bakvägg, gravid i v 25+4 (så 100 dagar kvar).

Min bebis rör sig extremt lite, var inne på förlossningen förra veckan (allt såg bra ut) och fått xtra besök hos BM för att kolla hjärtljud.

Vissa dagar är h*n aktivare, men större delen av tiden är det lugna gatan delux i magen.

Är jag den enda som inte känner min bebis varje gång jag vilar?

Någon som har en bebis som är svår att "provocera" fram rörelser?

Finns det nån mer som har en lugn bebis som inte gör särskilt mycket väsen av sig?

Jag känner ju något litet dagligen, men det är LITE och korta, korta stunder när det väl sker.

Jag håller på att gå sönder av all oro, jag vill bara ligga raklång i soffan och analysera bebisens rörelser hela dagarna.

Det sliter på min relation att jag är så orolig så jag låser in mig i mig själv.

Jag ser framför mig hur jag tvingas föda fram ett dött barn och just nu känns det övermäktigt att klara av en hel graviditet.

Allt stöd tas tacksamt emot<3

• Svar på tråden Hjälp!! Lugn bebis - lite fosterrörelser
  • Anonym (Ögögöfm)

Bra att du ska få komma på extrakoll till BM!

Min bebis var Superlugn. Kände första sparkarna o vecka 22+1. Sen kunde det gå hela dagar utan att jag kände någonting, förens på kvällen. Då var hon lite livligare. Hon reagerade knappt när jag försökte provocera fram rörelser, var även inne på förlossningen en gång för att hon inte rört sig på ett dygn.

Jag trodde alla hade detta att man verkligen kunde se sparkarna, du vet, "där är en fot som kommer ut" eller "aj mina revben" men icke sa Nicke. Som sagt, väldigt lugn bebis.

Nu ligger hon bredvid mig och sover så oron var spm tur var, inte befogad.

Du ska se att det säkert inte är någon fara, men! Minst lilla oro så ring förlossningen, hellre komma in en gång för mycket än en gång för lite!

• Hallonsoda2016

Jag är i vecka 22+5 och har också en lugn bebis. Kan känna ngn svag buff ibland vissa dagar och andra dagar ngn spark. Men det är aldrig full rulle och inga speciella tider han håller igång.

Jag försöker att inte oroa mig :)

• KimLoe

Tack för svaren!

Jag försöker oxå att vara lugn, och jag ringde BM nyss och talade in ett telesvar.. Såklart börjar det buffa lite!

Tror stressen gör att kroppen låser sig lite oxå... Det sa BM när jag var förbi förr-förra veckan!

Lugna bebisar i magen uppskattar man nog som mest när de är ute;)

Men just nu känner jag mig mest hysterisk och galen - men det är sant: bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite!

• Anonym (Ögögöfm)
    KimLoe skrev 2016-07-27 14:40:52 följande:

Tack för svaren!

Jag försöker oxå att vara lugn, och jag ringde BM nyss och talade in ett telesvar.. Såklart börjar det buffa lite!

Tror stressen gör att kroppen låser sig lite oxå... Det sa BM när jag var förbi förr-förra veckan!

Lugna bebisar i magen uppskattar man nog som mest när de är ute;)

Men just nu känner jag mig mest hysterisk och galen - men det är sant: bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite!

Absolut!

Och som du säger, man uppskattar lugnet när dom kommer ut ;)
  • Fröken W

Åh jag känner igen mig så mycket i det du skriver! Framförallt rädslan över att föda ett dött barn. Usch och fy!

Min bebis var också ganska lugn fram till vecka 28-29 nånting (vecka 33 nu). Inte för att jag vet vad som menas med lugn eftersom jag inte varit gravid förut :) Men från första tydliga buffarna i vecka 22 och fram till vecka 28-29 så kände jag oftast bara bebisen lite lätt i slutet av arbetsdagarna och sedan på kvällarna. I vecka 28 gick jag på semester och då började jag verkligen känna av bebis, kraftigare och oftare än tidigare.

Men precis som du så har det varit dagar när jag varit orolig över att h*n inte rör sig lika mycket eller att rörelserna inte känns lika starka. En gång har jag ringt förlossningen för råd och nu i måndags frågade jag också min bm om det här med fosterrörelser. Båda gångerna har jag fått liknande svar. Att så länge det finns plats för bebisen att vända sig, och det känner jag ju att h*n gör, så kan det vara så att den ligger med armar och ben "inåt" mot min rygg och att rörelserna då såklart inte känns lika tydligt. Det känns tryggt att tänka så. Men båda gångerna har de också påpekat att om man är orolig så ska man höra av sig!

• Jag är bara jag

Känner väl igen mig! V.22 nu och längtar efter mer liv och riktiga sparkar. Noll händer nattetid, sällan nåt före sen e.m och med min historik av flera m.f hinner jag stressa upp mig varje dag. Idag nös jag dock rejält precis efter frukost och då blev det fart!   Långresor med bilen ger också mer aktiv bebbe.

