• mickisen

tips för lyckad pottträning

Hej!

Jag har en dotter på 2 1/2 år som dessutom ska bli storasyster i oktober. Har hört att det kan vara bra om hon tills dess skulle vara blöjfri, att det annars skulle kunna vara svårare. Hon visar och pratar dessutom mer och mer om pottan och det går att få henne att sätta henne där ibland.
    Vi har nu semester i fyra veckor till och vill börja köra gång ordentligt. Vad har ni för tips?
    Hon säger inte till att hon är kissnödig och gör inga särskilda tecken som vi märkt av iallafall inför, när hon bajsar så märks det dock tydligt, då blir hon tyst och går iväg.
    På morgonen brukar det gå bra att sätta henne på toaletten/pottan men resterande tid, får vi lirka och då ibland går det.

Är vi för tidiga med träning? Vad kan vi göra bättre?

Tack på förhand för all hjälp!

• Svar på tråden tips för lyckad pottträning
  • s87s

Med vår dotter så fick hon ett block och massa olika klistermärken. För vsrje gång hon gick på pottan fick hon ett klistermärke att sätta i blocket som medalj ungefär.

Till slut ville hon inte ha klistermärken utan sa "jag behöver ingen belöning mamma jag fixar detta"

• fridalavidaloca
    s87s skrev 2016-07-15 19:48:52 följande:

Med vår dotter så fick hon ett block och massa olika klistermärken. För vsrje gång hon gick på pottan fick hon ett klistermärke att sätta i blocket som medalj ungefär.

Till slut ville hon inte ha klistermärken utan sa "jag behöver ingen belöning mamma jag fixar detta"

Hur gammalt var det barnet när ni gjorde så? Min 2,5 åring kan inte säga "jag behöver ingen belöning mamma jag fixar detta" :P
  • s87s

Hon var 3 då. Men sonen gjorde vi likadant han var 1,5 men han fattade ändå.. Körde även med glassbelöning då

• Marten

Hur bor ni?
    Har barnet möjlighet att kunna gå ut och kissa/bajsa i trädgården är det ett bra sätt.
    Annars är det bra att inte ha på underkläder, pall framför toan och locket uppfällt. Inget krångel och inget usch och fy när det inte funkar.

• s87s

Vi körde tvärtom, kalsonger o trosor o byxor på så att det skulle vara obehagligt att kissa ner sig

• Liinaa91

Har lite problem med min 2 åring med.. men klistermärke belöningen va en strålande idé!

• mickisen
    s87s skrev 2016-07-15 19:48:52 följande:

Vilken toppen idé med klistermärken! Det ska jag också göra :)
    Vårt största problem är att vi inte har en aning om när hon behöver gå på toaletten, hon varken berättar eller visar att hon behöver gå. Hur gjorde er dotter?
  • mickisen
    Marten skrev 2016-07-16 03:13:17 följande:

Hur bor ni?
    Har barnet möjlighet att kunna gå ut och kissa/bajsa i trädgården är det ett bra sätt.
    Annars är det bra att inte ha på underkläder, pall framför toan och locket uppfällt. Inget krångel och inget usch och fy när det inte funkar.

Vi har en trädgård så hon skulle kunna vara ute och springa, men hon känner sig inte helt bekväm med att vara utan blöja, men antar att det är en vanesak. Ska bli lite "hårdare" med det :). Tack för pepp!
  • s87s

[quote=76807274][quote-nick]mickisen skrev 2016-07-17 21:48:59 följande:[/quote-nick]Vilken toppen idé med klistermärken! Det ska jag också göra :)

Vårt största problem är att vi inte har en aning om när hon behöver gå på toaletten, hon varken berättar eller visar att hon behöver gå. Hur gjorde er dotter?[/

Vår dotter visade inte heller tecken på att hon behövde gå på toaletten. Vi hade pottan i vardagsrummet och påminde henne ofts om att bara sitta på den ibland o se om det kommer kiss

• Copyjulia

Vi köpte träningsbyxor från Imse Vimse med plastad frotté inuti. Tanken var att bespara våra möbler etc från nedkissning, men det blev dessutom riktigt blött i dem och vår son kunde verkligen känna när han kissat, till skillnad från blöjorna som ju tar hur mkt kiss som helst och ändå är torra. Efter bara några dagar tog vi av träningsbyxorna och då klarade han av att gå pottan när han blev kissnödig.  

Svar på tråden tips för lyckad pottträning