• Daniel12

Finns ingen som är godare än någon annan. Sluta lev i den illusionen..

Psykologisk forskning har kommit fram till att det mesta goda och snälla vi gör mot varandra, gör vi ytterst för egen vinnings skull, alltså mest pga egoism. Politiker som tjatar om allas lika värde, tolerans och öppenhet gör det i första hand för att de får bra betalt för det, men också för att de vill framstå som och bli hyllade som goda och osjälviska människor. Sanningen brukar dock ligga en ganska bra bit ifrån.

Det mesta vi säger och gör i det offentliga säger vi och gör för att få bekräftelse, för att på så vis höja vårt egenvärde och få en egoboost.För att få känna oss lite bättre och godare än vi egentligen är.

Inget fel i det, det ligger som sagt i den mänskliga naturen. Men man ska inte inbilla sig att man på något sätt är godare och snällare än andra, då lever man i en illusion. Alla människor har nämligen både goda och mindre goda och rentav onda sidor i sin personlighet.

Jag tror att ingen med handen på hjärtat kan säga att han/hon aldrig har hatat eller känt djup avsky mot någon människa eller grupper av människor. Jag tror inte heller att vissa, som de som ständigt upprepar mantran om allas lika värde, solidaritet och medmänsklighet, inte har mörka mindre smickrande sidor i sina personligheter, men som de kanske aldrig skulle visa i det offentliga, eller ens erkänna för sig själva.

Att tro att man är godare än andra människor för att man säger snälla och bra saker och även handlar i enlighet med sin "övertygelse", är en barnslig och naiv inställning.

Lite som barn som säger "Min pappa är starkare än din pappa", "Min släkt är rikare än din" eller "Min godispåse är större än din".

Som vuxen och ansvarstagande människa bör man ha självdistans, kunna se saker ur andras perspektiv och även kunna se saker med lite humor och inte ta allt på så blodigt allvar. Har man dessa egenskaper kan man klassa sig som en värdig vuxen.

Det finns människor som påstår sig vara altruister, dvs de tjänar hellre andra än att gynna sig själva i första hand, men även där finns egoism och egennytta i botten, även om man som sagt inte är villig att erkänna det ens för sig själv. Man söker bekräftelse, man vill ha adekvat respons på det man gör och säger. Väldigt få människor gör villigt saker för andra utan att åtminstone lite i smyg önska sig något likvärdigt tillbaka. Människor som ser sig som snälla och uppoffrande brukar inte sällan gnälla och klaga i mer privata sammanhang över hur otacksamma folk är och hur man "bara får skit tillbaka" trots att man är snäll och uppoffrar sig. De klagar över att de känner sig utnyttjade och att de alltid får ställa upp för andra men få människor ställer upp tillbaka.

Det är naturliga reaktioner. I mänsklighetens historia har det så gott som alltid handlat om att ge och ta. Tjänster och gentjänster. Och det är så det bör fungera, om rätt ska vara rätt, vilket det oftast inte är.

Så, du som inbillar dig att du är snällare, godare och mer tolerant än vissa andra människor. Kan du med handen på hjärtat säga att du aldrig har känt hat eller djup avsky mot någon eller några människor, och kan du säga ärligt att du alltid gör saker för andra utan att förvänta dig något tillbaka?

Alla som påstår detta, hör av er till de som forskar inom psykologi, så de får mer kött på benen när de ska presentera nya rön nästa gång.. det kan ju vara så att de har fel angående detta.

• Svar på tråden Finns ingen som är godare än någon annan. Sluta lev i den illusionen..
  • Tecum

Forskarna har inte fel, det vi kallar godhet utförs i allmänhet för att vi vill uppleva någon form av behovstillfredsställelse. Kanske för att få något i gengäld eller uppfattas som reko personer av omgivningen genom att "göra rätt". Eller bli populära och få fler röster, som politiker. Men också för att självuppoffring och altruism kan vara ett personlighetsdrag, en variant av masochism där man mår bra av att "göra gott" mot andra utan motprestation. Och tur är det, att det finns såna människor! Människan är i grunden ond och egoistisk, det är bara samhällets lagar och normer som får oss att hålla sig på mattan. De goda människorna behövs, oavsett motiv...

• Themis

Jag håller med om att det mesta man gör någonstans bottnar i bekräftelse av ens självbild, att man får ut en positiv känsla av att göra något för andra och det är knappast långsökt att tendens till samarbete är evolutionärt värdefullt för människan som art.

Att tuta i egen trumpet och skänka tusentals kronor på en TV-sänd välgörenhetsgala är ett sätt, men jag tror att väldigt många också mår bra av att hjälpa i det tysta.