• KimLoe

Fröken W: dina ord är väldigt lugnade att läsa! Även om jag önskar att du sluppit oro och jobbiga tankar såklart!

Jag får höra exakt samma sak och jag blir tokig - jag vill ha konkret information och statistik:p

Men jag förstår våra barnmorskors svårigheter med att ge oss den infon - för alla barn är ju individer.. Jag önskar att det fanns en mall!

Jag är bara jag: stackare med den erfarenheten! Jag förstår att det är svårt att vara cool och chill då!

Men om det är en tröst: i v 22 kände jag väldigt sporadiskt och det fanns ingen röd tråd i kickarna!

Och det var för det mesta öken i magen (om du förstår vad jag menar).

Och min BM sa att efter v 25-26 räcker det med 1-2ggr/dag.

Inte för att det lugnar mig direkt.

Men nu sitter jag och väntar på BM för att få lyssna på hjärtljud - så jag kan ha en lugn helg i Gbg!

Tack för att ni delar med er!!

• Imse

Det kan också vara så att h*n visst rör sig men att du har så mycket fostervatten att det inte känns så mycket. Så var det för mig under tredje graviditeten men inte under de första två, så jag vet precis hur nojjig man blir...

• Jag är bara jag

Väldigt sporadiskt är sannerligen rätt! Står jag upp eller ligger på sidan känns inget alls dessutom. Vet att jag har moderkakan fram, men det är ingen tröst ändå. 3 veckor tills nästa b.m-besök...

• hurtänktedunu

min dotter var jätte lugn i magen. Kände henne typ 1-2 gånger per dygn men hon var lika jämt. svår att provocera. har det vart lika hela tiden behöver du nog inte oroa dig. det är ju mer om man haft en aktiv bebis som sedan blir lugnare som man kanske ska fundera lite.

• mammigamia

Jag är inne på min tredje lugna bebis. Har alltid känt mig orolig under graviditeterna. De två första var friska och pigga när de kom ut iaf. Har också gjort extra ultraljud pga att jag inte känt rörelserna på länge. På ultraljudet kunde man dock tydligt se att bebben rörde sig, men jag kände inte de rörelserna. Jag känner nog endast när den sparkar ordentligt.

• Miriami

Om du är orolig så är det bra att åka in och kolla. Jag ville ha fler ultraljud pga min oro och det fick jag. Funderade även på att köpa en hjärtljudsadapter som man kan ha hemma och lyssna själv på bebisens hjärta. Men det blev aldrig att jag köpte en sådan. Vår bebis kunde vara lugn två dagar och sedan röra sig mera igen. Mot slutet blev jag ännu oroligare. Kände inget en hel dag ibland och då åkte jag in och kollade och allt var bra.

Men man ska ta mammors oro på allvar tycker jag. Men det är inte alla sjukhus som vill göra extra kontroller på grund av oro. Jag vände mig till privatgyn ibland för att se så att bebisen mådde bra.

Du kanske kan fråga om du får komma på fler kontroller. Eller ring barnmorskan och säg att du är orolig och vill att hon lyssnar på bebisens hjärta och fosterrörelser.

• KimLoe

Hallå,

Så himla rogivande att läsa era kommentarer och det känns plötsligt lite tryggare. "Alla" i min närhet har haft livliga barn i magen och deras bemötande har bidragit till ännu mer oro!

Så jag är så tacksam, ni anar inte, att ni delar med er!!

Jag har haft samma sak på UL: mycket aktivitet men nä - kännde nada...

Kroppen är allt bra lustig på så sätt..

Jag har funderat på en angel sound men tror att jag kan ha svårt att begränsa mig..

Särskilt eftersom oron/ångesten kommer så ofta varje dag!

Och jag har en jättebra BM så vi ska ses varannan vecka från nu och jag har fått tips om vart jag kan hitta en terapeut som extra stöd under vägen (ironiska är att jag själv är terapeut, men inte är jag klokare för det).

Och ang fostervatten så visste jag inte att det påverkade faktiskt! Tack för infon!!

Fan va grymma vi är: inte nog med att vår kropp tillverkar ett barn - vi får ta mycket psykiskt oxå med alla tankar, oro osv!

• LICORICE

Ett tips en vän till mig fick från förlossningen var att när bebis var väldigt lugn, drick ett stort glas iskallt vatten. Då rör dem tydligen nästan alltid på sig.

• Jag är bara jag

Idag är det som om bebben vet vad vi pratat om här för idag har det varit hallabaloo! Tungan ute  T.o.m så maken kände lite utanpå och det är första gången. Glad Ett sätt att ev. få igång dom är att stryka kraftigt med handen utanpå magen-det känner de av nämligen.

Svar på tråden Hjälp!! Lugn bebis - lite fosterrörelser