• Zensu

Flytta till annan ort, hur?

Jag går i tankar om att söka jobb i Linköping, men hur blir det med att skaffa boende osv?
    Det är ju rätt svårt att tajma så att man får både jobb och boende på samma gång. Låt säga att jag får jobberbjudande i Linköping, hur gör jag då?
    Bor just nu i Gävleborg med föräldrar och har bott där hela mitt liv.
    Någon som är lite mer erfaren inom just detta område som skulle kunna ge lite tips osv?

MVH

• Svar på tråden Flytta till annan ort, hur?
  • Meriall

Man kan hyra i andra hand tills vidare och söka lgh så länge. Och ställa sig i kö för boende i många städer dit man ev kommer flytta i framtiden. Vissa kommuner har boendegaranti om man får jobb där, dvs de har lagt undan lgh till sådana.

• Sooooooommmmmmar

Svårt att få boende i aug/sept i Linköping då många studenter fyller staden.

Viktigt är att du har en pengabuffert. Sedan beror det mycket på vilka slags jobb du söker. Inom vården finns gott om jobb tex. Då kan du skaffa bostad först och jobb därefter.

• Carambolan

Har du stått i stångåstadens bostadskö ett tag eller har du noll köpoäng? Har man köat i åtminstone två år brukar det gå snabbt att få lägenhet i ytterområdena. Det finns också många stora hyreslägenheter i Linköping, vilket gör att det är relativt lätt att hyra in sig på ett rum om man kan tänka sig att bo ihop med studenter.

• Zensu

Tack för tipsen! Jag har stått i stångåstadens bostadskö sen i januari i år så jag har väl ca 200 poäng. Tanken var att jag skulle bo hos min flickvän om jag skulle få jobb där, men så hände det lite saker så vi gjorde slut, men jag skulle hemskt gärna vilja flytta dit och bosätta mig där då jag gillar staden och omgivningen, har tröttnat på den lilla skitstad jag bo i nu.

Jag är utbildad träarbetare/snickare, hur är det med sånna jobb där nere, eller liknande jobb?

Svar på tråden Flytta till annan ort, hur?