Att ha en riktigt fin hemlighet om något man gjorde för någon kan vara en tröst de dagar i livet när man känner sig hemsk -eller ännu värre- helt poänglös. Obestämd

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Daniel12
    Tecum skrev 2016-07-16 11:55:24 följande:

Forskarna har inte fel, det vi kallar godhet utförs i allmänhet för att vi vill uppleva någon form av behovstillfredsställelse. Kanske för att få något i gengäld eller uppfattas som reko personer av omgivningen genom att "göra rätt". Eller bli populära och få fler röster, som politiker. Men också för att självuppoffring och altruism kan vara ett personlighetsdrag, en variant av masochism där man mår bra av att "göra gott" mot andra utan motprestation. Och tur är det, att det finns såna människor! Människan är i grunden ond och egoistisk, det är bara samhällets lagar och normer som får oss att hålla sig på mattan. De goda människorna behövs, oavsett motiv...

Folk kan ha olika motiv för att hjälpa och göra gott mot andra, men man ska akta sig för att tro att godhet och snällhet alltid kommer "från hjärtat". Jag skulle vilja göra en så pass vågad bedömning att majoriteten av de som vill framstå som goda, toleranta och hjälpsamma har lagt sig till med dessa egenskaper för att få bekräftelse i någon form. Jag tror också att det finns de som anammar dessa egenskaper i brist på bekräftelse i livet i övrigt, t.ex. människor som känner sig oattraktiva och utstötta ur gemenskapen och som vill ha en "anledning att finnas till". Tyvärr så blir dessa personer besvikna när bekräftelsen mest är ytlig och folk ändå tenderar att ta avstånd från dem..

• Daniel12
    Themis skrev 2016-07-16 12:20:41 följande:

Jag håller med om att det mesta man gör någonstans bottnar i bekräftelse av ens självbild, att man får ut en positiv känsla av att göra något för andra och det är knappast långsökt att tendens till samarbete är evolutionärt värdefullt för människan som art.

Att tuta i egen trumpet och skänka tusentals kronor på en TV-sänd välgörenhetsgala är ett sätt, men jag tror att väldigt många också mår bra av att hjälpa i det tysta.

Att ha en riktigt fin hemlighet om något man gjorde för någon kan vara en tröst de dagar i livet när man känner sig hemsk -eller ännu värre- helt poänglös. Obestämd

En sak som jag tycker är lite märklig är dock att det är så viktigt för främst ateister att vilja framstå godhjärtade. Tror man inte på Gud behöver man ju följaktligen inte heller vara rädd för något "guds straff" om man inte är tillräckligt snäll. Men ändå verkar det som om dessa människor är nästan livrädda för att inte framstå som goda och snälla / toleranta nog, som om det skulle vara en fråga om hela integriteten och det egna människovärdet.

Jag tror att många ateister tror i smyg även om de aldrig skulle erkänna det. De flesta människor i västerlandet har någon sorts "biblisk medvetenhet" oavsett hur mycket de försöker ta avstånd från kristendomen. Det är främst ateister t.ex. som inte vågar hämnas på oförrätter. De menar att "Hämnas man slår det bara tillbaka på en själv", precis som om de, trots sin bestämda ateistiska uppfattning om att Gud inte finns, ändå är rädda för att bli straffade om de gör något elakt eller ondskefullt. Rädslan för att den goda och toleranta fasaden ska spricka verkar således vara större hos icke-troende. Kristna lever ju med sin synd varje dag och vet att de inte är perfekta och att de kan göra fel, men få förlåtelse för det och guds hjälp att bli bättre människor.

• Themis

Men det är väl fantastiskt att man kan bete sig vettigt utan att bli hotad med evig skärseld? Blir världen bättre om fler människor hämnas menar du?

Det finns studier som pekar på att ateister är mer generösa och toleranta än troende. Men frågan är om de korrigerar för att ateister ofta kommer från välutbildade och priviligierade hem, medan de som har det fattigt (fullt begripligt!) är mer benägna att behöva och underhålla en gudstro.

Blandad läsning:

www.sciencemag.org/news/2015/11/nonreligious-children-are-more-generous

thehumanist.com/news/national/why-are-the-poor-more-religious

news.nationalgeographic.com/2016/04/160422-atheism-agnostic-secular-nones-rising-religion/

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • WickedHalo
    Daniel12 skrev 2016-07-17 11:44:35 följande:

En sak som jag tycker är lite märklig är dock att det är så viktigt för främst ateister att vilja framstå godhjärtade. Tror man inte på Gud behöver man ju följaktligen inte heller vara rädd för något "guds straff" om man inte är tillräckligt snäll. Men ändå verkar det som om dessa människor är nästan livrädda för att inte framstå som goda och snälla / toleranta nog, som om det skulle vara en fråga om hela integriteten och det egna människovärdet.

