• Anderssonaandersson

Testa diabetes på foster

Hej,

Är det någon som vet huruvida det är möjligt att göra en undersökning på ett foster för att se om denna kommer att bli diabetiker (typ 1)? Och i så fall var man kan göra detta? Är inte gravid och har inte ens en pojkvän men är ändå väldigt intresserad.

Bara en fundering alltså...

Tack på förhand!

• Svar på tråden Testa diabetes på foster
  • Fröken Apelsin

Nej, det kan man inte, man vet inte ens vad typ 1 diabetes beror på.

• Frontline
    Anderssonaandersson skrev 2016-07-14 20:09:42 följande:
    Hej igen,

Okej, tack för svaret.

Fråga 2: om killen har diabetes, hur stor är risken då att barnet får det?

Om någon vet?
    Har syskon som har diabetes och inga av deras barn har fått det.
    Finns inga andra i släkten som har det heller så det är ju inget dom ävt vidare så att säga.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anderssonaandersson

Okej, tack för svar!

Frontline skrev 2016-07-14 20:14:55 följande:

Har syskon som har diabetes och inga av deras barn har fått det.

Finns inga andra i släkten som har det heller så det är ju inget dom ävt vidare så att säga.

• Manolia

Min mamma, morbror och moster har diabetes typ 1. Varken jag eller min syster har det..

• Anderssonaandersson

Har dina morföräldrar diabetes?

Manolia skrev 2016-07-14 21:21:18 följande:

Min mamma, morbror och moster har diabetes typ 1. Varken jag eller min syster har det..

• IsDimma

Jag har hört eller läst någon gång att nio av till som får diabetes typ 1 har ärftligheten inget att göra med.

• Anonym (U)

Vore det inte bättre att du ställde dom här frågorna till en barnmorska eller läkare? 
    Det borde ju ge säkrare svar än random människa på nätet.

• Fröken Apelsin

Jag läste det här på Lunds universitets hemsida:

Jag undrar över diabetes och ärftlighet. Min fundering är om våra barn löper ökad risk att få diabetes då det är många på deras mors sida som har diabetes typ-1 (mormor, mormors syster samt moster) sistnämnda oklart om det var typ-1 eller -2 då hon avled i oupptäckt diabetes.

Tilläggas skall att deras mor ej har diabetes och ingen på min sida har diabetes vad jag känner till.

Svar: Enda sättet att ta reda på om era barn har större risk att insjukna i typ 1 diabetes är att testa deras gener. Det finns flera kända riskgener men även genvarianter som skyddar mot sjukdomen.

Nästan 40 procent av alla barn som föds i Sverige har någon av de två vanligaste genetiska riskvarianterna men bara en bråkdel av dem får typ 1 diabetes. Däremot har nio av tio barn som insjuknar riskgener. Det vill säga en genetisk analys skulle ändå inte säga så mycket om den sammanlagda risken.

Nästan nio av tio som insjuknar har varken mamma, pappa eller syskon sjukdomen.

De här genetiska kartläggningarna vid typ 1 diabetes gör att forskarna menar att den ärftliga risken lägger grunden för ett eventuellt insjuknande men att den måste kombineras med någon utlösande faktor i barnens omgivning. En av de misstänkta miljöfaktorerna är virusinfektioner som tros tirgga igång det autoimmuna angrepp som kan leda till typ 1 diabetes hos genetiskt känsliga individer.

diabetesportalen.se/om-oss/fraagelaadan/besvarad-fraaga/typ-1-diabetes-och-aerftlighet/

• Anonym (!)

Och vad skulle det göra om fostret hade diabetes? Det finns inget som visar på att det skulle vara ärftligt

Svar på tråden Testa diabetes på foster