• Phillippa

Krånglar sig ur bältet :(.

Min son är 2,5 år. Vi har en bilstol av märket "be safe izi kid". Stolen är bakåtvänd med fempunktsbälte. Nu har sonen börjat krångla sig ur axelremmarna och sitter då bara fast runt midjan :(. Jag försöker sätta åt den så hårt det går, utan att det ska göra ont, men han lyckad ändå.

Är det någon som har något tips? Jag gissar att det kommer att bli likadant på alla stolar med fempunktsbälte.

• Svar på tråden Krånglar sig ur bältet :(.
  • sportpappa

Vi har en BeSafe Izi Kid också, men kan inte tänka mig att det skulle gå att krångla sig ur axelremmarna. Jag får kolla på det nästa gång vi ska ut och köra.
    Har ni satt remmarna på rätt höjd? Det finns en höjdjustering på baksidan.

• Alvina

Min dotter på två år gör så också ibland. Hon har en BeSafe. Jag sitter alltid bredvid medan min man kör och ibland när hon tröttnar på att sitta fastspänd lyckas hon ta sig ur med armarna. Eftersom jag sitter bredvid är jag snabbt där och sätter tillbaka remmarna igen.

• Voluptuous Shalimar

Dottern på snart 2 gör likadant (så har hon hållit på i ca 9-10 månader). Vi köpte en bältessamlare men hon har lärt sig ta bort den. Ibland sitter jag mellan henne och lillasyster (8 månader) i baksätet men när jag själv kör är det problematiskt. Vad gör man?

• Alexi

Jag tror man får visa väldigt tydligt att bilen inte kan köra om bältet inte är på ordentligt. Bli arg, tvärnita och kör in och parkera och säg att nu sitter ni här och har tråkigt tills bältet är på igen...

• Marten

Jag visade några krocksekvenser från euroNcap för min son när han började krångla. Förklarade noga att det bara var dockor i bilarna.

Har fått visa det någon gång till över åren.

• Lynxsa

Min dotter började krångla sig ur sin be safe som 1,5 åring. Bältessamlaren fungerar fortfarande. Har sett bilder utomlands där man kan sätta på ett extra spänne över bröstet men inte hittat någon sån i Sverige. Men som sagt var så funkar be safes Bältessamlare än

• Bertram

min 2,5 åring har börjat göra lika dant. Sätt ett snöre högt upp runt axelremmarna så de sitter tajtare och gör en ordentlig knut, då går det inte att ta sig ut

• Orkide

Vi har samma problem.. Jättejobbigt. Vi berömmer till max när hon inte tagit av sig axelremmarna. Nu är det bättre när hon är på bra humör då ropar hon "mamma jag har inte tagit av bältet".

Sätta fast remmarna låter läskigt? Om man måste ut fort ur bilen pga krock eller liknande? Eller bara jag som tänkt så?

• Maddi
    Bertram skrev 2016-07-15 09:36:48 följande:

min 2,5 åring har börjat göra lika dant. Sätt ett snöre högt upp runt axelremmarna så de sitter tajtare och gör en ordentlig knut, då går det inte att ta sig ut

Jag tänkte också så först när min kom ur vid enstaka tillfällen. Men om man krockar så trycker de där det inte ska, därför är ju bältet fastknäppt så långt ner. 

Sen om bilen skulle börja brinna (som har hänt vi flera tillfällen, stått i tidningen) då måste man ut fort och stå och trassla med ett snöre då, nä aldrig i livet! 
  • Phillippa

Bältessamlare ska jag genast söka på. Tyvärr sitter han själv i baksätet och jag vet ju oftast inte om att han har krånglat sig ur innan jag stannar :(.

• Alexi

Skaffa en spegel som du sätter över honom så har du full koll i backspegeln.

Svar på tråden Krånglar sig ur bältet :(.