• Axe

När byta babyskydd till bilbarnstol?

Min dotter är 5 mån och ganska stor, men inte jättelång. Ändå har hon redan vuxit ur babyskyddet. Det är verkligen precis på gränsen.

Problemet är att jag läst att man inte ska köpa bilbarnstol förrän de kan sitta ordentligt själva och det kan hon inte. Kan sitta korta stunder men tippar ibland år sidan så inte allt helt stabil ännu!

Hon vägde sist vid 4 mån 8100 ungefär men skulle gissa att hon väger ca 8700 nu och är ca 65 lång.

Kan vi köpa en axkid duofix eller ska vi köpa ett stort babyskydd först i ca 2-3 månader? Blir ju isf jättedyrt men vill inte riskera hennes säkerhet. Om det gör skillnad ska vi köpa en xc70.

Tacksam för alla tips!!

• Svar på tråden När byta babyskydd till bilbarnstol?
  • Qwerties

Man brukar kunna hyra babyskydd. Ibland av Landstinget ibland från baby-butiker (tex Babyproffsen). Hör med dem om de har ett större så slipper ni köpa.

• MissHelene

Om hon sitter fast fortfarande är lite vinglig står det nog inte på förns hon sitter stabilt. Min lilla tjej vickar omkull ibland när hon gör ngn hastig rörelse. Vi bytte när hon blev 5 månader, inte för att hon blivit för stor utan för hon hatade babyskyddet. En bilbarnstol är dessutom säkrare än babyskydd så investera i bilbarnstol är mitt råd :)

• fjanten

Vår pojk är snart 7 månader och 71cm till sina 8700gram, vi har just köpt en bakåtvänd bilbarnstol istället för babyskyddet. Babyskyddet ska hålla till 12 kg, men han hatade det så vi har bytt nu! Han är kanske lite mer stabil än er tjej, men har nästan samma mått och tyngd

• Mooomin

När öronen når över kanten på babyskyddet eller när de väger för mycket för den, har jag hört. (Alla babyskydd har en maxvikt)

• Sisisisi
    Mooomin skrev 2016-07-20 16:42:33 följande:

När öronen når över kanten på babyskyddet eller när de väger för mycket för den, har jag hört. (Alla babyskydd har en maxvikt)

Öronen vid kanten, eller rättare sagt 1/3 av huvudet över kanten, gäller bara stol 2. På babyskydd får huvudet inte nå över kanten.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Sisisisi

Sitter hon stadigt med stöd kan du byta och det lär hon ju göra. Vet dock inte om axkids stolar passar så små barn, annars kan du testa be safe izi plus eller britax maxway.

• Mooomin

Det är inte vad som står i vårat babyskydd!

Sisisisi skrev 2016-07-20 17:05:24 följande:

Öronen vid kanten, eller rättare sagt 1/3 av huvudet över kanten, gäller bara stol 2. På babyskydd får huvudet inte nå över kanten.

• Sisisisi
    Mooomin skrev 2016-07-20 17:41:56 följande:

Det är inte vad som står i vårat babyskydd!

Vilket babyskydd har ni? Har aldrig hört eller läst att huvudet får gå över kanten på babyskydd.
  • Mooomin

Det står tex på NTF hemsida ang babyskydd. Att det är dags att byta när huvudet går över kanten eller viktgränsen är nådd. Vi har Brio Primo.

Sisisisi skrev 2016-07-20 18:03:52 följande:

Vilket babyskydd har ni? Har aldrig hört eller läst att huvudet får gå över kanten på babyskydd.

• Sisisisi
    Mooomin skrev 2016-07-20 18:15:13 följande:

Det står tex på NTF hemsida ang babyskydd. Att det är dags att byta när huvudet går över kanten eller viktgränsen är nådd. Vi har Brio Primo.

Ja precis! När huvudet når kanten. Inte när öronen når kanten :)
  • CarroAN

Har ni ett väldigt litet babyskydd? Min 5,5 månaders väger strax över 10 kg och ca 74 cm (stor kille) och det är lite tajt men funkar ändå lite till. Håller på att se över vilka stolar som passar bäst för långa barn (förstår inte hur de ska kunna sitta bakåtvända tills de är fem - var ska benen ta vägen??)

• Mooomin
    Sisisisi skrev 2016-07-20 18:49:51 följande:

Ja precis! När huvudet når kanten. Inte när öronen når kanten :)

När huvudet går ÖVER kanten stod det, inte när det når kanten, nödvändigtvis.
  • Sisisisi
    CarroAN skrev 2016-07-20 18:56:41 följande:

Har ni ett väldigt litet babyskydd? Min 5,5 månaders väger strax över 10 kg och ca 74 cm (stor kille) och det är lite tajt men funkar ändå lite till. Håller på att se över vilka stolar som passar bäst för långa barn (förstår inte hur de ska kunna sitta bakåtvända tills de är fem - var ska benen ta vägen??)

Det går hur bra som helst om man har rätt stol och rätt bil :) Kolla på axkid minikid och britax maxway.
  • amalie79
    CarroAN skrev 2016-07-20 18:56:41 följande:

Oj vilken go bjässe :D

Min 6,5 månaders är 71 cm och väger strax över 10, han är alltid störst vart vi än kommer annars ;)

Han sitter ännu i sitt babyskydd utan problem, men vi har beställt den nya via IF, ska hyra.

Det är inga problem att sitta trångt med benen sägs det, har vänner vars barn har benen uppe vid öronen sittande bakåt i princip
  • CarroAN
    amalie79 skrev 2016-07-20 19:02:36 följande:
    Oj vilken go bjässe :D

Min 6,5 månaders är 71 cm och väger strax över 10, han är alltid störst vart vi än kommer annars ;)

Han sitter ännu i sitt babyskydd utan problem, men vi har beställt den nya via IF, ska hyra.

Det är inga problem att sitta trångt med benen sägs det, har vänner vars barn har benen uppe vid öronen sittande bakåt i princip

Ja han är verkligen jättestor :) Det gör mig såklart ingenting förutom att det är tråkigt att han växer ur saker så fort, t.ex. babysitter och babyskydd som jag gärna haft kvar ett tag till.

Jaha, kan man hyra bilbarnstol? Det måste jag kolla upp :)

• Axe

Det är märke osann. Har bara använt det 3 gånger och bältet hamnar under axlarna om ni förstår. Och jag läste att då är det för litet och det går inte att höja mer. Alltså bältet börjar under axlarna bakom henne. Och läste på en svensk sida att du ska man byta.

Men vi köper nog en bilbarnstol och ser hur hon sitter i det. Sitter hon inte bra i den så får vi se om vi köper ett större babyskydd! Tack för alla svar!

• Lillflickan

Det finns ju bakvända bilstolar som går att luta annars. Vi har Besafe och de säger att stolen är från 0kg. Den borde kanske passa. Kolla med affären och testa att det verkligen blir lutning i er bil och att den passar. I vår bli blir det nästan ingen lutning för vi har sportsäten. Nackdelen med bilstol är att den inte går att klicka loss och ta med sig i tex affären med sovande bebis.

• Axe

Okej. Att ta med stolen ut har vi bara gjort när vi storhandlar och då är hon ändå vaken. =) Så det blir inget problem.

• fantasy06

Så länge barnet kan sitta är det ju säkert inga problem. Barnet sitter ju fastspänt så lär inte tippa :)

Svar på tråden När byta babyskydd till bilbarnstol?