• Jula

kost för extremt hårt tränande barn?

Hej

Min dotter tränar väldigt hårt. Konståkning.
    Normala veckor är det 5 pass på isen och två fyspass, men nu på sommarveckorna är det 20 timmar per vecka under träningsveckorna.

Hon är 8,5 år.

Hur lägger ni andra upp kost för era tränande barn?

Nu packar jag med egna mellanmål till skolan med nötter, frukt och typ avokado. Sen blir det tyvärr väldigt sena middagar ibland när träningarna är sena.

• Svar på tråden kost för extremt hårt tränande barn?
  • Alexi

Inte för att svara på din fråga men hur kan det ens vara bra att träna så hårt i den åldern? Speciellt fyspassen tänker jag främst. Min dotter tränar fotboll och enligt tränarna tillgodogör sig inte barn i yngre skolåldern fysträning särskilt mycket, att det är mycket mer mening att träna teknik osv. De bygger inte muskler osv ännu.

• Ramborg

Prata med tränaren om råd. Det är en ovanligt hög träningsmängd för så unga barn, och de vuxna som sysslar med sådana extremsporter vet säkert hur man lämpligen lägger upp barnens kost. Precis som de förhoppningsvis vet hur träningen ska planeras för att inte skada en växande barnkropp.

Och om tränaren inte har något vettigt råd skulle jag vara mycket skeptisk till så hård träning för en åttaåring.

42.
  • Dimitra

Skulle också vilja skicka med nötter som mellanmål. På vilken skola får man göra det?

The Dimitra universe.
  • Jula
    Alexi skrev 2016-07-15 22:20:14 följande:

Inte för att svara på din fråga men hur kan det ens vara bra att träna så hårt i den åldern? Speciellt fyspassen tänker jag främst. Min dotter tränar fotboll och enligt tränarna tillgodogör sig inte barn i yngre skolåldern fysträning särskilt mycket, att det är mycket mer mening att träna teknik osv. De bygger inte muskler osv ännu.

Får förtydliga med att "fyspass" inom konståkning är mest rörlighet och stretch i den åldern med inslag av lite fys. Sommarträningen är superintensiv under lägerveckorna men det gäller några veckor per år. Annars är det totalt ca 4 timmar på isen och det är såklart intensivt men inte skadligt så länge det är kontrollerat, dvs inte nöta med hopp och snurrar hela tiden.

Själv höll jag på med elitidrott i ung ålder och det krävs många timmar och hård träning. Jag mådde och mår bra.

Huvudsaken är att det är helt frivilligt såklart och att barnen har kul.

Vad gäller muskler så har min dotter och dom andra på hennes nivå, byggt mycket muskler av åkningen.
  • Jula
    infochristina skrev 2016-07-15 22:09:55 följande:

Jag vet att finns bra preparat att skica efter från Ryssland och Kina

Jag är givetvis inte ute efter "preparat" utan vill veta hur andra föräldrar med tränande barn lägger upp kosten.
  • Jula
    Ramborg skrev 2016-07-15 22:23:21 följande:

Prata med tränaren om råd. Det är en ovanligt hög träningsmängd för så unga barn, och de vuxna som sysslar med sådana extremsporter vet säkert hur man lämpligen lägger upp barnens kost. Precis som de förhoppningsvis vet hur träningen ska planeras för att inte skada en växande barnkropp.

Och om tränaren inte har något vettigt råd skulle jag vara mycket skeptisk till så hård träning för en åttaåring.

42.
    Tack! Vi har fått kostråd och direktiv av tränaren men ville ändå höra om det finns fler med hårt tränande barn och hur dom lägger upp kosten.

Givetvis är det myglet teknikträning etc och inte massa nötande hopp etc i onödan. Som du skriver är det ju en växande barnkropp. Dock är det ju fortfarande en fysisk påfrestning och energi behöver fyllas på mer än vanligt.
  • Jula
    Dimitra skrev 2016-07-15 22:23:32 följande:

Skulle också vilja skicka med nötter som mellanmål. På vilken skola får man göra det?

The Dimitra universe.
    Jag har frågat på fritids om det är ok med en påse nötter och frön som mellis och fått ja. Alla barn får ha med sig ngt extra till mellis sålänge det inte är godis, kakor etc. Det är nog lite olika. Sen går det ju givetvis inte om det finna nötallergiker.
Svar på tråden kost för extremt hårt tränande barn?