Nervös inför vårdnadstvist
Hej.
Jag och mitt ex separerade 2012, jag träffade en ny man ganska snabbt efter det och samarbetet mellan mig och mitt ex har varit väldigt dåligt sedan dess. Jag får oftast inget svar när jag ringer eller smsar om barnen. Jag har bott med denna nya man sedan 2012 och även mina två barn som jag har med exet, barnen är 5 och 8 år. Barnen var till en början hos sin pappa varannan helg då han inte hade fast boende. Det var först i början av 2013 pappan började ha barnen varannan vecka och detta mot min vilja. Han vägrade skriva på flyttanmälan när vi flyttade 2,5 mil från vårt andra boende så Skatteverket beslutade då att barnen skulle vara skriven hos han då dagis var närmast honom. Han träffade en ny tjej och inget blev ju sjävklart bättre av det, snarare värre. Hon hade också barn. Jag lämnade mitt ex pga av psykisk misshandel och har fått stått ut med detta flera år efter också. Har tonvis med sms som bevis. Han och tjejen gjorde slut pga av att dom bråkade så mycket, (barnen som berättat). Jag går till 100% av alla skolmöten och dagismöten. Om han kommer är han alltid sen eller kommer oftast inte alls. Han bor 2 min från skolan och dagis. Jag fixar med alla aktiviteter, betalar och anmäler för att sedan få betalt av han. Sista gången fick jag inte ens betalt. Jag har fixat med fotbollskläder och avgifter för detta. Även försäkringar fixar jag med. Vi har köpt villa 6 mil från barnens dagis och skola och jag kör barnen till skola och dagis på min vecka fortfarande. Hämtar barnet för att han ska gå på fotboll på pappans vecka då han går det på min hemort. 24 mil för en fotbollsträning. Båda barnen påtalar ofta att dom vill bo hos mig mer, speciellt 5 åringen. Han blir oftast jätteledsen när han ska till sin pappa och vill absolut inte vara där själv. Dom säger att jag är snällare och att pappa oftast är arg och skriker. Han trivs inte heller på sitt nya dagis och det funkar inget bra då han har stor ångest över dagis situationen. Vi båda jobbar natt varannan vecka så jag är ledig när jag har barnen även pappan. Han lämnar barnen på skola och dagis oftast till kl 16 fast han är ledig och 5 åringen som inte alls ens vill vara på dagis har svårt för detta. Och skolan har även påtalat allmänt att man inte får ha barnen på fritids om man inte jobbar, vilket han då inte gör. Jag har ett barn med den nya mannen som är tre år så dom saknar sitt syskon väldigt mycket när dom är borta, speciellt 5 åringen. Pappan har en ny kvinna igen och dom ska flytta ihop, även hon har barn. Jag har nu anlitat en jätteduktig advokat för jag känner att mina krafter är slut och jag vill att barnen ska bo hos mig mer och hos honom varannan helg. Advokaten tyckte jag skulle ansöka om ensam vårdnad då kommunikationen inte funkar riktigt. Han skickade ett brev innan till mitt ex om situationen och gav ett svarsdatum och rekommenderade att också anlita ett ombud men han svarade inte på detta och min advokat har skickat iväg en stämningsansökan och har nu fått datum till tingsrätten och är väldigt nervös för att mista mina barn istället för att "vinna" fallet bara för att dom redan går skola och dagis på pappans hemort.
Detta innebär då att 5 åringen kommer sluta på sitt dagis och stanna hem till han börjar skolan 2017 för att komma över ångesten han har och 8 åringen måste byta skola. Tingsrätten går ju inte på relationen mellan pappan och mig och den psykiska stressen som uppstår för mig när han kallar mig diverse saker. Kan även påtala att barnen alltid har på sig för små kläder och jag skickar dom i fina nya och kommer tillbaka med sånt som man bara kan kasta. Även nagelklippning gör jag jämt, kanske låter löjligt men jobbigt när man måste göra det jämt så fort dom kommer hem.
Vad tror ni? Har jag ens nått att komma med? Borde advokaten då sagt att det är meningslöst eller vill han bara tjäna en snabb slant på mig? Vill att mina barn ska vara hos mig och mår dåligt över situationen och att han alltid har haft en sån makt över mig så jag inte orkat tagit tag i detta men nu känner jag att det får vara nog..
Hoppas någon vill dela med sig av nånting av deras vårdnadstvist