Pappan tvingar vår dotter att ljuga
Jag och mitt ex R separerade för åtta år sedan. Vi har en dotter som idag är 10 år gammal.
Pappan har blivit tillsammans med granntjejen K, som är en jättetrevlig och bra person. (Hon bodde även där innan jag flyttade för åtta år sedan).
Det är uppenbart att de är tillsammans sedan ett par år, minst. De är öppna med det inför sina vänner, vi bor i samma ort. K lägger ut grejer på FB om att hon är så lycklig med honom, och min dotter säger att de är tillsammans öppet inför henne. K:s barn kallar henne för "syrran". De går på släktträffar tillsammans, åker på semester tillsammans osv.
Jag har en god relation till pappan.
Jag är också glad för att han är tillsammans med någon, och extra glad för att det blev K som jag redan på förhand vet är en mycket bra person.
Men.... R säger till mig att de inte är tillsammans. Det må vara hänt, men jag tycker inte det är okej att han tvingar vår 10-åriga dotter att ljuga om det också. Han har lagt "munkavle" på vår dotter och säger att hon absolut inte får säga till mig att han är tillsammans med K. Hon får inte berätta om gemensamma grejer de upplever tillsammans.
Vad innebär detta?
Det innebär att när min dotter har ett positivt minne från tex en semesterort dit R, K, min dotter och K:s barn åkte tillsammans, så avbryter hon sig själv för att hon kom på att hon inte får avslöja något som gör att jag kan förstå att R är tillsammans med K.
Det innebär också att min dotter inte kan dela med sig av sina vardagsgrejer som hon upplever med K och hennes barn, som ju är en stor del i sitt liv när hon bor hos sin pappa varannan vecka.
Det innebär också att han lär min dotter att man kan leva i lögnaktiga förhållanden.
När jag säger till R att lägga av med de här dumheterna, att jag är glad för hans skull att de är tillsammans, så blir han arg och säger att han inte alls är tillsammans med henne, och att han inte vill prata om det.
Nu skulle vi ha en överlämning, dottern skulle lämnas över till R. Han skulle handla vilket jag visste, och jag skulle till Jysk i butiken bredvid. Så jag och dottern hoppar in i bilen och börjar styra mot affärerna och ringde till honom och sa att vi kan mötas där. Då blir han jättekonstig och säger att vi måste mötas på Statoil. Fast han har ingen bra förklaring till det.
Jag säger skrattande till min dotter "Du ska få se att det är för att K är där och handlar nu, och R vet säkert om det". Mycket riktigt. K:s bil står på den stora kundparkeringen utanför mataffären och Jysk. Min dotter känner igen den direkt, och ringer skrattande upp till sin pappa och säger att han typ är "avslöjad".
Han blir jättearg, och ska nu "straffa" dottern genom att inte gå och bada, och bara vara inne och ha tråkigt ikväll.
Vad ska jag göra?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-20 18:20
Jag råkade göra så man inte kan skriva anonyma svar. Vet nån hur man kan ändra det i efterhand? Jag vill att ni ska kunna svara anonymt.