• Mango Morsan

Måste vi ha intyg vid flygresan?

Min son ska i augusti flyga med sin pappa. Vi bor inte ihop, men har gemensam vårdnad över pojken.

Är det någon som vet hur det fungerar att flyga som ensam förälder med sitt barn?

Måste jag skriva under på någon blankett att jag godkänner denna resa, eller får pappan göra som han vill?

Ska tillägga att jag godkänner resan och är glad för min son som ska få resa med utomlands för första gången. ?

• Svar på tråden Måste vi ha intyg vid flygresan?
  • zemer

Nej du behöver inte skriva på nått. Både jag och barnens pappa har rest ensamna med barnen och det har aldrig behövts.

• Alexi

Du godkänner ju indirekt genom att ni skaffar pass till barnet, där krävs bådas underskrifter.

• Det kommer bli bra

Bara om ni har olika efternamn och reser till exempelvis från USA eller andra länder där man kollar sådant, annars inte. Från Sverige kollar de inget eftersom at ha barnets pass förutsätter att båda föräldrar skrivit på. 

• Arbor
    Mango Morsan skrev 2016-07-15 19:56:29 följande:
    Min son ska i augusti flyga med sin pappa. Vi bor inte ihop, men har gemensam vårdnad över pojken.

Är det någon som vet hur det fungerar att flyga som ensam förälder med sitt barn?
    Måste jag skriva under på någon blankett att jag godkänner denna resa, eller får pappan göra som han vill?

Ska tillägga att jag godkänner resan och är glad för min son som ska få resa med utomlands för första gången. ?

Kolla med landets ambassad, vissa länder kräver intyg.

Svar på tråden Måste vi ha intyg vid flygresan?