• BeautifulMoments

Min vagn spricker i sömmarna efter 1 år kan man inte reklamera detta?

För 1 år och 3 mån sen köpte jag en babyjogger city mini double. Häromdagen när jag skulle göra rent vagnen upptäckte jag att den börjat spricka i sömmarna mellan sitsarna. Det har inte hänt något med vagnen. Den är fullt normalt använd och barnen är inom ramen för vikten av vad vagnen sägs tåla. Det är kanske svårt att se på bilden att det är i sömmarna men det är det! Om ni tittar till vänster ser ni att den är påväg att spricka i sömmen ut mot sätet också.

My life, My choice!
  • Svar på tråden Min vagn spricker i sömmarna efter 1 år kan man inte reklamera detta?
  • Gryntroll

Kontakta inköpsstället! På den typen av fel är det väl 2 år enligt konsumentköplagen?

• BeautifulMoments

Det gick inte att ringa babyland nu på sommaren utan bara skicka mejl. Får tillbaka svaret att detta inte är ett reklamationsfel. Jag håller absolut inte med så vill veta om jag har något som stödjer min uppfattning. En vagn som används fullkomligt normalt ska väll inte börja spricka oförklarligt efter 1 år?

My life, My choice!
  • snedtak

Du har laglig rätt att reklamera vagnen i 3 år enligt konsumtköplagen. Dock är det efter 6 månader så att bevisbördan ligger på dig att visa att det är ett ursprungsfel på vagnen. En vagn ska hålla mer än 1 år så jag tror att du har ganska goda chanser om du inte varit oaktsam eller slitit ovanligt mycket på den.

Försök ta lite fler och bättre bilder som tydligare visar att sömmarna går upp och kontakta Babyland igen och stå på dig (du har rätt att reklamera!). Om Babyland fortsätter neka dig, vänd dig till Allmänna Reklamantionsnämnden (ARN) för att be dem pröva ditt ärende. De ger iofs inga juridiskt bindande domar, men de allra flesta företagen följer ARN:s utslag.

• BeautifulMoments
    snedtak skrev 2016-07-16 11:49:21 följande:

Du har laglig rätt att reklamera vagnen i 3 år enligt konsumtköplagen. Dock är det efter 6 månader så att bevisbördan ligger på dig att visa att det är ett ursprungsfel på vagnen. En vagn ska hålla mer än 1 år så jag tror att du har ganska goda chanser om du inte varit oaktsam eller slitit ovanligt mycket på den.

Försök ta lite fler och bättre bilder som tydligare visar att sömmarna går upp och kontakta Babyland igen och stå på dig (du har rätt att reklamera!). Om Babyland fortsätter neka dig, vänd dig till Allmänna Reklamantionsnämnden (ARN) för att be dem pröva ditt ärende. De ger iofs inga juridiskt bindande domar, men de allra flesta företagen följer ARN:s utslag.

Jag har absolut inte varit oaktsam med vagnen. Barnen är inom ramarna för vad vagnen tål och vagnen är hel för övrigt. Hur bevisar man att de var där från början? Skickade ännu en bild till dem idag men det är så svårt att via bild visa. Där är någon form av tjockare band innanför där det suttit ihop från början. Där den spruckit är där tyngden från båda sittdelarna läggs när barnen sitter i den.
    My life, My choice!
Svar på tråden Min vagn spricker i sömmarna efter 1 år kan man inte reklamera detta?