Sjukskrivning pga sammandragningar?
Är det någon här som har erfarenhet av sjukskrivning under graviditet pga mkt sammandragningar? Funderar om det ens är någon idé att söka för det nämligen. Är gravid i v 30
Är det någon här som har erfarenhet av sjukskrivning under graviditet pga mkt sammandragningar? Funderar om det ens är någon idé att söka för det nämligen. Är gravid i v 30
Det beror nog mycket på vad man har för jobb och vad läkaren tycker. Så länge sammandragningarna inte påverkar livmodertappen är det ju ingen fara - men obehagligt.
Jag började få ganska mycket sammandragningar redan vid v20 men det enda det påverkar är att jag får gå långsammare och i små mängder. Jag jobbar mestadels i kontorsmiljö, så för mig är det inga problem att arbeta. (Förutom att det blev lite svårt att vara instruktör på mina barnträningspass, men jag härdade ut till terminsslut.)
Vecka 28 började jag få ordentliga förvärkar (var 5e minut i ca 90 min flera dagar) och då gjorde de ett VUL för att se att inte cervix var påverkad. Jag måste dock åka 13 mil enkel väg för att träffa en "kvinnodoktor", så jag orkar inte ens försöka bli sjukskriven.
Däremot slog foglossningen till ordentligt i ca v35 och då blev det med ens svårare att jobba eftersom jag får ont av allt (sitta, stå, gå, ligga, röra på mig öht). Det skulle kunna göra att jag måste dra ner på arbetstiden lite. Men inte än - det kan ju vara så långt som 8 veckor kvar till förlossningen (bf enligt mig 17/8, enligt UL 28/8).
Jag vet inte om det var så mycket till svar på din fråga, men "bara" sammandragningar kan man kanske bli sjukskriven för om man har ett väldigt aktivt jobb