• GrönaDruvan

Hur kan man få hjälp?

Har försökt få barn sedan dec 14.... Blev gravid, men fick missfall i vecka 9 nu i april.
    Har försökt en gång efter det, för det tog sådan tid för kroppen att komma igång, men verkar som mensen är på g nu igen.
    Hur orkar man fortsätta? Vad finns det för hjälp att få?
    Vi har två barn sen innan, så jag förstår ju såklart att vi inte erbjuds IVF och sådant, men är det något man blir hjälpt med?
    Med våra andra barn tog det sig på 3e och 1a försöket, så det här känns ju väldigt trist.
    Jag är snart 38, så jag antar att det beror på min ålder kanske. Mannen är 34.

Förstår att detta inte kan jämföras med er som kämpar med första barnet, men man kan vara ledsen ändå.

• Svar på tråden Hur kan man få hjälp?
  • Yonne

Om man inte lyckats bli gravid inom 6 månader om man är äldre än 35 kan man göra fertilitetsutredning. Jag vet inte om man ska försöka 6 månader eftet ett missfall eller om man kan göra utredning ändå. Men du vet ju att du kan bli gravid och det är positivt. Du kanske kan testa att ringa en gynmottagning efter sommaren? Sedan kan man ju göra utredning privat man kan även göra ivf privat också.

Så klart att det är tufft att inte lyckas bli gravid och få barn även om man har barn sedan tidigare. Vi har försökt lika länge (barn 1) men jag har aldrig blivit gravid. Man ska inte jämföra sorg och tänka att andra har det värre. Att vara ofrivilligt barnlös är piss oavsätt om man har barn sedan innan eller inte. Hoppas ni blir gravida igen snart.

Svar på tråden Hur kan man få hjälp?