Jag tror att många ateister tror i smyg även om de aldrig skulle erkänna det. De flesta människor i västerlandet har någon sorts "biblisk medvetenhet" oavsett hur mycket de försöker ta avstånd från kristendomen. Det är främst ateister t.ex. som inte vågar hämnas på oförrätter. De menar att "Hämnas man slår det bara tillbaka på en själv", precis som om de, trots sin bestämda ateistiska uppfattning om att Gud inte finns, ändå är rädda för att bli straffade om de gör något elakt eller ondskefullt. Rädslan för att den goda och toleranta fasaden ska spricka verkar således vara större hos icke-troende. Kristna lever ju med sin synd varje dag och vet att de inte är perfekta och att de kan göra fel, men få förlåtelse för det och guds hjälp att bli bättre människor.

Vad grundar du det på? Att ateister skulle vara mer benägna att framstå som goda?
  • WickedHalo

Att 'vilja' eller 'försöka' framstå som mer goda.

• Mimmla
    Daniel12 skrev 2016-07-17 11:44:35 följande:

Jag förstår inte vad du pratar om. Jag är ateist och således inte rädd för att Gud eller något annan ska straffa mig.

Jag är god mot mina medmänniskor för att jag känner en genuin kärlek gentemot människor och andra levande väsen.

Jag hämnas oftast inte men det är för att det inte ger mig någon tillfredsställelse, inte för att jag är rädd för att bli straffad.

Hur resonerar du?
  • Daniel12
    Mimmla skrev 2016-08-03 17:24:09 följande:
    Jag förstår inte vad du pratar om. Jag är ateist och således inte rädd för att Gud eller något annan ska straffa mig.

Jag är god mot mina medmänniskor för att jag känner en genuin kärlek gentemot människor och andra levande väsen.

Jag hämnas oftast inte men det är för att det inte ger mig någon tillfredsställelse, inte för att jag är rädd för att bli straffad.

Hur resonerar du?
    Det gäller naturligtvis inte för alla. Men tror tyvärr att många människor är snälla och vill bli uppfattade som goda för att de är rädda för något. Det behöver inte ha med gudstro att göra, men på något sätt känns det som att vissa av de "godhetsapostlar" som utmärker sig mest, drivs av att till varje pris försöka dölja sina egna mörka sidor. Det är därför vi har en så polariserad debatt som vi har idag. För ofta när man ifrågasätter de underliggande motiven, eller när man åberopar en annan grupp i samhället som far illa förutom dem som "godhetsaposteln" värnar om, så är det nästan alltid så att denne börjar försvara sig med att "Nu ställer du grupper emot varandra" trots att det är godhetsaposteln själv som gör det.

Många som ser sig som goda är helt enkelt inte så rumsrena som de gärna vill framstå som.

• Daniel12
    Themis skrev 2016-07-21 05:39:38 följande:

Men det är väl fantastiskt att man kan bete sig vettigt utan att bli hotad med evig skärseld? Blir världen bättre om fler människor hämnas menar du?

Det finns studier som pekar på att ateister är mer generösa och toleranta än troende. Men frågan är om de korrigerar för att ateister ofta kommer från välutbildade och priviligierade hem, medan de som har det fattigt (fullt begripligt!) är mer benägna att behöva och underhålla en gudstro.

Blandad läsning:

www.sciencemag.org/news/2015/11/nonreligious-children-are-more-generous

thehumanist.com/news/national/why-are-the-poor-more-religious

news.nationalgeographic.com/2016/04/160422-atheism-agnostic-secular-nones-rising-religion/

Är nog så att anledningen till varför flest fattiga har en gudstro är för att de helt enkelt är mer tacksamma för vad de har och får. En som är uppväxt med välbärgade föräldrar och får sina studier betalda av dem, behöver inte kämpa på samma sätt. Har man tryggheten att aldrig behöva hamna i fattigdom, pga föräldrar och släkt som backar upp en ekonomiskt, och för att man skaffat sig en utbildning som leder till högavlönat jobb, så är det klart att man kanske inte anser sig behöva Gud.

Men självklart finns människor som är snälla och goda utan inneboende rädsla som grund. De brukar utmärka sig genom att bry sig om alla och inte bara om vissa grupper..

Svar på tråden Finns ingen som är godare än någon annan. Sluta lev i den illusionen..